En brygga mellan system

Integrationer är enkelt förklarat som en brygga mellan olika former av system och Fortnox. Bryggorna gör att data kan flyttas från ett system till ett annat. Oavsett om datan kommer från ett kassaregister, en webbshop eller ett annat affärssystem så går den över automatiskt till Fortnox via integrationen. Detta medför att kunden exempelvis kan jobba i sitt branschanpassade system och byrån kan jobba i Fortnox men ingenting behöver matas in mer än en gång.

– Redovisningsbyråerna behöver digitalisera sitt arbete med kunden. Att manuellt sitta och mata in uppgifter kommer inte vara hållbart i längden. Kunderna sitter i massvis med olika lösningar som är anpassade för deras branscher där Fortnox funktioner kanske inte räcker till, men att kunden ska betala för att en konsult sitter och lägger in uppgifter när program kan göra det automatiskt är det ingen ekonomi i, säger Eric Damberg affärsutvecklare och ansvarig för integrationer på Fortnox.

 

Minimal administration

Fortnox integrerar med fler än 300 system och tjänster. Allt från hantverksystem till webbshopar där kunden själv lägger in uppgifter och sköter administrationen, sedan går uppgifterna över till Fortnox där konsulten stämmer av. Integrationer minimerar administrationen, tar bort dubbelarbete och frigör tid för konsulten att kunna ta in fler kunder eller omvandla tiden till kundrådgivning.

Eric Damberg ser en stor förbättringspotential och menar att många redovisningsbyråer av ren okunskap lägger mycket tid på sådant som en integration skulle lösa automatiskt. Fler och fler byråer erbjuder numera fast pris till kunden där kunden vet vad de betalar för och där kunden i stället får ett värde tillbaka i form av tid med sin konsult och kan prata om hur de kan ta sitt företag till nästa nivå. De redovisningsbyråer som vill behålla sina uppdrag och vara konkurrenskraftiga måste börja digitalisera sig, annars väljer kunderna en byrå som ger mer för pengarna, menar Eric Damberg, men ser samtidigt stora möjligheter.

– Framtidens redovisningsbyråer kommer att arbeta på andra sätt. I stället kommer kunderna att efterfråga mer kvalificerade tjänster som rådgivning, affärsutveckling, systemuppsättning och olika former av konsultuppdrag. Det finns till exempel smarta rådgivningsprogram som Oxceed, Benchtell och Företagsplatsen. Ju mer värde man kan ge till sina kunder desto bättre kundrelation och möjlighet att få intäkter på andra affärsområden, säger Eric Damberg.

 

Eric Damberg, ansvarig för integrationer på Fortnox

 

Erics fem steg till molnet

1. Börja prata internt på byrån om vilka lösningar som finns och på vilka sätt de kan hjälpa er.

2. Lär känna era kunder, undersök vilka kassasystem, program, eller lösningar de jobbar med.

3. Välj ut någon kund och börja jobba med ett system. När det sitter och integrationen fungerar kan man släppa på fler kunder.

4. Bjud in integratörerna, Hantverksdata, Blikk, Extend med flera och få förståelse och ökad kunskap om deras lösningar.

5. Prata med oss på Fortnox. Support och våra specialister finns för dig. Har du fler frågor om integrationer med Fortnox så kontakta oss gärna eller läs mer här (på www.fortnox.se/integrationer)

 

Läs mer om hur Fortnox integrationer fungerar här.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips!

Fortnox Företagsguide

Funderar du på att starta företag eller vill du ta ditt företag till nästa nivå?

Fortnox företagsguide

Kom igång med Fortnox

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?

Välj ditt paket

Relaterade artiklar

Emelie håller kunden i handen

Våga vara säljande!

Så fungerar e-faktura (och så kommer du igång)

Deklarera enkelt digitalt