• Alltid fri support
  • 30 dagars öppet köp
  • Säkert i molnet

Att starta företag

Publicerad den 9 april 2009
Kategori Jan, VD-ord Jan

I Sverige startas fler än 50 000 nya företag varje år. 
Omkring 100 000 personer sysselsätts i de nya företagen. 
I storleksordningen 40 000 av dessa var heltidssysselsatta.

Det här är imponerande siffror. Många förverkligar en dröm och de flesta klarar av att fortsätta med sitt nya företag. Man säger ofta att de som lyckas har haft tur, men det är förstås så att de har hjälpt turen på traven genom att vara duktiga på flera områden förutom det som var själva affärsidén.


Det gäller ju i grunden att göra bra affärer och få lönsamhet. Man måste ha en prissättning som ger bra intäkter och som accepteras av kunden. Paketeringen av varan eller tjänsten måste attrahera kunden och bygga upp varumärket.


Många missar att ta vara på sina kunder efter köpet. Kunder som en gång har handlat en vara eller tjänst är också mest benägna att återkomma, men de kan behöva få påminnelser av olika slag. Det kan vara brev men numera går man mer och mer över till modernare grepp som e-post och sms. Det är därför viktigt att redan från början ta fram ett kundregister i exempelvis vårt CRM Säljstöd. Där håller man ordning på kunder och andra kontakter, där kan man skriva in saker om ska bevakas osv. Vidare går det att skicka e-post eller sms till utvalda grupper av kunder på ett effektivt sätt.


För det nystartade företaget gäller det att hålla i pengarna för marknadsföringen och då är vår lättanvända webbshop det absolut effektivaste verktyget både i starten och senare.


Vi tror att det är viktigt att kunna börja sin datorisering funktion för funktion för att när företaget växer kunna ha ett allt mer komplett affärssystem där alla delarna samverkar med varandra genom att allt arbete sker i samma databas. De som köpt olika delfunktioner från olika leverantörer vet hur besvärligt det är att få dem att ”prata” med varandra. Vår filosofi är våra kunder ska veta att det finns en helhet att nå när man växer.


Många inser att man ska göra det som man är bäst på. Det blir därför oftast så att man sköter vissa delar av administrationen själv som att driva webbshoppen, hålla reda på kunderna i ett CRM och att fakturera kunderna. Däremot lämnar man bort själva bokföringen till en redovisningskonsult. Med Fortnox bokföring kan konsulten sköta bokföringen i samma databas samtidigt som kunden arbetar vidare med de övriga delarna trots att man sitter på olika platser.


Tänker du starta företag? Planera redan från början din effektiva framtid. Det finns mycket pengar och arbete att spara!


Jan Älmeby, VD Fortnox AB

jan.almeby@fortnox.se