alt=

Nano-influencer är det nya 

Influencer marketing fortsätter att vara en viktig del i marknadsföring. Samarbetar du med influencers kan de visa upp eller berätta om dina tjänster eller produkter, i sina sociala kanaler. Det finns fyra olika typer av influencers som du kan ta hjälp av. Mega-influencer är de som har mer än 1 miljon följare. De är oftare mer kända än inflytelserika. En macro-influencer har följare mellan 100 000 och en miljon. Det vanligaste är att de blivit kända för att de åstadkommit något på sociala medier, exempelvis genom ett roligt innehåll. En micro-influencer fokuserar ofta på ett specifikt område och har 100 000 – 10 000 följare. Nano-influencers har mindre än 10 000 följare och är “vanliga” människor som påverkar via sina sociala medier.

Ett samarbete behöver inte bli dyrt. Micro- och nano-influencers är oftast billigare, och har högre engagemang än stora influencers. Detta kan bero på färre följare och en mer personlig relation. Följarna engagerar sig gärna och intresserar sig för innehållet. Många gånger litar användare mer på vad små influencers visar. Micro-influencers har ett tag varit en av de största trenderna inom influencer marketing. Nu har företag börjat använda sig allt mer av nano-influencers. Man har insett att det kan räcka med ett par tusen följare och ett högt engagemang, jämfört med tiotusentals följare.

 

Användargenererat innehåll ökar synligheten

2021 är ett år då användargenererat innehåll har blivit allt viktigare för företag, och det kommer fortsätta så. Det innebär att digitalt innehåll om företaget skapas av konsumenter, exempelvis genom filmer, artiklar, recensioner och Instagram-inlägg. Detta har visat sig vara mer effektivt än det innehåll som företag själva skapar. Konsumenter litar mer på vad andra konsumenter säger om ett företag, produkt eller en tjänst. Dessutom är vi människor intresserade av vad den stora massan pratar om.

Hur kan du göra rent praktiskt? Något du kan börja med är recensioner. Cirka 70% av konsumenterna genomför ett köp först efter att de läst ett positivt omdöme, detta beror på att de litar mer på andra konsumenter än ditt företag. Du kan även be någon skriva en gästartikel på din webbplats. Det leder ofta till ökat engagemang och kan även leda till bättre position i sökmotorerna. Du kan även försöka engagera följarna, exempelvis få dem att dela bilder med dina produkter i sociala medier. Därför är det bra om du skapar något unikt med din tjänst eller produkt som verkligen får dem att vilja dela det.

 

Filmsymbol

Korta videoklipp ökar i popularitet

Det finns ingen tvekan om att du ska satsa på rörligt material 2021. Man har bland annat kunnat se att videoannonser på Facebook är mer populärt än en annons med bild och text. Innehåll som inte innehåller video får runt 92% mindre uppmärksamhet i sociala medier enligt en rapport av SEMrush. Många företagare tro att det tar tid och är jättedyrt att skapa en video. Men du behöver inte alltid en hög budget eller en stor proffsig produktion. Det kan i många fall räcka med att du tar fram din smartphone, för att berätta om företagets senaste nyhet. Förutom att det är billigt blir det dessutom mer personligt.

Men överdriv inte. Användare av sociala medier ser flertal videos varje vecka, därför är kortare videoklipp med ett enkelt budskap att föredra. Det blir effektivare och roligare för mottagaren. Korta videoklipp på sociala medier var dessutom en av de mest växande trenderna under 2020. Tiktok är ett bra exempel på hur viktiga korta videoklipp är. I en rapport av Svenskarna och internet berättar de om Tiktoks ökning i alla åldersgrupper under 2020. Ökningen såg de främst bland åldrarna 26-35 år, en ökning med 9 procentenheter till 15% i Q3. Även Instagram hakade på trenden under 2020, och lanserade funktionen Instagram reels. Precis som Tiktok ligger fokus på att skapa och ta del av korta underhållande klipp.

Vill du läsa mer om marknadsföring på Facebook? Ta del av våra 10 tips på hur du boostar ditt företag på facebook.

 

Personaliserad marknadsföring och AI

Personalisering innebär att du anpassar marknadsföringen och kommunikationen efter användarnas personliga intressen och preferenser. Kunder vill att du ska se dem och erbjuda produkter eller tjänster som passar just dem. De har inte tid att få upp erbjudanden som inte är relevanta. Grunden för bra personaliserad marknadsföring är därför att samla in data. Du kan bland annat samla in information om den geografiska platsen, eller vilken typ av innehåll som besökaren bruka klicka på. På det sättet kan du förstå besökaren och vad den eftersöker. Utifrån det kan du skapa innehåll som passar. Se till att vara försiktig, många kunder upplever det lite obehagligt att data samlas in. De vill ha en positiv och personlig digital upplevelse, utan att känna sig förföljda. Personalisering innebär alltså inte att du måste personalisera precis allt. Det kan exempelvis räcka med att personalisera produktvisningen på din webbplats.

