– Jag är tacksam för internet varje dag! Digitaliseringen innebär så många möjligheter som vi tar för givet. Jag minns för inte så länge sedan när det tog tre dagar att ladda ner en låt man ville lyssna på. Och vad det kostade i minuten.

– Nu kan bolaget jag jobbar för skicka mig till andra sidan jorden och vi kan fortfarande hålla tät kontakt och samarbeta effektivt, trots nio timmars tidsskillnad. Chansen att jaga sina drömmar har aldrig varit större än nu och jag är otroligt glad över karriärsmöjligheterna internet för med sig. Min mormor lämnade väl knappt Europa, vilket jag försöker påminna mig själv om under tuffa dagar när jag tycker synd om mig själv. Jag känner mig privilegierad att leva i den här tiden och alla möjligheter som finns. I framtiden tror jag att det kommer bli ännu vanligare att jobba såhär och jag tycker verkligen att det är toppen.

 

”Jag tycker att digitaliseringen är avgörande”

Julia flyttade till San Fransisco i höstas för att bli vice president på Essen International. Essen International är en digital design och brandingbyrå som finns i Sverige och USA. Precis som många andra bolag satsar de på digitalisering och det är ingen slump.

– Jag tror att bolag som vågar anpassa sig och jobba mer digitalt har stora fördelar att vinna, inte minst nya kunder. Att Essen har kontor i tre länder gör exempelvis att vi alltid är tillgängliga för våra kunder och att vi har internationellt fokus. När hela världen är din marknad behöver du dock tänka smart och skalbart och testa dig fram. Det är såklart också läskigt, för det innebär ju även att hela världen är din konkurrent. Information finns så tillgänglig idag, du kan lära dig i princip allt du behöver genom tutorials.

Julia vet vad hon pratar om. På Venture Cup, där hon arbetade innan Essen International, började hon som studentambassadör och när hon slutade åtta år senare var hon VD.

– Jag växte verkligen med bolaget och har haft i princip alla roller inom Venture Cup. Nästan allt jag kan har jag lärt mig där. Framförallt har jag nog gjort alla misstag man kan under min tid på Venture Cup, vilket jag är evigt tacksam för. Nu kan jag göra nya med Essen istället. Venture Cup är en affärstävling där företag får sina idéer testade. Målet är att få fler att starta företag och hitta hållbara idéer. Under åren har Julia sett flera företag utvecklas och bli framgångsrika. Digitaliseringen är ofta en viktig faktor för att de lyckas.

– Jag försöker tänka om det finns något negativt med den. Jag tycker att digitaliseringen är avgörande. Mitt tips är att systematisera det du kan. Det datorer kan göra, ska datorer göra. Resten gör vi människor och det är mycket roligare att fokusera på det. Investera i bra digitala system! Få alla i bolaget, inklusive dig själv, att förstå varför just det här systemet är bra och vad nyttan är. Folk är ofta negativt inställda till en början, men alla blir glada när komplexa saker blir lättare. Och se för guds skull till att systemen jobbar för er, inte tvärtom.

 

Rätt system ger stora möjligheter

Att välja rätt system innebär många fördelar och möjligheter. Genom att digitalisera och automatisera de arbetsuppgifter som går, frigörs tid som går att lägga på annat. Julias tips till företag eller kollegor som har svårt att få med sig medarbetare på digitaliseringsresan är att lägga tiden man vinner på digitalisering till motivation och personalutveckling.

– Man ska belöna sin personal ofta. Förändring inom bolaget ska förhoppningsvis vara något som känns kul och positivt. Om ni når era mål snabbare genom att ni jobbar smart så ska det uppmuntras. Exempelvis genom mer luft i schemat, låta personalen prova nya projekt de tycker är kul eller prova saker som inte måste leda till konkreta resultat. En stor orsak till motstånd mot digitalisering och nya system kan vara rädslan för att inte förstå eller framstå som dum när man ställer frågor.

– Det finns tabu i att inte förstå. Men man måste vända på det. Speciellt med digitaliseringen måste man våga fråga! I jämförelse med min far är jag expert på vissa saker. I jämförelse med en 15-årig programmerare är jag en idiot. Alla har olika förutsättningar. Som chef måste du skapa ett klimat där det är ok att göra fel och ställa dumma frågor, lätt-tillgängligt, innan det sitter. – Jag tycker att man som företagare, ska uppmana medarbetare och kunder att fråga. Jag har börjat tänka som så att de som inte frågar är de konstiga. Om man inte frågar får man ju inga svar och chansen till dyra missförstånd är i princip garanterad. Då är det billigare att låta lite dum i början.

 

Tid att skapa relationer med kunder

Redovisningskonsulten ska ha expertroll. Digitaliseringen innebär också att man får tid till att skapa relationer med sina kunder, något som Julia tror blir extra viktigt inom ekonomi. När kunderna plötsligt kan välja och vraka gäller det inte bara att vara bra på sitt jobb, då spelar även andra faktorer in:

– Satsa på relationer med kunderna och försök ta bort stigman som uppstår när många fortfarande är rädda för att göra fel. Moms och redovisning är inte min starkaste gren, men jag älskar att ha kontroll och koll på läget. Det ger mig möjligheten att våga vara spontan i stunden sedan. Som kund kommer jag välja att jobba med de som förstår mig och kan anpassa sig utefter mina behov, istället för att pressa in alla i krångliga system som jag inte förstår.

Hur kommer framtidens kund se ut för redovisnings- och revisionsbyråer?

– De flesta med internetuppkoppling kan starta företag idag, även om konkurrensen är väldigt stor.

Det man behöver för att lyckas är ett bra team, rätt personer som kan hjälpa dig med din vision. Och så behöver du ha koll på ekonomin. Med andra ord kommer fler personer behöva redovisningshjälp som konsulter eller små bolag. Vad är ditt tips till redovisningsbyråer i framtiden?

– De behöver automatiserade system, så att de tråkiga sakerna sköts automatiskt. Varför ska kunderna hålla på med en massa sladdriga kvitton? Lägg pengarna på att prata med den som sköter redovisningen och ha tid för frågor och genomgångar istället. Jag vill gärna känna att jag är polare med min redovisningskonsult, hen är expert på det och jag är expert på andra saker. De ska kunna ge tips och råd utifrån vad de kan om mitt bolag, det hade jag gärna betalat en slant för. Då blir det roligt att vända sig till redovisningsbyrån också. Jag tror att det finns många onödiga fördomar om att ekonomi är lika med ångest som de kan vända på.

 

Är du intresserad av system som kan underlätta för din verksamhet? Spana in våra paket här 

 

Julia Selander, Vice President på Essen International

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips!

Fortnox Företagsguide

Funderar du på att starta företag eller vill du ta ditt företag till nästa nivå?

Fortnox företagsguide

Kom igång med Fortnox

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?

Välj ditt paket

Vad tyckte du om den här sidan?

Relaterade artiklar

Integrationer frigör redovisningsbyråns tid

Emelie håller kunden i handen

Våga vara säljande!

Deklarera enkelt digitalt

Konsten att vara rådgivare

10 smarta tips från Byråsupporten