5 sätt att boosta företagets Facebooksida

Idag tar många det för självklart att alla företag ska finnas på Facebook. Men vad ska din företagssida egentligen användas till? Det är Facebooks algoritmer som styr vad som syns i dina följares flöden. Om ditt innehåll engagerar dina följare kommer Facebook se till att sprida det till flera, räckvidden ökar. Om dina följare inte engageras av ditt innehåll minskar istället räckvidden. Så hur lyckas du då uppnå det första scenariot och undvika det andra? Här är några tips på vägen.

 

1. Sälj inte på Facebook

Även om målet med din kommunikation är att sälja fler produkter eller tjänster är säljsnack oftast det sista dina följare vill se eller höra på Facebook. Så istället för att prata pris, och om varför just dina produkter/tjänster är bäst, använd din sida för att inspirera dina följare och skapa ett värde.

Vad detta värde består av beror såklart på typ av verksamhet. Men exempelvis kan det handla om att du delar med dig av senaste nytt i den bransch du verkar inom.

Finns det några nya regler att rapportera om? Ny statistik, eller trender du kan sammanfatta?

Du behöver inte skapa allt innehåll själv, du kan precis lika gärna dela med dig av bloggartiklar eller filmer som andra ligger bakom. Huvudsaken är att innehållet är relevant för din målgrupp och att det framgår tydligt varför du delar det vidare (glöm heller inte att uppge ursprungskälla).

 

2. FAQ

Vad vill dina kunder veta? Vad ska de tänka på när de köper en viss typ av tjänst eller produkt? Ett tips kan vara att ta fram en serie med inlägg som svarar på dina kunders allra vanligaste frågor. Lagom publiceringstakt kan vara ett inlägg i veckan och frågorna bör vara relevant för den eller de målgrupper du vill nå med sidan. Kanske har du redan tagit fram en FAQ på webben med vanliga frågor och svar att hämta material och inspiration från?

Vill du använda sociala medier för att locka nya kunder så gäller det att veta vilka dina drömkunder är, och fundera över vilka frågeställningar de egentligen brottas med.

Tips som sparar tid: Du kan ta fram och publicera flera inlägg åt gången via Facebooks tidsstyrningspublicering.

 

3. Storytelling

Sedan urminnes tider har berättandet använts för att bygga rykte och se till att kunskaper och historier lever vidare. Facebook är på många sätt den ultimata platsen för att berätta företagets historia och visa människorna bakom kulisserna, så kallad storytelling.

Det går att nå väldigt många kunder med en berättelse som engagerar – nyckeln är förstås att ta reda på vad som skapar det där extra engagemanget.

Exempel: Visa upp en anställd varje vecka med korta fakta om den personen och hans eller hennes intressen utanför arbetet. Eller dela med dig av kundberättelser som speglar företagets verksamhet på ett positivt, tankeväckande, ovanligt eller roligt sätt. Uppmana gärna dina kunder att dela med sig av sina historier, till exempel med hjälp av en särskild hashtag.

 

4. Life hacks

”Life hacks” eller andra tips som förenklar vardagen är oerhört populära, och det är inte så svårt att lista ut varför. Det är klart att du vill få reda på hur du öppnar flaskor utan kapsylöppnare, tänder ljus med okokt spagetti eller skär ost utan kniv?

Ett framgångsrikt exempel på life hack var när Ica Maxi i Östersund med väldigt små medel lyckades nå ut brett med en videofilm som visar hur de gör melonsmoothie.

Se klippet här

Filmen har redan visats en bra bit över 31 miljoner gånger (!). Att jämföra med de lite drygt 40 miljoner visningar ICA Sverige fått på sin Youtube-kanal för samtliga sina klipp.

Tips: Det finns en uppsjö av olika Facebooksidor, webbplatser och filmer som listar tips på hur du kan förenkla vardagen. Kanske kan du hämta din inspiration hos någon av dem?

 

5. Se till att ha en plan

Det går snabbt och lätt att posta i sociala medier, och ibland känns det som att omdömet tappas bort någonstans på vägen. Se till att ha en strategi för vilka inlägg som hör hemma på din sida och vilka som inte gör det.

Skriv hellre om det som är relaterat till din produkt/tjänst än om produkten/tjänsten i sig. Tänk på kvaliteten och skjut inte för brett. Huvudsaken är ju inte att du får massor av följare, utan att du får rätt följare.

Följ oss för fler nyheter och tips

Vill du kontakta oss?

Har du frågor om våra program eller någon annan fundering? Vi har samlat alla kontaktuppgifter på en sida.

Kontakta oss     0470 - 78 50 00
Några av våra Partners
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och ta del av unika erbjudanden, information om vad som är på gång och få tips som förenklar ditt företagande.
© 2017 FORTNOX AB