Jennie Blomgren har jobbat i redovisningsbranschen sedan 2004. Idag är hon delägare och auktoriserad redovisningskonsult på Total Shared Services i Helsingborg. Hon och hennes sex kollegor arbetar sedan länge digitalt och fokuserar idag på att ge ett mervärde och rådgivning till sina kunder.

– Vi försöker hela tiden tänka i ett stort perspektiv och sätta kunden i fokus. I den löpande redovisningen försöker vi alltid tänka effektivitet. Vad kan vi göra för att underlätta för kunden och vad underlättar för oss? Ofta kommer digitaliseringen in här. Hur kan vi tillsammans med kunden utnyttja systemen på bästa sätt? Vi försöker alltid involvera kunderna i det dagliga, till exempel att kunden själv sköter faktureringen i Fortnox, använder kvittoapp, tidrapporterar via app med mera. Vi försöker också alltid ha ett digitalt attestflöde på leverantörsfakturorna för att skapa ett effektivt flöde och bra intern koll hos kunden. Våra medarbetare tänker alltid till på uppdragen om det finns andra tjänster som kunden skulle behöva hjälp med. Vi lyssnar på kunden och anpassar oss efter det. Vissa kunder vill träffas och ha möte en gång i månaden och då tar vi oss den tiden, andra vill att vi sköter allt från distans och då skickar vi anpassade rapporter.

 

”Allt det tråkiga är mycket enklare nu”

För Jennie har det alltid varit självklart att arbeta digitalt. Hon känner det som att hon varit en del av digitaliseringen och att hon hela tiden vågat testa nya saker. Hon har också varit med och drivit på en övergång på PwC från ett lokalt installerat system till Fortnox på ett kontor med 17 medarbetare, vilket hon beskriver som en häftig resa från att vara väldigt manuella till att få in ett naturligt digitalt tänk hos medarbetarna. Att hon och kollegorna på TSS idag automatiserar allt arbete som går har lett till mer varierande arbetsdagar, där ingen dag är den andra lik.

– Om jag ska jämföra mitt jobb idag med för tio år sedan så är allt det tråkiga mycket enklare nu. Att få leverantörsfakturorna tolkade, slippa sitta och knappa in OCR-nummer, lägga in betalningar på banken med mera. Många manuella checklistor. Nu kan jag fokusera mycket mer på att analysera. Och jag kan hjälpa mina medarbetare var jag än är om de har frågor. Det är dock en utmaning för nya medarbetare som inte är vana vid vad jag tycker är det självklara sättet att arbeta på. För man behöver lära sig att förstå flödena, vad händer till exempel i bokföringen med alla filer och så vidare. Det blir inte lika tydligt med debet och kredit.

 

Digitalisering och rådgivning för byråns överlevnad

I branschen säger man att när bokföringen automatiseras så måste rådgivningsaffären få mer utrymme. Hur ser du på det?

– Det är självklart tycker jag. Och jag tror att detta kommer ske naturligt för dem som har förmågan i branschen att ge rådgivning. Lyssnar man tillräcklig bra på kunden så kan vi hela tiden hitta behoven som kunderna har.

Vad säger du till kollegor i branschen som är osäkra på rådgivarrollen?

– Det brukar ofta handla om att de inte är digitala. Många tror att det kommer ta många år till innan alla går över till digitala arbetssätt, så de tänker jaja.

Men för Jennie är det självklart att satsa på digitaliseringen och rådgivning för att överleva som byrå.

– Jag tror att om man ska finnas kvar som redovisningsbyrå i framtiden så måste man börja tänka om. Det är inte den löpande bokföringen vi kommer att göra åt våra kunder, utan det är att hjälpa kunden förstå siffrorna, sammanställa dem och presentera dem på ett bra sätt. Använda affärssystemen på bästa sätt, säker- ställa att siffrorna som kommer ut är rätt med mera. Vi kommer kunna vara den part som utmanar kunderna att analysera verksamheten. Rådgivningen kommer vara avgörande, och det är väldigt viktigt redan nu.

 

Kunderna uppskattar tiden för rådgivning

Jennie och hennes kollegor märker att kunderna uppskattar att de har tid för rådgivning – och att det finns en efterfrågan.

– Kunderna vänder sig till oss med de flesta frågorna kring bolaget. Det behöver inte alltid vara redovisningsfrågor utan det kan gälla pension, försäkringar, HR-frågor eller något annat. Om vi inte kan utföra tjänsterna eller svara på frågorna så brukar vi alltid kunna förmedla andra kontakter.

En utmaning för Jennie och hennes kollegor på byrån just nu är hur de paketerar rådgivningen och erbjuder den till sina kunder.

– Vi är en liten bit på väg, men har en bra bit kvar. Men vi har börjat anpassa rapporter i form av liten, medel och stor där vi använder oss av ett externt analys- och rapportprogram kopplat till Fortnox.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips!

Fortnox Företagsguide

Funderar du på att starta företag eller vill du ta ditt företag till nästa nivå?

Fortnox företagsguide

Kom igång med Fortnox

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?

Välj ditt paket

Relaterade artiklar

Integrationer frigör redovisningsbyråns tid

Emelie håller kunden i handen

Så fungerar e-faktura (och så kommer du igång)

Våga vara säljande!