Bakom kulisserna med Team Experience

Bild som illustrerar blogginlägg

  05 apr, 2019

Team Experience är specialister på kund- och användarupplevelsen. Varje dag jobbar de med att göra Fortnox program och tjänster användbara och skapa en bra känsla för kunden. Vi har hängt med bakom kulisserna och det idétokiga teamet, för att få en bättre bild av vad de gör.

Kreativa idésprutor

Team Experience är en relativt ung avdelning på Fortnox. September 2017 bildades teamet med två UX-designers i spetsen, nu är de ett team på 5 kreativa idésprutor. Användarupplevelse (UX) är reaktioner och uppfattningar – ett resultat av användningen av en produkt, ett system eller en tjänst. Team Experience huvudsakliga uppgift är just detta, Fortnox kund- och användarupplevelse. Alltså att skapa en bra känsla för Fortnox kunder, och göra alla produkter och tjänster användarvänliga. För att få till den bästa användarupplevelsen försöker alla i gruppen att förstå olika kunders beteenden och problem, och lösa dessa.

Team Experience är en grupp med otroligt kreativa människor som alltid får ur sig bra idéer. Jag har aldrig varit med om det som händer på våra möten. Det kan börja med att någon har ett väldigt litet ämne att ta upp, för att sedan blomma upp stort. När vi har den energin vi har är det svårt att stoppa tåget, säger teamets chef Johan.

 

Feedback som leder framåt

De flesta i teamet har en tjänst som UX-designer i botten. Utöver det har de olika spetskompetenser, exempelvis interaktion, text och research. 

– Jag jobbar mer inriktat på allt som rör user research, alltså att försöka förstå användaren genom olika undersökningar. Jag pratar mycket med kunder om hur de upplever Fortnox, våra tjänster och produkter. Detta är en bra utgångspunkt för att sedan försöka lösa deras problem, exempelvis med en produkt, säger UX-designern Märta. 

Trots deras olika specialområden hjälps de åt med väldigt många uppgifter. I och med att Fortnox kunder är så olika anser gänget att man bör jobba en hel del tillsammans, för att få olika syn på saker som skapas.  

– Vi hjälps alltid åt. Om jag fastnar med något kan jag exempelvis fråga Magnus vad han tycker. På så sätt kan jag få många nya bra infallsvinklar. Det kan vara skönt att ha en kollega som ger feedback på mitt arbete, säger Märta.

– Jag tycker också det är superbra. Det blir enklare att komma framåt i sitt arbete om man få tankar från olika håll, fortsätter Magnus.

 

 

Ett tätt samarbete för kundens bästa

Team Experience jobbar väldigt tätt ihop i flera projekt, och det fungerar superbra då de verkligen tycker om att arbeta tillsammans. Det märks tydligt när vi träffar dem hur mycket de uppskattar varandra och de olika kompetenser och erfarenhet de har.

– Vi har en väldigt trevlig stämning i teamet men även på Fortnox som stort. Kulturen på Fortnox kändes väldigt enkelt att anamma som nyanställd, säger Märta.

För att det ska bli ett bra resultat jobbar de också väldigt nära andra medarbetare i huset. Antingen har de själva en idé om förbättring eller ett nytt projekt, som de lyfter vidare. Eller kan de bli inblandade i ett projekt som startats av någon annan. På detta sätt kan de hjälpa sina medarbetare på andra avdelningar att få till en bra användarupplevelse och känsla på det som utvecklas.

Flera gånger i veckan har Team Experience stående möten för att prata om olika projekt, visa saker de har gjort, diskutera och bolla idéer. En gång i månaden har de även en fokusdag då tar de tar upp lite svårare problem, men även roliga och annorlunda saker.

– Under fokusdagen rullar vi alltid ut ett papper på bordet och lägger ut spritpennor. När mötet är igång börjar någon alltid rita och det blir till en riktigt stor mindmap fylld av massa kreativa idéer, säger Johan.  

 

”Man drivs verkligen av att förenkla för kunden”

Många i teamet har ett stort intresse för psykologi, vilket är en stor fördel då de jobbar med just beteenden och känslor. När vi träffar gruppen märks det tydligt att de brinner för sitt jobb, och att att de bryr sig väldigt mycket om kunden.

– Man drivs verkligen av att förenkla för kunden. När jag själv drev eget kände jag många gånger att företagandet hade kunnat vara enklare. Detta var en stor anledning till att jag började jobba på Fortnox med användarupplevelsen, säger Magnus.

Precis som Magnus, kände Märta ett stort intresse för detta. Därför letade hon efter en universitetsutbildning som behandlade ämnet. Tillslut landade hon på Linnéuniversitetet och en 3-årig utbildning inom interaktionsdesign. Efter det kom hon till Fortnox för att skapa den bästa känslan för företagare och redovisningsbyråer. 

Förutom att Team Experience drivs av att förenkla för kunden, drivs de av möjligheten att kunna påverka – i teamet och på Fortnox. 

– Innan jag började jobba på Fortnox hade jag hört många säga att man har stora möjligheter att driva projekt och påverka på Fortnox. Och så var det verkligen. Man får utrymme att driva projekt som man själv kommit på eller som gruppen kommit fram till tillsammans, säger Märta. 

– Det är sällan en chef ger ett nej till en medarbetares idéer. Det bara att testa och testa igen, säger Johan. 

 

Är du intresserad av kund- och användarupplevelse? Vill du vara med i ett superkreativt gäng och göra upplevelsen för Fortnox kunder så enkel och smidig som möjligt? Vi söker ständigt efter kompetenta medarbetare. Om du tycker att Fortnox verkar vara ett intressant företag är du välkommen att skicka in en intresseanmälan till oss.

Följ oss för fler nyheter och tips

Läs vidare

Fortnox poppar upp i din stad

Under 2019 besöker Fortnox ett flertal städer runt om i landet med Fortnox Pop Up. Syftet med dagen är att du ska få inspiration och mer kunskap om hur du arbetar på bästa sätt i F...

 26 feb, 2019
Bakom kulisserna med Team Nature

Behovet av att bygga en app till Fortnox kunder blev starten till Team Nature och ett härligt gäng med en skön laganda. Medarbetarna i teamet hade aldrig byggt appar förut men fick...

 06 mar, 2019
En dag på Fortnox Pop Up

Förra veckan stannade Fortnoxbilen till i Stockholm efter en tur till Gävle, denna gång på Vasagatan och mysiga Vasateatern. På plats möttes både redovisningskonsulter, småföretaga...

 04 apr, 2019

Vill du kontakta oss?

Har du frågor om våra program eller någon annan fundering? Vi har samlat alla kontaktuppgifter på en sida.

Kontakta oss     0470 - 78 50 00
© 2019 FORTNOX AB