Konsten att bli världens mest inspirerande redovisningskonsult

Leeds-baserade Steve Pipes passion är att hjälpa revisorer och redovisningskonsulter att bli mer framgångsrika genom att möta sina kunder på ett smartare sätt. Steve anses vara en av världens ledande strateger för redovisningsprofessionen. Här har vi samlat Steves bästa tips för att bli världens mest inspirerande redovisningskonsult.

Revisorn, författaren och entreprenören Steve Pipe reser världen runt med föreläsningar kring hur alla inom redovisningsbranschen kan göra en större skillnad – för sig själva, för sina kunder, men också för världen. Hans bok The world’s most inspiring accountants handlar om orsaker och lösningar till frågor kring utveckling, lönsamhet och intjäningsförmåga. – Tanken måste vara att tjäna mer och arbeta mindre, konstaterar Steve och utvecklar sitt resonemang:

– När jag träffar representanter från vår bransch slås jag av att de allra flesta säger samma sak: man tjänar inte tillräckligt, man arbetar för mycket och man trivs inte riktigt med jobbet. Och så ska det naturligtvis inte vara. Det finns, enligt Steve, tre grundproblem som redovisningsbranschen brottas med och han har tydliga tankar kring hur man ska hantera det.

Situationer att hantera

För det första tar man inte tillräckligt betalt, vilket tvingar fram kompromisser. Det blir kompromisser med intjäningsförmågan, det sociala livet och även den service man kan ge sina klienter med pressade budgetar.

– Det här är det enskilt största problemet och jag tror det hänger mycket på dåligt självförtroende, konstaterar Steve. För att kompensera prutade priser tvingas man att arbeta längre dagar, enligt hans resonemang. Det betyder att även det sociala livet tar skada, vilket i en förlängning leder till ohälsa och kanske också en vantrivsel kring situationen. Med stress hinner man heller inte engagera sig i sina klienter, vilket i sin tur påverkar klientens möjligheter att utveckla sin affärsverksamhet. Det andra problemet är således att redovisningsbyråerna inte är tillräckligt lönsamma. Och det var just den här problematiken som inspirerade Steve att skriva sin bok, för övrigt hans sjunde i ordningen.

Fem stycken B:n

– Jag har intervjuat personer i branschen och kan i min bok visa 60 exempel där en revisor eller konsult verkligen har gjort skillnad. Faktum är att vi i branschen har möjlighet att verkligen göra skillnad för våra kunder. Fem stycken B:n Han utgår från fem stycken B:n i sin argumentation och poängterar att dessa är bokens absolut bästa råd. Det handlar om en tankekedja som utgår från en datadriven inställning som, via analys och bra beslutsunderlag, leder till ökade resultat och goda affärer – för alla.

  • Bättre data
  • Bättre analys
  • Bättre beslut
  • Bättre resultat
  • Bättre affärer
  • Bättre liv

– Det finns massor av undersökningar som bekräftar den här bilden. Företag som aktivt arbetar med dataanalyser är betydligt mer lönsamma än de som inte gör det. Ju mer tid man spenderar med sin klient, desto mer kommer du att tjäna. Det gäller att ständigt utmana sig själv och ställa jobbiga frågor till sig själv. Hur ofta analyserar man sina klienters data på djupet, hur ofta föreslår man förändringar eller åtgärder inom administrationen, finns det konkreta tips som leder till att klienterna kan spara kostnader i sin verksamhet? Det här leder till det tredje grundproblemet, som handlar om bristande förmåga att berätta om sina kunskaper.

Get and Give a Million

Steve menar att även om en redovisningskonsult skapar ett stort värde för sina klienter, är de oftast dåliga på att kommunicera det. Han menar att man istället allt för ofta väljer att konkurrera med sin prislista. Idag säger man ofta till marknaden att ”prova oss istället, vi kan göra det billigare”. Men det är fel väg att gå, enligt Steve. Istället för att uppmuntra till att konkurrera med lägre kostnader har han lanserat konceptet Get and Give a Million, inspirerad av FNs Global Goals. Till och med hans logotyp har, om man uttrycker det milt, en hel del medvetna likheter.

Tänk socialt och globalt

Genom att tänka socialt och globalt kommer man att göra en stor skillnad, såväl för sig själv som för sina klienter. Det kommer att stärka varumärket och på sikt leda till ökade intäkter och fler klienter.

– Därför har jag tagit fram ett kostnadsfritt koncept som alla får använda hur man vill. Den är till för alla som bryr sig om sina kunder, om världen och om sitt företags framgångar. En del av vinsten man gör tack vare konceptet skänks till välgörande ändamål. Fördelarna att använda hans modell är många, inte minst kommer man uppfattas på ett mer positivt sätt och ens rykte som en ansvarsfull redovisningskonsult, berättar han. Men det skapar också en positiv känsla av en större mening och en personlig stolthet.

– Man hjälper sina klienter att öka sina resultat, samtidigt som man i samma anda som Richard Branson och Bill Gates bidrar till en bättre värld. Är du intresserad av Steve Pipes initiativ kan du läsa mer på hans hemsida och även beställa hans kostnadsfria material, där det ingår mallar och presentationsmaterial att använda i vardagen. Det ska nog också poängteras att det snarare handlar om en metodik och en symbolisk beskrivning av att man ger bort en miljon, än att man faktiskt behöver gör det. Steves syfte är att erbjuda alla redovisningskonsulter verktyg för att arbeta med sitt självförtroende och sin kommunikation.


Steve Pipe

Följ oss för fler nyheter och tips

Vill du kontakta oss?

Har du frågor om våra program eller någon annan fundering? Vi har samlat alla kontaktuppgifter på en sida.

Kontakta oss     0470 - 78 50 00
Några av våra Partners
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och ta del av unika erbjudanden, information om vad som är på gång och få tips som förenklar ditt företagande.
© 2017 FORTNOX AB