297
2019-06-13T12:13:59+02:00 2019-06-12T13:17:27+02:00 Digitalisering Fortnox Fortnox Fortnox
Fortnox
Fortnox 2019 sv

Get digital or die trying

Bild som illustrerar blogginlägg

Digitalisering | 12 juni, 2019

Arash Gilan är utsedd till en av Sveriges främsta unga VD:ar samt medgrundare och VD för en av nordens största digitala byråer, Viva Media Group. Tillsammans med Jonas Hammarberg, föreläsare och eftertraktad konsult inom organisation, kultur och ledarskap, skrev Arash för tre år sedan boken ”Get digital or die trying”. Enligt författarduon är bokens titel ingen överdrift. Anpassar sig inte företagen till en ny digital verklighet kommer de inte att överleva.

– Digital Darwinism innebär att de som tar till sig ny teknologi får försprång framför övriga. Vi har sett det med data och nu ser vi det hända med artificiell intelligens. De som hamnar på efterkälken kommer inte att mäkta med ur flera perspektiv. Dels kommer verksamheten successivt bli obsolet ur kundens och marknadens ögon, men framförallt kommer människorpå insidan av verksamheten inte orka utan hjälp av digital teknologi. När förändring är konstant, när kraven på innovation stiger, när tempot ökar så kommer vi inte klara av situationen. Digitaliseringen görs för människans skull, vi ska inte glömma det, säger författarna i en intervju med Fortnox Magazine.

 

En överlevnad på 2-5 år utan digitalisering

Er första bok heter ”Get digital or die trying”. Hur länge tror ni att företag kan överleva om de inte anpassar sig efter den digitala världen?

– Inte så länge som man tror dessvärre. Det varierar självklart beroende på bransch, men alla utmanas någon gång. Troligen mellan två till fem år beroende på verksamhetens art.

Finns det någon bransch eller yrke där digitalisering inte kan bli aktuellt?

– Nej, digitaliseringen kommer spela roll överallt, men på olika sätt. Man kan tycka att exempelvis en verksamhet som Svenska Kyrkan med deras uppdrag och det arv de bygger det på ska stå fri från digitaliseringen. Men även kyrkan utmanas, då man halkat efter i den digitala världen får man färre konfirmander och med det minskar rekryteringsbasen. Syns man inte så finns man inte i sinnet på de unga, som utgör framtiden för kyrkan.

Digitaliseringen av företag måste, enligt författarna, börja med och utgå från cheferna. Det räcker inte att anställa en ung person som sköter företagets sociala medier för att överleva i den digitala världen. Cheferna måste själva vilja och föregå med gott exempel.

– Ledarskapet är nyckeln i en förändringsprocess. Utan ledarskap kommer det man vill ska hända inte att hända.

Vilken är den viktigaste förutsättningen för att ett företag ska kunna bli digitalt?

– Mod. Att våga välja bort, att våga testa ny teknologi och nya arbetssätt, att våga och kämpa för att förändra invanda beteenden. Det är så en kultur utvecklas. Redovisningsbranschen håller just nu på att lämna det traditionella arbetssättet. I dag finns tekniken för att underlätta arbetet med traditionella arbetsmoment såsom registrering och bokföring av en leverantörsfaktura och dess betalning. Vissa byråer har hoppat på tåget och har en tydlig digital utveckling, medan andra sitter kvar och arbetar traditionellt med den löpande redovisningen för sina kunder.

Måste jag som byråledare driva förändringen eller kan jag delegera ledarrollen?

– Ledarskapet bör delegeras. Genom att involvera och engagera fler ”med-ledare” oavsett vilken titel eller position de har i verksamheten idag, så får vi helt enkelt en större effekt. Skapa följare som skapar följare som skapar följare – det är så förändring sker. Vi brukar kalla ”med-ledare” för ambassadörer.

 

Involvera, engagera och bygg ett medansvar

Hur får jag med mig mina kollegor i förändringen?

– Det handlar om att involvera, engagera och bygga ett medansvar. Genom att ödmjukt säga det tidigare osagda; “utan er är jag inget”. Att öppna med att berätta att man själv som ledare varken har alla svar, eller kommer kunna få förändringen att ske på egen hand, kan vi få en magisk effekt. Att säga ”Jag behöver din hjälp, vår verksamhet behöver er hjälp, våra kunder behöver vår hjälp” kan vara förlösande.

Har ni några praktiska råd för att driva och lyckas med en digitalisering?

– Börja med att drömma tillsammans. Måla gemensamt bilden av vart ni vill och backa först därefter tillbaka och identifiera vad ni behöver göra annorlunda eller mer av för att komma dit. Vi har sett att de som lyckas gör några saker uppenbart annorlunda än de övriga och ledarskapet kommer behöva fokusera på ett antal viktiga förmågor framåt; att utveckla kulturen i verksamheten, så att människor tar hand om människor, verksamheten och kunderna utan behov av en chef som ger direktiv. Planera, få det att hända, men glöm inte att digitaliseringen är en evig verksamhetsförändrande process med hjälp av digital teknologi – och det har inget slut. Det är därför kulturen och ledarskapet behöver utvecklas.

