Om du har en väl genomtänkt strategi för sociala medier kan det öka ditt företags synlighet. För visst vill du ha fler kunder? En sociala medier-strategi ska sammanfatta det du vill uppnå i dina sociala kanaler. Genom att ha en strategi kan du därför tydligt se vad du ska göra för att uppnå målet, eller målen, som du har. Strategin är nyckeln till att lyckas och ju tydligare den är, desto bättre kommer det gå för dig och ditt företag.

 

1. Ta fram ett tydligt mål och syfte

Det handlar oftast i slutändan om att öka försäljningen, men hur kan du specificera detta? Fundera ut vad du behöver göra för att det verkligen ska kunna hända. Kanske kommer du fram till att du vill få fler att känna till ditt företag. Eller att du behöver stärka relationen med dina befintliga kunder. Genom att du kommer fram till, och skriver ner, syfte och mål kommer det bli enklare att ta reda på mer om ditt företags målgrupp och hur du ska kommunicera till dem.

 

2. Bestäm vilka vill du prata med

Gör en målgruppsanalys. Vilka är ditt företags primära och sekundära målgrupper? Definiera en målgrupp kommer att underlätta väldigt mycket. Utifrån detta kan du ta reda på i vilka sociala medier du kan nå dem, vad de gör där, och vilket innehåll de gillar. Alltså, ju tydligare målgrupp, desto lättare att nå dem. Fråga dig själv vilka utmaningar, problem och frågor dina kunder har. Försök också att svara på frågan ”vilka är de?”, så som ålder, kön, intresse och typ av arbete.

 

3. Ta reda på vilka kanaler ska du prata i och när

Skriv tydligt ner i din strategi vilka sociala medier-kanaler ditt företag ska synas i, och exakt vilka mål som du har med varje kanal. Det ska finnas anledningar till att du väljer kanalerna, du ska absolut inte bara starta för att vara aktiv och synas överallt, det kommer inte fungera. Det leder ofta till dålig kvalitet och dålig närvaro.

Låt oss säga att du har ett företag som säljer träningskläder till sportintresserade unga tjejer. Då måste du utgå från denna målgrupp när du väljer kanaler att synas i. Försök att fundera ut vart din målgrupp befinner sig. Vart skulle du själv varit om du va dem? Sätt dig in i deras situation och liv, och välj den eller de kanaler som ger dig störst chans att nå dessa tjejer. Kanske når du målgruppen bäst på Instagram? Skriv även med i strategin hur ofta du ska uppdatera för varje kanal, och när du ska göra det. Uppdatera när du tror att din målgrupp är aktiv. Är det mest troligt att de kollar på sociala medier på morgonen innan träningspasset? Eller på kvällen innan de ska sova?

 

4. Analysera dina konkurrenter

Få koll på dina konkurrenter innan du börja producera innehåll. Du ska inte kopiera, men du kan lära dig av dem. Genom att kika på deras arbete kan du få en bättre insikt i hur de gör och vad som fungerar på målgruppen och din bransch.

 

5. Planera innehållet

Nu när du vet mer om din målgrupp och i vilka kanaler du ska nå dem i, behöver du ta fram en innehållsstrategi. Det kanske verkar enkelt att uppdatera på sociala medier, men det fungerar inte att lägga upp lite vad som helst, det kommer du inte långt på. Du behöver ta fram ett innehåll som är speciellt för den målgrupp, kanal och syfte som du har. I din strategi ska du få med vilket innehåll som ska vara i vilken kanal. Självklart kan du använda samma innehåll i flera kanaler, om det passar. Vilken typ av innehåll kommer fungera bäst på målgruppen? Är det mest troligt att de läser artiklar på en blogg, eller tittar på videoklipp på Instagram?

Få även med i sociala medier-strategin hur du ska låta i de olika kanalerna. Om ditt företag redan har en satt tonalitet kan du utgå ifrån den, dock med anpassning till sociala medier och vilken kanal det är. Samtidigt som tonen är anpassad, måste den vara konsekvent, så det blir lätt att känna igen ditt företag.

 

6. Bestäm vem som gör vad

Förutom att strategin ska berätta vad som behövs förmedlas, måste den också tala om vem som är ansvarig. Få ner vem som ska lägga upp innehåll, svara på frågor, interagera med följare, planera innehåll, mäta och analysera, göra annonser, undersöka trender och ha koll på omvärlden. Kanske har du en ansvarig person för sociala medier? Eller är det du själv som ska ta hand om kanalerna och innehållet? Se till att det är rätt medarbetare på rätt plats, då kan ni komma långt med sociala medier och företaget. Det är också bra att ha koll på vad som ska göras om något går snett i de sociala kanalerna. Se till att skriva ner vem som gör vad och vem som har ansvar om det händer. 

 

7. Mät och testa dig fram

När du ska mäta hur det går, ska du göra det utifrån det syfte och mål som du har med dina sociala medier. Mät regelbundet och analysera detta för att få fram slutsatser och för att kunna förbättra arbetet med sociala medier. Det kan behövas några försök för att lyckas, så oroa dig inte om det inte blir som du tänkt dig direkt. När du börjat följa din strategi kommer du se vad som gått bra och mindre bra. Så se till att använda den data du får fram, utvärdera, och justera hela tiden strategin utifrån den information och resultat du får fram.

 

8. Gör en budget

Skriv ner vad du har för budget för dina sociala medier. Då vet du hur mycket du har för att exempelvis anlita en fotograf för en stor kampanj. Eller för annonsering, då det oftast är väldigt viktigt att sponsra i sociala medier för att synas mer.

 

9. Häng med i svängarna och uppdatera årligen

Sociala medier är väldigt föränderliga och det händer saker hela tiden, exempelvis nya uppdateringar och funktioner. Här gäller det att hänga med i de snabba svängarna. Se därför till att gå igenom strategin för sociala medier minst en gång om året, förutom de korrigeringar som du gör efter mätning och analys.

 

Känns det ibland svårt att få tid för att marknadsföra företaget? Fortnox ger dig tid över genom att underlätta ditt företags administration. Då kan du hinna med att utveckla en strategi för sociala medier och öka företagets synlighet. Läs mer om våra paket som kan underlätta just ditt företagande.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips!

Fortnox Företagsguide

Funderar du på att starta företag eller vill du ta ditt företag till nästa nivå?

Fortnox företagsguide

Kom igång med Fortnox

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?

Välj ditt paket

Relaterade artiklar

9 tips som kan få småföretag att växa

Glassigt sommarjobb ledigt? Tänk på det här!

Tips inför det nya löneåret 2020

Marknadsföring du bör satsa på 2019