Något som kan hänga ihop bra med personaliserad marknadsföring är Artificiell intelligens, även förkortat AI. Denna teknologi kan analysera sökmönster, konsumentbeteende och använda data från sociala medier och bloggar. Det gör att företag enklare kan förstå hur deras produkter och tjänster blir hittade. AI gör att rätt kunder kan nås lättare, med rätt innehåll och i det rätta ögonblicket. Företag som använder sig av AI kommer att minska sina kostnader och öka tillväxten. Läs gärna mer om AI och dess betydelse här.

 

 alt=

Brand activism, en uppåtgående trend

Ett begrepp som vi kommer få höra mer av i år är “brand activism”. Kunder förväntar sig att varumärken och företag ska ta ställning till viktiga frågor och göra faktisk skillnad, inte bara prata om det. Dagens kunder, särskilt yngre, bryr sig inte bara om ditt företags produkter eller tjänster, de vill även veta ditt företags värderingar och vad ni står för. De vill veta vad ni gör för att förbättra samhället, miljön, världen eller liknande. Man har sett att företag med medvetenhet och transparens växer två gånger så mycket som andra varumärken.

Millennials och Generation Z har länge setts som generationer som lever med skärmen i ansiktet, med ett syfte att ha kul och ha kontakt med vänner. Men 2020 har varit ett år då den synen har förändrats. Nu vet man att de även har intresse och kraft till att förändra saker online. Internet har på senaste tiden blivit en plattform för förändring, framförallt av dessa generationer. Ett exempel är demonstrationer, att göra förändring genom att ta upp den aktuella frågan online och sprida det. Men med det sagt är det viktigt att du som företag inte bara börjar ta ställning till något. Se först till att stå för det till hundra procent.

 

Fortnox ger dig tid över till marknadsföring

Vill du läsa mer om marknadsföring? I vår företagsguide berättar vi bland annat om nyhetsbrev, annonsering, sociala medier och sökmotoroptimering – allt för att du ska lyckas med ditt företag! För att du ska få mer tid över till just marknadsföring och annat i din verksamhet, kan Fortnox underlätta. Med Fortnox kan du bokföra och sköta ditt företags ekonomi smidigt och enkelt, vart du vill.

Läs mer om Fortnox paket

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips!


Genom att skicka in din e-post godkänner du användandet av dina personuppgifter enligt Fortnox Integritetsmeddelande.

 alt=

Nano-influencers är det nya 

Influencer marketing fortätter att vara en viktig del i marknadsföring. Det finns fyra olika kategorier av influencers som du kan ta hjälp av. Mega-influencer är de som har mer än 1 miljon följare. De är oftare mer kända än inflytelserika. En macro-influencer har följare mellan 100 000 och en miljon. Det vanligaste är att de blivit kända för att de åstadkommit något på sociala medier, exempelvis genom ett roligt innehåll. En micro-influencer fokuserar ofta på ett specifikt område och har mellan 100 000 – 10 000 följare. Nano-influencers har mindre än 10 000 följare och är “vanliga” människor som påverkar via sina sociala kanaler. Samarbetar du med influencers kan de visa upp eller berätta om dina tjänster eller produkter, i sina sociala kanaler.

Ett samarbete behöver inte bli dyrt. Micro- och nano-influencers är oftast billigare, och har högre engagemang än stora influencers. Detta kan bero på färre följare och en mer personlig relation. Följarna engagerar sig gärna och intresserar sig för innehållet. Många gånger litar användare mer på vad små influencers visar. Micro-influencers har ett tag varit en av de största trenderna inom influencer marketing. Nu har företag börjat använda sig allt mer av nano-influencers. Man har insett att det kan räcka med ett par tusen följare och ett högt engagemang, jämfört med tiotusentals följare.

 

Skapa användargenererat innehåll 

2021 är ett år då användargenererat innehåll har blivit allt viktigare för företag, och det kommer fortsätta så. Det innebär att digitalt innehåll om företaget skapas av konsumenter, exempelvis genom filmer, artiklar, recensioner och Instagram-inlägg. Detta har visat sig vara mer effektivt än det innehåll som företag själva skapar. Konsumenter litar mer på vad andra konsumenter säger om ett företag, produkt eller en tjänst. Dessutom är vi människor intresserade av vad den stora massan pratar om.

Hur kan du göra rent praktiskt? Något du kan börja med är recensioner. Cirka 70% av konsumenterna genomför ett köp först efter att de läst ett positivt omdöme, detta beror på att de lita mer på andra konsumenter än ditt företag. Du kan även be någon skriva en gästartikel på din webbplats. Det leder ofta till ökat engagemang och kan även leda till bättre position i sökmotorerna. Du kan även försöka engagera följarna, exempelvis få dem att dela bilder med dina produkter. Skapa gärna något unikt med din tjänst eller produkt som får följarna att vilja dela det i sociala medier.

 alt=

Brand activism, en uppåtgående trend

Ett begrepp som vi kommer få höra mer av i år är “brand activism”. Kunder förväntar sig att varumärken och företag ska ta ställning till viktiga frågor och göra faktisk skillnad, inte bara prata om det. Dagens kunder, särskilt yngre, bryr sig inte bara om ditt företags produkter eller tjänster, de vill även veta ditt företags värderingar och vad ni står för. De vill veta vad ni gör för att förbättra samhället, miljön, världen eller liknande. Man har sett att företag med medvetenhet och transparens växer två gånger så mycket som andra varumärken.