I maj släppte Jonas Hammarberg och Arash Gilan sin andra bok, ”Apparnas planet”. Boken handlar om förhållandet mellan människan och maskiner – och den viktiga brytpunkten mellan det digitala och det fysiska. Människan klarar sig inte utan maskinen och vice versa. Maskinen får med artificiell intelligens (AI) superkrafter och en i det närmaste oändlig kapacitet, men vi människor har något som maskiner inte har: drömmar, visioner, känslor, värderingar, viljan att bidra.

När tekniken tar över många av de manuella arbetsinsatserna, hur påverkas företagen och dess anställda på sikt?

– Vi kommer se jobb försvinna, men fler jobb skapas faktiskt som en konsekvens av den digitala utvecklingen. I mellanperioden kommer dock människor att behöva omskolas och den resan behöver börja nu. Digital förståelse, men också kreativitet och medmänsklighet kommer vara en nyckel framöver.

– Sedan “Get digital or die trying” släpptes 2016 har vinstuderat hundratals organisationer och sett vad som skiljer de framgångsrika från övriga. Men vi konstaterar också att i jakten på det digitala så har människor glömt bort det analoga och mänskliga. Framtiden är inte antingen eller, utan både och. Vi ser en magisk brytpunkt där det fysiska möter det digitala och där vår mänskliga emotionella intelligens får hjälp av den artificiella intelligensen. Det är just där, hos dem som använder kraften från alla perspektiven, som magin uppstår. Man får också lära sig vad organisationens livskraft och utvecklingskraft egentligen består av och med det kan man se på sin verksamhet, spänna bågen och gå framåt med en gemensam bild och ett gemensamt språk, vilket kommer göra stor nytta på vägen. Men har alla lika lätt eller svårt att anpassa sig till en digital värld?

 

Digitala dinusaurier och alfas

I “Get digital or die trying” delar Arash Gilan och Jonas Hammarberg in befolkningen i fyra olika generationer; Digitala dinosaurier, Digitala emigranter, Digitalt infödda och Digitala alfas. Digitala dinosaurier är enkelt förklarat morföräldrarna, även om det inte handlar om åldern utan snarare beteende. Jonas Hammarberg tillhör de Digitala emigranter som är födda mellan 1950 och 1980. Emigranter har inte vuxit upp med datorer och därför skriver de gärna ut materialet i pappersform. Arash Gilan tillhör de Digitalt infödda, det vill säga de som är födda från 1980 till 2000. De är uppvuxna med datorer och internet är en självklarhet. Digitala alfas är barnbarnen, födda på 2000 talet och är den generation som utgår från ett digitalt tänkt. Arash och Jonas egna skillnader i digitaliseringen märks när de träffas. Då tar Jonas fram ett skissblock och penna medan Arash tar fram datorn och antecknar i Evernote.

– Men i takt med att vår förståelse för varandra ökar märker vi av skillnaderna mellan oss mindre och mindre. När vi möter varandra och kan lära av och med varandra, utvecklas vi bägge vilket också sker hos alla de organisationer som tar i frågan och bestämmer sig för att bygga en lärande kultur.

Om ni fick säga, visa eller göra en enda sak för att övertyga den mest negativa personen till att bli mer digital. Vad skulle ni i så fall säga, visa eller göra?

– Jag förstår dig. Vissa säger ”Förändring är bra!”, men det är den inte alls. All förändring är inte alls bra. Förändring kan vara bra eller dålig. Skillnaden mellan om det blir bra eller dåligt, är vad vi människor väljer att göra eller inte göra. Kan inte du och jag kroka arm och försöka göra vår förändring så bra som den någonsin kan bli?

 

Jonas Hammarberg och Arash Gilan 

 

Jonas och Arash bästa tips för dig som vill börja jobba mer digitalt

1) Skaffa dig en digital mentor.
2) Våga testa nytt.
3) Utmana allt som kan utmanas med en ambition av att ständigt se vad som finns utanför de egna dörrarna, som kan hjälpa dig/er att bli mer framgångsrika.

 

Se till att digitalisera din byrå, och få företaget att överleva. Läs mer om hur du digitaliserar din byrå på Fortnox här. Läs också mer om våra olika paket som kan underlätta för dig som småföretagare i en digital värld

Följ oss för fler nyheter och tips
Är du intresserad av Fortnox?
Läs mer om hur Fortnox behandlar personlig information här.

Läs vidare

Digitalisering | 04 feb, 2019

Obligatorisk e-faktura till offentlig sektor

Levererar du till offentlig sektor? Då är det ett krav att du skickar elektroniska fakturor från och...

Digitalisering | 22 jan, 2019

Marknadsföring du bör satsa på 2019

Det blir allt viktigare för företag att jobba med digital marknadsföring, för att synas och sticka u...

Digitalisering | 06 maj, 2019

Integrationer frigör redovisningsbyråns tid

De redovisningsbyråer som inte följer med på den digitala resan utan fortsätter ”stansa” kommer få d...