Vi har tittat lite närmare på vad en ny studie säger om det svenska folkets attityder till AI, men låt oss först stanna upp ett slag vid vad det egentligen är – och varför vi överhuvudtaget ska bry oss. AI är alltså förkortningen av artificiell intelligens. Det skulle också kunna kallas “konstgjord intelligens”. AI innebär att datorn gör kunskapskrävande uppgifter. Och varför ska vi bry oss om AI då…?
 

AI gör sprinterloppen åt oss

AI finns redan i våra liv – mer än vad vi kanske tror. Den förenklar och underlättar vardagen på ett sätt som många av oss (som är födda tidigare än på 00-talet i alla fall) inte kunnat drömma om. Nu behöver du faktiskt inte tajma din sprinter-tur till bussen, med precist, och under många lopp, uträknat antal sekunder det tar att springa till hållplatsen, för att inte missa bussen men inte heller behöva vänta i kylan i en evighet. Nu finns det en app. Den talar om hur långt borta bussen är från just din hållplats, och om hur många minuter den kommer dit. Nu kan du fråga Siri om den bästa taco-resturangen i Norrköping, eller i Singapore, och du får en exakt beskrivning i realtid om hur du tar dig dit. Vi har smarta högtalare, fingeravtryck som låser upp mobilen och får hjälp med filmval. Och detta är bara några få vardagsexempel.

Självklart använder vi AI på jobbet också. Autokorrektion i stavningsprogrammen, automatiska översättningar och GPS är några enkla saker många oss använder, men få tänker på som AI. AI kan dock göra oerhört mycket mer, och de flesta experterna är eniga om att vi bara är i början av den här utvecklingen. Självkörande bilar är bokstavligen runt hörnet, liksom diagnostik av sjukdomar och utsläppsreducering. Och det är i det sammanhanget som många kanske blir lite rädda. Det vi inte känner till tenderar att skrämma oss.
 

Majoriteten har lite eller ingen kunskap om AI

En studie från Insight Intelligence visar att majoriteten av det svenska folket, 62%, har lite eller ingen kunskap om AI. Skepsis ökar ju mer AI tangerar den personliga integriteten. Mest positiva är man till att låta AI använda till exempel produkter för energibesparing och hushållstjänster. Mest negativa är man till råd om sparande och pension och beslut om försäkringar. Mer än varannan känner sig inte trygg med AI-baserade beslut från myndigheter och försäkringsbolag. En viktig slutsats från studien är dock att fler är positiva än negativa till hur AI påverkar dem.
 
Källa: Insight Intelligence 2020, Svenska folket och AI

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips!


Genom att skicka in din e-post godkänner du användandet av dina personuppgifter enligt Fortnox Integritetsmeddelande.

Fortnox Företagsguide

Funderar du på att starta företag eller vill du ta ditt företag till nästa nivå?

Fortnox företagsguide

Kom igång med Fortnox

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?

Välj ditt paket

3.4444444444444 9 5

Vad tyckte du om den här sidan?

Relaterade artiklar

Brexit – nu händer det

Bakom dig och ditt företag även i tuffa tider

Megatrender som påverkar småföretag i Sverige, del...

Megatrender som påverkar småföretag i Sverige, del...

Megatrender som påverkar småföretag i Sverige, del...

Megatrender som påverkar småföretag i Sverige, del...