231
2019-01-29T14:40:05+02:00 2019-01-29T14:40:05+02:00 Digitalisering Fortnox Fortnox Fortnox
Fortnox
Fortnox 2019 sv

Keeper bytte till fastpris – då kom succén

Bild som illustrerar blogginlägg

Digitalisering | 29 januari, 2019

Keeper i Stockholm vågade ta steget mot fast pris. Efter det blev de dubbelt nominerade till branschpriser, både hos SRF Konsulterna och FAR. "Innan bestämde kunderna. Nu är det vi som håller i taktpinnen", säger Hanna Montoya, vd på Keeper.

Hanna Montoya är skolad i det amerikanska bolaget Accenture, där hon jobbade som managementkonsult. Där var det digitala självklart. Så när hon startade redovisningsbyrå för nio år sedan tänkte hon att allt arbete med kunderna skulle ske digitalt.

– Jag ville ha en digital redovisningsbyrå. Jag visste att behovet fanns, säger hon.

Men det gick trögare än hon hade anat. För även om vissa kunder ville digitalisera så fanns det en stor, tyst majoritet som gärna jobbade på som innan. Dessutom var bokföringsprogrammen på den tiden mindre utvecklade än vad hon önskade. Men efter nio år tycker hon att resan är i princip fullbordad. Därmed var det dags för nästa stora förändring. Att byta till fast pris.

Keeper satte som mål att minst hälften av kunderna skulle vara över på fast pris på ett kvartal. För att få en uppfattning om vilket pris de skulle ta fick de titta på hur de historiskt debiterat kunden. Sen fick de sätta pris efter genomsnittet.

– Knepet är att först sätta ett fast pris. Sedan får man sätta igång med effektiviseringen. Jobbar man per timme är man inte speciellt mån om att optimera sitt flöde, säger hon.
 

Vad sa kunderna?

– De flesta tyckte att det var jättebra. Det ger dem trygghet, kostnaden fluktuerar inte från en månad till en annan. Men det klart att vi lär oss under processen. Vi blir duktigare på att räkna på fast pris ju mer vi gjort det. Det kunde kännas svårt att ta in nya kunder på fast pris i början men tittar man noggrant på kunden så är det inget större problem.

Med förändringarna på Keeper har hennes arbete blivit allt mer tillfredsställande. Långa dagar utan att det syns på företagets marginaler har
försvunnit.

– I Sverige har redovisningsbyråer dåliga marginaler, runt fem procent. Ändå jobbar ägarna ihjäl sig. Vad sänder det för signaler till kunderna när de vill ha rådgivning för att nå trettio procent? Min arbetsglädje är mycket större nu.
 

Vad är Fortnox för er?

– Vårt främsta verktyg för att driva en framgångsrik redovisningsbyrå. Om fem år kanske vi inte längre har något som heter redovisning. Då pratar systemen med varandra och Skatteverket hämtar automatiskt de siffror de vill ha.

 

kvinna som ler
Hanna Montoya – vd, Keeper

 

Vill du också digitalisera din byrå? Läs mer här om hur du blir byråpartner.

 

Följ oss för fler nyheter och tips
Är du intresserad av Fortnox?
Läs mer om hur Fortnox behandlar personlig information här.

Läs vidare

Digitalisering | 04 feb, 2019

Obligatorisk e-faktura till offentlig sektor

Levererar du till offentlig sektor? Då är det ett krav att du skickar elektroniska fakturor från och...

Digitalisering | 22 jan, 2019

Marknadsföring du bör satsa på 2019

Det blir allt viktigare för företag att jobba med digital marknadsföring, för att synas och sticka u...

Digitalisering | 06 maj, 2019

Integrationer frigör redovisningsbyråns tid

De redovisningsbyråer som inte följer med på den digitala resan utan fortsätter ”stansa” kommer få d...