Millennials och Generation Z har länge setts som generationer som lever med skärmen i ansiktet, med ett syfte att ha kul och ha kontakt med vänner. Men 2020 har varit ett år då den synen har förändrats. Nu vet man att de även har intresse och kraft till att förändra saker online. Internet har på senaste tiden blivit en plattform för förändring, framförallt av dessa generationer. Ett exempel är demonstrationer, att göra förändring genom att ta upp frågan online och sprida det. Men med det sagt är det viktigt att du som företag inte bara börjar ta ställning till något. Se först till att stå för det till hundra procent.

 

Filmsymbol

Lägg upp korta videoklipp

Det finns ingen tvekan om att du ska satsa på rörligt material 2021. Man har bland annat kunnat se att videoannonser på Facebook är mer populärt än en annons med bild och text. Innehåll som inte innehåller video får runt 92% mindre uppmärksamhet i sociala medier enligt en rapport av SEMrush. Många företagare tro att det tar tid och är jättedyrt att skapa en video. Men du behöver inte alltid en hög budget eller en stor proffsig produktion. Det kan i många fall räcka med att du tar fram din smartphone, för att berätta om företagets senaste nyhet. Förutom att det är billigt blir det dessutom mer personligt.

Men överdriv inte. Användare av sociala medier ser flertal videos varje vecka, därför är kortare videoklipp med ett enkelt budskap att föredra. Det blir effektivare och roligare för mottagaren. Korta videoklipp på sociala medier var dessutom en av de mest växande trenderna under 2020. Tiktok är ett bra exempel på hur viktiga korta videoklipp är. I en rapport av Svenskarna och internet berättar de om Tiktoks ökande i alla åldersgrupper under 2020. Ökningen har främst varit bland åldrarna 26-35 år, en ökning med 9 procentenheter till 15% i Q3. Även Instagram hakade på trenden under 2020, och lanserade funktionen Instagram reels. Precis som Tiktok ligger fokus på att skapa och ta del av korta underhållande klipp.

 

Personaliserad marknadsföring och AI

Personalisering innebär att du anpassar marknadsföringen och kommunikationen efter användarnas personliga intressen och preferenser. Kunder vill att du ska se dem och erbjuda produkter eller tjänster som passar dem. De har inte tid att få upp erbjudande som inte är relevanta. Grunden för bra personaliserad marknadsföring är därför att samla in data. Du kan bland annat samla in information om den geografiska platsen, eller vilken typ av innehåll som besökaren bruka klicka på. På det sättet kan du förstå besökaren och vad den eftersöker. Utifrån det kan du skapa innehåll som passar. Se till att vara försiktig, många kunder upplever det lite obehagligt att data samlas in. De vill ha en positiv och personlig digital upplevelse, utan att känna sig förföljda. Personalisering innebär alltså inte att du måste personalisera precis allt. Det kan exempelvis räcka med att personalisera produktvisningen på din webbplats.

Något som kan hänga ihop bra med personaliserad marknadsföring är Artificiell intelligens, även förkortat AI. Denna teknologi kan analysera sökmönster, konsumentbeteende och använda data från sociala medier och bloggar. Det gör att företag enklare kan förstå hur deras produkter och tjänster blir hittade. AI gör att rätt kunder kan nås lättare, med rätt innehåll och i det rätta ögonblicket. Företag som använder sig av AI kommer att minska sina kostnader och öka tillväxten. Läs gärna mer om AI och dess betydelse här.

 

Vill du läsa mer om marknadsföring? I vår företagsguide berättar vi bland annat om nyhetsbrev, annonsering, sociala medier och sökmotoroptimering – allt för att du ska lyckas med ditt företag! För att du ska få mer tid över till just marknadsföring och annat i din verksamhet, kan Fortnox underlätta. Med Fortnox kan du bokföra och sköta ditt företags ekonomi smidigt och enkelt, vart du vill.

Läs mer om Fortnox paket

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips!


Genom att skicka in din e-post godkänner du användandet av dina personuppgifter enligt Fortnox Integritetsmeddelande.

Fortnox Företagsguide

Funderar du på att starta företag eller vill du ta ditt företag till nästa nivå?

Fortnox företagsguide

Kom igång med Fortnox

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?

Välj ditt paket

Byt till Fortnox

Sveriges mest använda ekonomisystem online

Att byta till Fortnox går både snabbt och enkelt. Vi hjälper dig med flytten, och ser till att du får med dig nödvändig bokföringsdata från ditt tidigare ekonomisystem – helt kostnadsfritt.

Datorskärm
5 5

Vad tyckte du om den här sidan?

Relaterade artiklar

Utdelning eller lön i aktiebolag – vad är mest gyn...

Viktiga datum för skatter och moms 2021

Nya lagar och regler 2021

Belopp och procentsatser för 2021

Förmånsbil – så fungerar bilförmån (Guide)

Deklaration – detta gäller 2021 för olika bolagsfo...