Starta Företag|Driva Företag|7 June 2019|Uppdaterad: 5 July 2022

9 tips på hur du tar fram en strategi för sociala medier

Tjej som surfar på sociala medier.
Oavsett om du precis börjat arbeta med sociala medier eller gjort det en längre tid, är det bra att ha en plan för hur du ska synas digitalt. Vi ger dig 9 tips på vad du bör tänka på när du ska göra en strategi för sociala medier.

Om du har en väl genomtänkt strategi för sociala medier kan det öka ditt företags synlighet. För visst vill du ha fler kunder? En sociala medier-strategi ska sammanfatta det du vill uppnå i dina sociala kanaler. Genom att ha en strategi kan du därför tydligt se vad du ska göra för att uppnå målet, eller målen, som du har. Strategin är nyckeln till att lyckas och ju tydligare den är, desto bättre kommer det gå för dig och ditt företag.

1. Ta fram ett tydligt mål och syfte

Det handlar oftast i slutändan om att öka försäljningen, men hur kan du specificera detta? Fundera ut vad du behöver göra för att det verkligen ska kunna hända. Kanske kommer du fram till att du vill få fler att känna till ditt företag. Eller att du behöver stärka relationen med dina befintliga kunder. Genom att du kommer fram till, och skriver ner, syfte och mål kommer det bli enklare att ta reda på mer om ditt företags målgrupp och hur du ska kommunicera till dem.

2. Bestäm vilka vill du prata med

Gör en målgruppsanalys. Vilka är ditt företags primära och sekundära målgrupper? Att definiera en målgrupp kommer att underlätta väldigt mycket. Utifrån detta kan du ta reda på i vilka sociala medier du kan nå dem, vad de gör där, och vilket innehåll de gillar. Alltså, ju tydligare målgrupp, desto lättare att nå dem. Fråga dig själv vilka utmaningar, problem och frågor dina kunder har. Försök också att svara på frågan ”vilka är de?”, så som ålder, kön, intresse och typ av arbete.

3. Ta reda på vilka kanaler du ska prata i och när

Skriv tydligt ner i din strategi vilka sociala medier-kanaler ditt företag ska synas i, och exakt vilka mål som du har med varje kanal. Det ska finnas anledningar till att du väljer kanalerna, du ska absolut inte bara starta för att vara aktiv och synas överallt – det leder ofta till dålig kvalitet och dålig närvaro.

Låt oss säga att du har ett företag som säljer träningskläder till sportintresserade unga tjejer. Då måste du utgå från denna målgrupp när du väljer kanaler att synas i. Försök att fundera ut var din målgrupp befinner sig. Var skulle du själv varit om du var dem? Sätt dig in i deras situation och liv, och välj den eller de kanaler som ger dig störst chans att nå dessa tjejer. Kanske når du målgruppen bäst på Instagram? Skriv även med i strategin hur ofta du ska uppdatera för varje kanal, och när du ska göra det. Uppdatera när du tror att din målgrupp är aktiv. Är det mest troligt att de kollar på sociala medier på morgonen innan träningspasset? Eller på kvällen innan de ska sova?

4. Analysera dina konkurrenter

Få koll på dina konkurrenter innan du börjar producera innehåll. Du ska inte kopiera, men du kan lära dig av dem. Genom att kika på deras arbete kan du få en bättre insikt i hur de gör och vad som fungerar på målgruppen och din bransch.

5. Planera innehållet

Nu när du vet mer om din målgrupp och i vilka kanaler du ska nå dem i, behöver du ta fram en innehållsstrategi. Det kanske verkar enkelt att uppdatera på sociala medier, men det fungerar inte att lägga upp lite vad som helst, det kommer du inte långt på. Du behöver ta fram ett innehåll som är speciellt för den målgrupp, kanal och syfte som du har. I din strategi ska du få med vilket innehåll som ska vara i vilken kanal. Självklart kan du använda samma innehåll i flera kanaler, om det passar. Vilken typ av innehåll kommer fungera bäst på målgruppen? Är det mest troligt att de läser artiklar på en blogg, eller tittar på videoklipp på Instagram?

Få även med i sociala medier-strategin hur du ska låta i de olika kanalerna. Om ditt företag redan har en satt tonalitet kan du utgå ifrån den, dock med anpassning till sociala medier och vilken kanal det är. Samtidigt som tonen är anpassad, måste den vara konsekvent, så det blir lätt att känna igen ditt företag.

6. Bestäm vem som gör vad

Förutom att strategin ska berätta vad som behövs förmedlas, måste den också tala om vem som är ansvarig. Få ner vem som ska lägga upp innehåll, svara på frågor, interagera med följare, planera innehåll, mäta och analysera, göra annonser, undersöka trender och ha koll på omvärlden. Kanske har du en ansvarig person för sociala medier? Eller är det du själv som ska ta hand om kanalerna och innehållet? Se till att det är rätt medarbetare på rätt plats, då kan ni komma långt med sociala medier och företaget. Det är också bra att ha koll på vad som ska göras om något går snett i de sociala kanalerna. Se till att skriva ner vem som gör vad och vem som har ansvar om det händer.

7. Mät och testa dig fram

När du ska mäta hur det går, ska du göra det utifrån det syfte och mål som du har med dina sociala medier. Mät regelbundet och analysera detta för att få fram slutsatser och för att kunna förbättra arbetet med sociala medier. Det kan behövas några försök för att lyckas, så oroa dig inte om det inte blir som du tänkt dig direkt. När du börjat följa din strategi kommer du se vad som gått bra och mindre bra. Så se till att använda den data du får fram, utvärdera, och justera hela tiden strategin utifrån den information och resultat du får fram.

