För Fyrklövern är det självklart att försöka få med kunderna på det digitala spåret. Bort med bokslutspärmar, analoga kvitton och högar med papper. För ju mer digitalt det blir, desto närmare samarbete kan byrån ha med sina kunder.
– Vi kommer närmare varandra. Med kontinuerligt uppdaterade siffror har vi en tätare kontakt, vilket innebär att vi kan jobba mer lång – siktigt och strategiskt, säger Lars Bjerke som är vd på Fyrklövern.
Varje kundrelation är unik
Fyrklövern har en imponerande bredd bland kunderna, allt från skogs- och jordbrukare till hantverkare och butiksägare. Det är inte alla som vill slänga bokslutspärmen eller börja att arbeta i molnet.
– Kunden måste få göra sitt eget val. Vi förklarar vilka möjligheter som finns och sen är det olika hur mycket kunderna vill göra själva och hur mycket de vill att vi ska sköta. Det är lättare att prata om digitalisering om vi fortfarande fokuserar på att vi jobbar med människor, att vi bygger långsiktiga relationer och att varje kundrelation är unik.
Fortnox möjliggör kundanpassning
Fyrklövern själva började digitalisera år 2007 genom att i små men bestämda steg göra kontoret papperslöst. Sen har det rullat på och ett lyckat drag var att ta in specialister som jobbade med digitalisering. Den stora digitaliseringsresan påbörjades år 2015 när Fortnox kom in i bilden.
– Vi ser Fortnox som det självklara navet att utgå från. Både små och stora företag kan använda Fortnox, eftersom det är oerhört lätt att skapa integrationer. Det gör det enkelt att anpassa det digitala paketet till varje enskild kund, säger Lars Bjerke.
De viktigaste fördelarna med Fortnox, enligt Fyrklövern
1. Möjligheterna till integrationer med andra program och verktyg
2. Tydligheten och enkelheten – exempelvis med färger och sökbarhet
3. Lyhördheten med en hjälpsam byråsupport
Lars Bjerke vd på Fyrklövern
Vill du också digitalisera din redovisningsbyrå mer? Det kan du göra genom att bli Fortnox Byråpartner. Läs mer om det här