03 Maj, 2016

Planering – nyckeln till en lyckad Facebooksatsning

Så du är igång med din företagssida på Facebook. Men hur ska du jobba med innehållet? Att planera dina inlägg i förväg är din bästa chans att skapa ett unikt innehåll som funkar.

 

1. Definiera din målgrupp

Om du inte gjort det tidigare, teckna ner några rader om vem eller vilka du egentligen riktar dig till på Facebook och i övriga sociala medier. Det kan vara kunder, återförsäljare, potentiella jobbsökare eller en kombination av dessa.

 

Vilka frågor har de, och hur kan du hjälpa dem? Ju mer du vet om dina befintliga/potentiella följare, desto bättre chans har du att skapa ett innehåll som verkligen når fram.

 

2. Ta fram en veckoplan

En veckoplan för ditt innehåll hjälper dig att jobba effektivt och långsiktigt med sociala medier. Att veta vad som ska göras varje dag förenklar och sparar tid.

 

Börja till exempel med att bestämma vilken typ av innehåll du ska posta olika dagar i veckan. Du kanske ska svara på en vanlig kundfråga på måndagen, dela med dig av veckans kundberättelse på onsdagen och bjussa på ett tips som har med företagets produkter eller tjänster att göra på torsdagen.

 

Använd gärna en kalender – i den kan du notera vilket innehåll du ska posta i dina olika kanaler och när.

 

3. Skapa innehåll och publicera i förväg

Nu är det dags att producera ditt innehåll! Du kan planera och ta fram innehåll för flera veckor i taget. Det frigör tid och hjälper dig att få kontroll. Dessutom kan du förhandspublicera dina inlägg så att de publiceras löpande utan din inblandning.

 

Att du ska planera i förväg betyder inte att du ska skippa alla spontana inlägg. Bästa mixen av innehåll får du om du både reagerar på snabba, dagsaktuella nyheter och planerar ett antal inlägg i förväg.

Tips: I ett tidigare blogginlägg ger vi förslag på olika innehållstyper och teman, se här. (LÄNK hit)

 

4. Marknadsför ditt innehåll

Det innehåll du skapar sprider sig tyvärr inte av sig självt. Se till att marknadsföra ditt innehåll, och använd gärna hemsidan som din ”digitala hemmahamn”. Då kan du länka hit från dina olika kanaler istället för att posta allt innehåll i sociala medier.

 

Både Facebook och Instagram har skruvat ner på räckvidden för sina flöden rejält vilket betyder att inläggen bara exponeras för en bråkdel av dem som följer dig. Det blir med andra ord mycket svårare att nå dem.

 

En lösning på detta är att skapa annonser/sponsra inlägg på Facebook med ditt allra bästa och mest intressanta innehåll. För en ganska liten peng kan du nå förhållandevis många och förhoppningsvis få fler fans, öka försäljningen och bygga ditt varumärke.

 

5. Analysera mera

Vilka inlägg funkar, och vilka funkar inte? Vilka tar för lång tid att producera?
På statistikfliken på din Facebooksida kan du se vilka inlägg som får bäst räckvidd och engagerar mest = får flest gilla-markeringar, kommentarer, klick och delningar. Kika på statistiken då och då, så kan du anpassa dina inlägg efter det.

 

I statistiken kan du också se vilken tid på dygnet dina följare är flitigast på Facebook. Kanske är det bättre att posta en viss typ av inlägg på kvällen eller tidigt på morgonen för att fler av följarna ska ta del av dem.

Vill du kontakta oss?

Har du frågor om våra program eller någon annan fundering? Vi har samlat alla kontaktuppgifter på en sida.

Kontakta oss     0470 - 78 50 00
Några av våra Partners
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och ta del av unika erbjudanden, information om vad som är på gång och få tips som förenklar ditt företagande.
© 2017 FORTNOX AB