8. Gör en budget

Skriv ner vad du har för budget för dina sociala medier. Då vet du hur mycket du har för att exempelvis anlita en fotograf för en stor kampanj. Eller för annonsering, då det oftast är väldigt viktigt att sponsra i sociala medier för att synas mer.

9. Häng med i svängarna och uppdatera årligen

Sociala medier är väldigt föränderliga och det händer saker hela tiden, exempelvis nya uppdateringar och funktioner. Här gäller det att hänga med i de snabba svängarna. Se därför till att gå igenom strategin för sociala medier minst en gång om året, förutom de korrigeringar som du gör efter mätning och analys.

Förenkla ditt företagande med Fortnox

Känns det ibland svårt att få tid för att marknadsföra företaget? Fortnox ger dig tid över genom att underlätta ditt företags administration. Då kan du hinna med att utveckla en strategi för sociala medier och öka företagets synlighet.


Relaterade artiklar

En bild på en kvinna som är omgiven av ballonger
Driva Företag|Kundberättelser|20 May 2022|Uppdaterad: 5 July 2022
Framåt och uppåt för Ballongverkstan med smarta kopplingar

Ballonger är verkligen urtråkigt! Så tänkte Pialena Ander när hon iklädd clownkostym delade ut ballonger på Vattenfestivalen i Stockholm 1992. Men mycket vatten har runnit under broarna sedan dess. Idag driver hon Ballongverkstan, Sveriges största ballongföretag och har varit med och skapat en ny bransch. Sedan 2021 använder hon Fortnox affärssystem, vilket gett henne mer tid till det hon brinner för – att utveckla verksamheten och ta fram smarta lösningar till sina kunder....

Fakturaköp underlättar tillväxten för Strömsdal kök

Sedan 1940-talet har Strömsdal Kök utanför Borås tillverkat och levererat högklassiga kök till den skandinaviska marknaden. Idag säljer de kök till Sverige, Norge, Danmark och Finland. 2010 valde Patrik Näsström, VD för Strömsdal Kök, Fortnox affärssystem, och sen dess har han aldrig tittat tillbaka. Särskilt nöjda är de med Fortnox nya tjänst Fortnox Fakturaköp.

Bättre kvittohantering på nolltid

Långtråkig och tidskrävande hantering av kvitton, vem vill syssla med det? Timewave vinkade hejdå till detta och sa hej till Fortnox Kvitto & Utlägg – en tjänst

Fakturera från Kuba – såklart!

Något som går hand i hand och lirar med Bizkits filosofi, digitalisering, är just Fortnox. De kan sköta ekonomin helt digitalt i molnet, var och när de vill,

Så väljer du rätt företagsnamn

Börjar du bli klar med din affärsidé? Så kul och spännande, snart är du i mål med uppstarten. Men har du kanske inte kommit på ett bra företagsnamn? Vi har ett

Det går fort i hockey – men även för Brödernas

2018 började Brödernas snabba framgångssaga, en saga och burgare som har spridit sig över hela Sverige. Allt har gått i raketfart och siktet är just nu inställt på 100 restauranger. Företaget genomsyras av mycket idrottshjärta, driv och själ. Vi har pratat med Sebastian Idoff, en av de drivna själarna. För honom underlättar det mycket att jobba i en molnbaserad plattform som Fortnox.

Dags för semesterårsavslut?

Våren är snart här och det börjar dra ihop sig för semesterårsavslut för dig som har semesteråret från 1 april till 31 mars. Varför man ska göra ett

Från hästar till hästkrafter

Ebba är tjejen med bilkoll. Intresset föddes när hon skulle ta körkort. Att bara köra var inte tillräckligt, hon ville veta allt om hur bilar fungerade. Och på

Manuellt arbete ett minne blott

Om man behöver hjälp med sitt företags IT-lösningar, då kan man vända sig till Softwerk. Deras utvecklare hjälper till med ai och andra typer av lösningar, för

Fortnox integrerar med Telia Sense

Med Fortnox Kvitto & Resa Plus kan köp med företagskortet och elektroniska körjournaler automatiskt skapa utlägg. Det förenklar all hantering och sparar

Fixa närvaron – direkt i mobilen

Lön Personlig är nu tillgänglig även i Fortnox App. Det innebär att de anställda kan välja att rapportera närvaro och frånvaro direkt i mobilen, via en dator

Hon startar bolag på ett kick

Sjöson AB har startat många bolag genom åren, och för att göra detta har de valt en lite snabbare väg. De har valt att köpa färdiga bolag som finns redo på lager, nämligen lagerbolag – en produkt som Fortnox erbjuder sedan hösten 2021. "Vi har inte tid att skapa allt själva, det kan ta flera månader", säger Louice, ekonom på Sjöson.

Fyra fördelar med aktiebolag

Det finns flera fördelar med aktiebolag som företagsform jämfört med enskild firma eller handelsbolag. Här tittar vi närmare på fyra av dem, när det kan vara

Kom igång med Fortnox
Allt för ditt företag – på ett ställe

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?
Här är paketen som gör det enklare att driva företag.

Nyfiken på mer?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Ta del av nyheter, kunskap och inspiration.

By contacting Fortnox, your personal information will be processed in accordance with Fortnox's Privacy Notice

Fortnox Företagsguide
En kunskapsbank om företagande

För inspiration och kunskap till dig som står inför att starta nytt, eller vill ta ditt bolag till nästa nivå. Vi guidar dig genom företagets olika faser och utmaningar.