Sågtjänst i Syd AB är ett medlemsägt företag där omkring 130 av landets sågverk är medlemmar, från Malå vid Lapplandsgränsen i norr till skånska Widtsköfle i söder. Sågtjänst är en gemensam inköpsorganisation som erbjuder medlemmarna enkla och förmånliga inköp på sådant som behövs i produktionen. Det kan handla om allt från maskinell hårdvara till insatsvaror som emballageplast. Verksamheten är omfattande och de fem medarbetarna omsätter tillsammans över 150 miljoner kronor.

– Vi tar årligen emot cirka 20 000 leverantörsfakturor som vidarefaktureras till våra medlemmar. Tidigare hade vi ett mycket tungrott lokalt redovisningssystem och ägnade oerhört mycket tid åt manuell granskning och bokföring, berättar vd Ralf Ekbäck.
 

Snabbare och modernare lösningar

Personalen insåg att sättet man arbetade på var ohållbart och ineffektivt. Man behövde snabbare och modernare lösningar. Då vände man sig till Confido Redovisning AB i Växjö. Tillsammans med gjordes en djupgående analys av Sågtjänsts behov. Man tittade på rutiner och processer, arbetssätt ifrågasattes och man tog reda på varför man gjorde som man gjorde. En sådan analys är grundläggande för att digitaliseringen inte ska bli digitalisering för dess egen skull, och för att verktygen ska bli just de hjälpmedel de ska vara så att de effektiviserar och ger bättre kontroll. I december förra året var allt klart, personalen utbildad och man kunde trycka på startknappen.

– Redan första dagen skickade vi över 100 fakturor. Det är fler än i det gamla systemet. Jag fick nästan gåshud så bra gick det, säger Ralf Ekbäck.
 

Överraskad över smidigheten

Joanna Gustafsson är en av de fem inköparna som dagligen arbetar i Fortnox digitala system. Hon är överraskad hur lätt och smidigt själva konverteringen gick och ser också vilka stora fördelar det har inneburit i hennes arbetsvardag och för organisationen.

– Tidigare var vi beroende av en person som skötte den administrativa hanteringen. Nu gör vi det själva med några knapptryck. Vi är inte alls lika sårbara. En av mina medarbetare uttryckte det som att vi fått ett helt nytt jobb, säger hon.

– Det har verkligen frigjort resurser. Vi har fått mycket mer utrymme för att göra det vi ska göra. Nu kan vi jobba mer affärsdrivande och hinner ta tag i sådant som inte blev gjort tidigare när det interna pappersjobbet tyngde oss.
 

”Vi är ett helt annat företag nu”

I dag hanteras all Sågtjänsts löpande redovisning, fakturor, leverantörsfakturor, löner och bokslut i samarbete med Confido. Informationen i Fortnox är dagsfärsk. Uppföljning, budgetplanering och kassaflöden är hela tiden aktuella och åtkomliga, vilket inte minst visat sig värdefullt när man är ute hos medlemmar och snabbt behöver komma åt uppgifter.

– Vi är ett helt annat företag nu, effektivare, bättre och roligare att jobba på, säger Ralf Ekbäck.
 
Läs mer om samarbetsflödena här

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips!


Genom att skicka in din e-post godkänner du användandet av dina personuppgifter enligt Fortnox Integritetsmeddelande.

Fortnox Företagsguide

Funderar du på att starta företag eller vill du ta ditt företag till nästa nivå?

Fortnox företagsguide

Kom igång med Fortnox

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?

Välj ditt paket

Vad tyckte du om den här sidan?

Relaterade artiklar

Integrationer frigör redovisningsbyråns tid

Så jobbar du rätt i Digital byrå (guide)

“Jag jobbar inte med siffror längre. Jag jobbar me...

Coronapandemins påverkan på branschen

Våga vara säljande!

Svart låda lockar fram nytt tänk