På Five Accountings kontor i Onsala är grundaren Markus Lindqvist den enda som sitter på kontoret. Efter hårdare restriktioner i Halland ekar det tomt.

– En del av affärsidén när vi startade Five Accounting tidigt i somras var att göra all löpande redovisning digitalt. Det är jag extra nöjd över nu. Även om anledningen var att vi får jobba med roligare saker – att vara rådgivare till kunderna.

Framtidens redovisning

För fem år sedan var Markus på en föreläsning där man pratade om hur all ekonomisk redovisning skulle sköta sig själv i framtiden. Han beskriver det som att han då blev orolig men har nu ändrat inställning.

– Idag ska man nog inte välja detta yrke om man vill sitta tyst bakom en skärm. Automatiseringen har förändrat karaktären på vårt yrke. För mig är det bara positivt.

Tack vare automatiseringen av den löpande redovisningen sparar kunden tid och prioriterar annat. De utvecklar sitt bolag, utvecklar nya produkter och tjänster eller rentav startar nya bolag. Det menar Markus skapar ännu mer arbete för en rådgivande redovisningskonsult.

– Tänker man till så tappar man inget jobb på grund av digitaliseringen. Tvärtom. När kunden sparar tid på administration utvecklar de sin verksamhet och behöver stöd i det. Jag upplever att jag har ännu mer kontakt och djupare relation till mina kunder idag än för fem år sedan.

Ickeekonomisk rådgivning

VD och ägare i bolag är ofta ensamma i sin roll. Det har Five Accounting snappat upp. Markus bedömer 6/10 rådgivningstimmar är hängivna ickeekonomisk rådgivning till just VD och ägare. Det kan handla om utmaningar i bolaget, personalfrågor eller affärsmodeller. Markus beskriver det som att han snarare blivit en del av kundernas företag än en extern konsult.

En stor fördel som Markus ser är att även mindre byråer idag har större chans på stora kunder idag än tidigare. Skillnaden är att den löpande bokföringen idag inte skiljer sig så mycket mellan storleken på bolag. Likaså öppnar det nya klimatet upp för nya affärsmodeller.

– Vi har som mål att alla våra kunder ska arbeta på fastpris. För att komma fram till vilken nivå som är rimlig arbetar vi löpande med kunder i några månader, för att därefter sätta månadskostnaden. Det har verkligen gjort samarbetet enklare.

Slutligen sammanfattar Markus nöjt:

– Jag jobbar inte med siffror längre. Jag jobbar med företagare och affärer. Jag jobbar med relationer.

 

Läs mer om hur du blir en Digital byrå här

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips!


Genom att skicka in din e-post godkänner du användandet av dina personuppgifter enligt Fortnox Integritetsmeddelande.

Fortnox Företagsguide

Funderar du på att starta företag eller vill du ta ditt företag till nästa nivå?

Fortnox företagsguide

Kom igång med Fortnox

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?

Välj ditt paket

Vad tyckte du om den här sidan?

Relaterade artiklar

Integrationer frigör redovisningsbyråns tid

Coronapandemins påverkan på branschen

Våga vara säljande!

Svart låda lockar fram nytt tänk

Deklarera enkelt digitalt

Konsten att vara rådgivare