Kommunicera med kunden direkt från Digital byrå

28 Nov, 2018

Fortnox fortsätter att utveckla innovativa verktyg för att effektivisera vardagen för Sveriges redovisningskonsulter och småföretagare. Det nya integrerade kommunikationsverktyget och möjligheter att lämna dokument via Fortnoxappen är två färska exempel.

– Inom kort finns en ny möjlighet att kommunicera med dina kunder och kollegor inne i Fortnox, vilket gör att du slipper gå ur systemet för att maila eller ringa kunden. Det kommer blir så mycket smidigare när du kan ställa en fråga till din kund direkt inne i programmet där du är och jobbar. Då mail är i nivå med att skicka ett vykort i säkerhetssynpunkt blir det även mycket säkrare, berättar Jessica Nyström som är kravanalytiker för Digital byrå på Fortnox.

Det nya verktyget fungerar som en chatt, men innehåller fler funktioner som gör att det handlar om betydligt större nytta än bara ett fråga-svar-verktyg.
– Vårt ambition har varit att ta fram ett verktyg där dialogen också ska kunna kopplas till en specifik händelse eller post inne i Fortnox. I ett första steg har vi skapat möjligheten att man kan prata med kunden/kollega direkt från ett verifikat och då få med en koppling till posten i meddelandet.
 

Notis om frågan och svaret

Har man skrivit en kommentar med kommunikationsverktyget skickas en notis till mottagaren. Det syns med en symbol inne i Fortnox och även i Fortnox app om man så önskar. Vid till exempel en månadsavstämning är detta väldigt effektivt, då kanske något behöver kompletteras lite snabbt.

 


 

Kostnadsfri användning för kunderna

Om man behöver få kompletterande material från kunden till ett verifikat är det bara att be kunden fota av underlaget och ladda upp den via appen. Skulle det vara så att kunden, eller en specifik medarbetare hos kunden inte har tillgång till Fortnox finns det lösningar för detta också.

– Alla kan bjuda in sina kunder att kostnadsfritt använda Fortnoxappen. Via kommunikation bjuder man in användaren som via mail eller SMS få en inbjudan och kan ladda hem appen eller gå in via webben. Styr man det med hjälp av personnummer kan kunden sedan logga in med hjälp av BankID och därmed blir det smidigare och ännu säkrare, säger Jessica Nyström.

Kunderna kan också använda Fortnox för att själva ställa frågor till sin konsult, vilket naturligtvis ytterligare ökar smidigheten och höjer värdet på samarbetet mellan byrån och dess kunder. Det går också att göra via webben.

– Det kostar inget extra för byrån att bjuda in sina kunder till detta samarbete, men värdet är väldigt högt. Just den höga tillgängligheten är något som de konsulter, som redan fått se lösningen, lyfter fram som ett starkt säljargument. Kunderna kommer att uppskatta den här servicen och byrån upplevs som innovativ och serviceinriktad.
 

Intensivt arbete för att sänka trösklar

Fortnox appen innehåller också fler verktyg än kommunikation och dokumentinlämning. Via denna kan nu också exempelvis anställda logga in för att se sina lönebesked.
– Från Fortnox sida har vi arbetat intensivt för att sänka alla trösklar kring ett smidigt samarbete mellan konsulterna och deras kunder. Att kunna kommunicera och interagera med varandra på ett smidigt sätt har länge varit ett viktigt mål, och med det nya verktyget är vi nu där.

Läs mer om Fortnox Byråpartner här

Följ oss för fler nyheter och tips

Vill du kontakta oss?

Har du frågor om våra program eller någon annan fundering? Vi har samlat alla kontaktuppgifter på en sida.

Kontakta oss     0470 - 78 50 00
Några av våra Partners
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och ta del av unika erbjudanden, information om vad som är på gång och få tips som förenklar ditt företagande.
© 2017 FORTNOX AB