475
2019-03-21T15:16:57+02:00 2019-03-21T15:06:32+02:00 Företagande Fortnox Fortnox Fortnox
Fortnox
Fortnox 2019 sv

Hitta medarbetaren som kan lyfta företaget

Bild som illustrerar blogginlägg

Företagande | 21 mars, 2019

Som småföretagare är det väldigt viktigt att du väljer rätt medarbetare, en felrekrytering kan nämligen kosta otroligt mycket pengar. I mindre företag jobbar man dessutom väldigt nära varandra och ska fungera bra ihop. Därför bör du inte stressa med rekryteringen, ta den tid du behöver.

Många gånger blir det bråttom när en anställd ska rekryteras, men det är viktigt att du inte stressar så att allt blir fel. Gör inga chansningar och nöj dig inte med en person bara för att tiden är knapp. Det sägs att det kostar cirka 700 000 kronor i genomsnitt om du rekryterar fel medarbetare, i detta räknas bland annat in produktionsbortfall och tid. Om du däremot rekryterar rätt medarbetare kan personen lyfta din verksamhet och bli en bra tillgång för ditt företag.

 

Ta reda på vad du behöver

Börja med att göra en noggrann behovsanalys – ditt behov och mål med den nyanställda. Du måste veta vad du behöver i ditt företag annars kan det bli svårt att hitta en bra medarbetare. Anställ inte samma sorts person varje gång, eller någon som ska avlasta dig. Personen ska komplettera gruppen och tillföra något i verksamheten. Tänk långsiktigt med din rekrytering, inte bara vilka kompetenser du behöver just nu. Vad kommer du även behöva i framtiden?

 

Lägg tid på kravprofilen

En kravprofil är utgångspunkten i rekrytering, därför bör du lägga en del tid på att göra den. Ta gärna hjälp av de medarbetare som kommer jobba nära personen. Du kan exempelvis fråga dem om vilka kompetenser och egenskaper som behövs för att utföra jobbet och passa in i gruppen. En kravprofil bör innehålla de önskemål och krav som är relevanta för tjänsten – utbildningskrav, kunskapskrav, erfarenhetskrav, krav på färdigheter och beteenden, önskvärda egenskaper och beteenden och  medicinska krav. Du måste också se till att kravprofilen inte är diskriminerande. Som arbetsgivare bör du utifrån diskrimineringslagen uppmuntra det underrepresenterade könet att ansöka, men inte utestänga det andra. Det är alltså helt okej att skriva ”Vi ser gärna kvinnliga sökande till tjänsten eftersom vi arbetar för en jämn könsfördelning”, då är du inte diskriminerande.

 

Skriv en tydlig och ärlig annons

En bra kravprofil är början till en bra annons. Nu ska du berätta om själva tjänsten, så som arbetsuppgifter, ansvarsområden och om arbetsplatsen. Det är viktigt att du skriver en annons som tydligt beskriver de krav och förväntningar som finns på den framtida medarbetaren. Rada inte bara upp arbetsuppgifter och personliga egenskaper, beskriv hellre olika situationer. Lyft det som du tror din målgrupp kan bli lockade av samtidigt som du är ärlig i din annons. Va ärlig om vad ditt företag kan erbjuda, annars kan det skapa problem senare. Personen som anställs kan bli besviken och tröttna om tjänsten inte motsvarar förväntningarna. Det är inte bara du som ska göra ett val, den framtida medarbetaren ska välja dig och ditt företag med. Du kommer garanterat göra en lyckad rekrytering långsiktigt om båda parter känner att valet är rätt.

 

Hitta dina kandidater

Som småföretagare har man kanske inte alltid alla pengar i världen för rekrytering. Börja därför med att söka runt i ditt personliga nätverk och berätta för dina kollegor att du har en tjänst ute, detta gör att du sparar rekryteringskostnader. Vem vet om din kompis har en kusin som precis tagit studenten, och passar precis för det du söker. Om du inte hittar någon bra kandidat i ditt nätverk bör du fundera på hur du bäst kan nå din målgrupp. Du kan hitta dem i olika kanaler beroende på ålder, utbildning, kön och bransch. Söker du kanske efter en butiksmedarbetare till din klädbutik? Då kanske du når din målgrupp enklast på Instagram eller Facebook?

 

Intervjua med rätt frågor

När du hittat några kandidater för tjänsten är det dags att intervjua dem. Stäm gärna av på telefon innan den riktiga intervjun, för att se om deras förväntningar stämmer med dina. Under den riktiga intervjun är det viktigt att du ställer rätt frågor, för att få fram vem personen är och om den kan passa för tjänsten och i ditt företag. Det kan vara lätt att låsa sig vid de sökandes erfarenheter och kunskaper, men du får inte glömma attityden, sociala kompetensen och drivkraften för jobbet. Försök uppfatta en känsla av personen, kommer ni kunna fungera ihop personlighetsmässigt? Och kommer den passa ihop med dina andra medarbetare? Låt fler personer än du träffa kandidaterna, då minskar du risken att anställa en person som inte passar in i gruppen. I ett litet företag är det särskilt viktigt att just detta stämmer då ni kommer jobba väldigt nära varandra. När du intervjuar är det också viktigt att du använder samma intervjumetod vid varje tillfälle, då blir det mycket enklare att göra en rättvis jämförelse på dina kandidater.

 

Testa dina kandidater och bli säkrare

Beroende på vilken typ av tjänst det gäller kan det vara bra att testa dina kandidaters kompetenser genom ett arbetsprov, på så sätt kan du veta mer säkert att det de har sagt stämmer. Om du exempelvis söker en grafisk designer skulle du kunna testa personen med att göra en broschyr eller liknande. Du kan även be om att få se saker personen gjort tidigare.

 

Få en klarare bild genom referenser

Genom referenstagning kan du få ett bra underlag inför ditt beslut om vilken kandidat du ska välja. Du kan få mer information om kandidatens historia och erfarenheter, vilket kan minimera risken för felrekrytering. Därför bör du göra det noggrant och låta det ta tid. Precis som med intervjun bör du förbereda frågor innan, utgå gärna från en referensmall och ställ alltid samma frågor till alla referenser. Du kan exempelvis fråga vilken relation referensen har till kandidaten, och om referensen skulle kunna tänka sig att återanställa personen igen.

 

Förbered inför första lönen

När du hittat en ny medarbetare och anställt personen ska den även få lön för sitt arbete. Om du inte redan använder Fortnox löneprogram kan du enkelt och smidigt betala ut lönen genom denna tjänst, men även få superkoll på alla lönebesked, arbetsgivardeklarationer och kontrolluppgifter. Med Lön Personlig kan dina anställda dessutom själva få bra koll – hämta lönespecifikation, se komp- och flextid och rapportera sjukdom, övertid, och semester.

Följ oss för fler nyheter och tips
Är du intresserad av Fortnox?
Läs mer om hur Fortnox behandlar personlig information här.

Läs vidare

Företagande | 11 mar, 2019

9 tips som kan få småföretag att växa

Känns det som att du står och stampar på ett och samma ställe med ditt företag? Är det kanske dags a...

Företagande | 19 mar, 2019

Glassigt sommarjobb ledigt? Tänk på det här!

Behöver du anställa sommarjobbare i sommar? I så fall finns det en hel del du bör tänka på. Om det ä...

Företagande |

Sänkt arbetsgivaravgift för unga

Från och med 1 augusti 2019 sänks arbetsgivaravgiften för ungdomar under 18 år. 2020 kommer avgi...