1. Varför går det inte att mejla in stora filer för tolkning och varför framgår inte det till avsändaren?

Svar: Hej! Begränsningen på 2,5 MB gäller enbart i den gamla tolkningen och vi håller just nu på att flytta över alla kunder till den nya och förbättrade tolkningen. När det är klart löser det problemen du beskriver. Då kommer även tiden det tar att tolka att minska från ett dygn till några sekunder.

 

2. Jag har många kunder som sitter med gamla kassasystem som det inte funkar att integrera med Fortnox. Finns det något enkelt sätt att lösa det här problemet på? Det blir väldigt mycket manuellt arbete.

Svar: Det dina kunder kan göra redan nu för att underlätta är att registrera sin dagskassa via en funktion som heter just ”Registrera dagskassa”. Där lägger de enkelt upp en mall för dagskassan och registrerar. En annan möjlighet är att maila dagskassan och låta en integration “skjuta in” den som ett verifikat. I dagsläget finns det tre sådana integrationer mot Fortnox.

 

3. Jag använder Fortnox Digital byrå och skulle vilja ha bättre koll på mina kunder. Vilka licenser de har, vilka som faktureras eller om de är uppsagda. Mitt förslag är en samlingssida, oavsett om fakturan går till oss eller kunden, så att vi kan se detta på ett smidigt sätt.

Svar: Vilken bra input! Arbetet med att bygga denna vy är faktiskt igång och en del av våra användare har redan tillgång. Vi jobbar på att ha vyn tillgänglig för alla så snart som möjligt.

 

4. När vi mailar inköp vill vi alltid märka med faktura- och/eller godsmärke. Idag skriver vi in det manuellt varje gång. Har hört att detta har varit på gång tidigare men det händer ju saker med Fortnox hela tiden. Så hur ligger det egentligen till med detta?

Svar: Ja, det händer saker hela tiden med Fortnox! Men just detta går faktiskt redan att fixa till. Vill man ha standardmeddelanden till sina leverantörer kan man ställa in det under Inställningar-Lager-Inköp.

 

5. Jag skulle gärna vilja att semesterlön och semesterlöneskuld uppdaterades i samband med varje lönekörning. I andra löneprogram som jag har använt bokförs detta både varje månad och rullande under året. Det enda som behövs inför bokslutet är mindre justeringar.

Svar: Det låter smidigt! Just därför är önskemålet om automatiskt bokförd semesterskuld högt prioriterat hos oss. Vi hoppas på att kunna leverera den funktionaliteten under 2021.

 

6. Under hösten låg era system nere mer än vanligt. Vad beror det på? Och vad gör ni för att åtgärda det?

Svar: Vi är väldigt ledsna för att det har varit så under hösten och vi förstår att många är frustrerade. Vi håller på att uppgradera vår plattform för att få ökad kapacitet och större utvecklingsmöjligheter. Det jobbas intensivt med att få över kunder till den nya miljön, samtidigt som det kontinuerligt sker förbättringar som minskar lasten generellt vilket leder till bättre prestanda. Varje incident är ett misslyckande men också en chans att dra lärdom. Läget är mer stabilt nu och vi fortsätter att förbättra miljön och gör allt för att det inte ska påverka driften.
 
Har du också frågor, eller vill du lämna feedback till oss? Klicka här

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips!


Genom att skicka in din e-post godkänner du användandet av dina personuppgifter enligt Fortnox Integritetsmeddelande.

Fortnox Företagsguide

Funderar du på att starta företag eller vill du ta ditt företag till nästa nivå?

Fortnox företagsguide

Kom igång med Fortnox

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?

Välj ditt paket

Vad tyckte du om den här sidan?

Relaterade artiklar

Fortnox + Agoy = komplett erbjudande till Sveriges...

Integrationer frigör redovisningsbyråns tid

Så jobbar du rätt i Digital byrå (guide)

“Jag jobbar inte med siffror längre. Jag jobbar me...

Coronapandemins påverkan på branschen

Våga vara säljande!