Peter har jobbat på Fortnox i tre år och som övriga i teamet har han en gedigen teknisk bakgrund. Håkan Fröderberg är en av de som jobbat längst på Fortnox – 16 år. Båda ser sig och kollegorna som problemlösare först och främst. Till driftavdelningen vänder man sig om någon databas strular, eller om pressen på systemet är hög och kunderna inte kan logga in. Det kan också handla om hur produkterna är byggda, ibland händer det att kunder upptäcker saker som utvecklarna själva inte har tänkt på. Vägen in till Peter, Håkan och deras kollegor på drift går oftast via supporten.

– Man kommer till oss när det är något som inte funkar, oftast när det är återkommande problem som kommer in till supporten, berättar Håkan Fröderberg.

Ett sådant problem är nertid, när kunderna av olika anledningar inte kommer åt produkterna. I slutet av förra året och början av 2021 låg systemen nere mer än vanligt.

– Det här berodde på två saker: gammal infrastruktur som inte har tillräckligt hög prestanda och att antalet användare i Fortnox ökar i rekordfart. Det har periodvis, inte minst vid månadsskiftena, skapat ett stort tryck på systemen, säger Peter.

Den långsiktiga lösningen är det som man faktiskt påbörjade redan för över ett år sedan – uppgradera till nya servrar och i nästa steg flytta över alla kunder dit. Men att få 1 200 virtuella servrar på plats är ett hästjobb, som tog längre tid än planerat i dessa coronatider. Flytten av kunder gick däremot betydligt snabbare än vad man hade räknat med. Tack vare noggrann planering och gediget förarbete kunde hundratusentals kunder flyttas utan att de ens märkte något.

– Att kunderna har drabbats är jättetråkigt, det tycker vi alla. Men vi har lärt oss massor på den här resan och verkligen tagit höjd för att vi inte ska hamna i den här sitsen igen. Vår nya driftlösning är mer sömlös och lättare att både uppdatera och uppgradera framåt, säger Håkan.

En typisk dag på jobbet hänger driftteamet i Google Meet stora delar av dagen. Där inleds arbetsdagen med morgonmöte för att gå igenom de mest akuta ärendena. Sedan jobbar man på olika håll med att lösa problem och går tillbaka in i chatten igen för att stämma av och avrapportera. Eller ta en fika tillsammans.

På frågan om vad som är roligast med att jobba på Fortnox drift svarar Peter och Håkan unisont “att vara problemlösare”. Det mest utmanande handlar också om det här med att lösa problem – när man vare sig hittar själva problemet eller hur det ska lösas.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips!


Genom att skicka in din e-post godkänner du användandet av dina personuppgifter enligt Fortnox Integritetsmeddelande.

Fortnox Företagsguide

Funderar du på att starta företag eller vill du ta ditt företag till nästa nivå?

Fortnox företagsguide

Kom igång med Fortnox

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?

Välj ditt paket
5 5

Vad tyckte du om den här sidan?

Relaterade artiklar

Bakom kulisserna med Team Nature

Bakom kulisserna med Team Försäkring

Fortnox poppar upp i din stad

Bakom kulisserna med Team Experience

Byråavdelningen finns för att hjälpa dig

Alla har vi varit små