Mattias Hillestrand hade länge jobbat som säljare, säljkonsult och författare. År 2012 ville han mer och då föddes idén om att starta en podd. Det skulle bli ytterligare en plattform för att förmedla det han brinner för, nämligen modern försäljning och marknadsföring. I Säljpodden, som i januari kommer att drivas av Säljarnas Riksförbund, har han genom åren intervjuat många kunniga gäster inom området. Vi tog ett snack med Mattias om hur man egentligen säljer och hur man blir en bra säljare. 

 

Kunderna är A och O

Försäljning är otroligt viktigt för småföretagare enligt Mattias. Att skaffa kunder bör vara första och största fokus som ny företagare. Utan kunder kommer det nämligen inte gå runt, vilket säger sig självt. Efter det måste du löpande fortsätta jobba med din försäljning, både under bra och sämre perioder.

– De flesta gillar inte att sälja, men som egenföretagare måste du göra det, det ingår. Är du företagare så är du också säljare. Du har ju något du måste sälja för att det ska gå runt, exempelvis en produkt. Om du inte är bekväm med det ska du nog göra något annat än driva företag.

Det kan ibland kännas lite skrämmande att sälja. Många har en oro att vara jobbig och att man kommer skrämma iväg kunderna. Även här menar Mattias att du som småföretagare måste ha kunden i högsta fokus, då kommer det inte kännas så svårt. Han menar på att allt handlar om kunden, situationen och det problem som personen har. Du behöver inte tänka på att du är en säljare, bara att du ska hjälpa till med ett problem.

– Tänk inte på det utifrån ditt eget perspektiv ”jag är ingen säljare”, tänk på vad du kan hjälpa kunden med, oavsett om du jobbar med massage eller trädgårdsmöbler. Du behöver inte vara  ”krängig” och ”säljig”, du måste bara skapa en bra relation. Många har en bild av att sälj är telefonförsäljning, men de flesta affärer görs inte på det sättet. Du kanske inte behöver göra en affär direkt. Om du och kunden skapar en relation först, kanske det blir en affär lite senare.

 

Bygg förtroende och ge bra värde

Men hur gör man egentligen för att bli en bra säljare? Mattias återkommer hela tiden till att kunden ska vara i fokus och att man ska tänka sig in i dennes situation.

– Fokusera inte på vad du ska sälja. Huvudgrejen är att du ska ha ett utifrån och in perspektiv. Om du har kundens bästa för ögonen hela tiden, då kommer du bli en bra säljare. Det handlar inte om en massa olika knep som du ska ta till. Det är klart man kan lära sig säljtekniker och modeller, för att få en förståelse för försäljning, men det fungerar mest som en grund. Utifrån det så måste du ha kundens perspektiv i fokus för att lyckas. Att man ger bra värde till kunden är lika med en bra säljare.

Mattias förklarar vidare att man bör vara öppen, genuin och trovärdig när man säljer. Att man är öppen för vad kunderna diskuterar, vilken situation de är i och vad de har för behov.

– Genuin handlar om att kunderna ska få ett förtroende för dig, förtroendet kommer ur genuiniteten. Förtroende är den största bristen bland säljare, och det är många kunder som tror att de ska bli lurade. Därför är det särskilt viktigt att arbeta på detta. Har de ett bra förtroende för dig, så ser de inte dig som en säljare. Märker kunderna att du bryr dig och har dem i fokus, då kommer de lita på att det du säger är sant, och då kommer de tillbaka.

Hur kan man göra om man känner att man inte har ”säljaren” i sig, att man är blygare än den extroverta stereotypen?

– Man ska vara precis som man är. Sanningen är att de flesta inte är intresserade av att prata med någon som är för på, kunden vet att de bara har sin egen provision i tanken då. Jag själv är inte den typiska extroverta säljaren som ringer runt och är en ”snackepelle”, nej jag satsar hellre på ett bra förtroende. Jag vet nämligen att det är det som fungerar i längden. Sen är vi mer digitala idag med, vilket kan underlätta för den som verkligen är jätteblyg. Sociala medier kan exempelvis vara ett ypperligt alternativ. Det finns heller inget rätt och fel i sälj, du kan vara lugn och känna in kunderna med fokus på dem, men ändå sälja mycket. Olika sätt passar olika, alla kanske inte trivs med att snacka.

 

Tackla motgångar i säljandet

Det är inte alltid säljandet flyter på. Vissa perioder kanske det går mindre bra. För att ta reda på varför det inte går bra bör du därför sätta dig ner och fundera lite, uttrycker du dig helt fel? Vad säger du i så fall?

– Du kan ta hjälp av en kompis eller någon som håller på med försäljning. Be dem lyssna på dig eller kolla på det du gör när du säljer. Kan de hjälpa dig att justera något? Fundera på om det du förmedlar verkligen berättar för kunderna hur deras problem kan lösas. Kommer det fram? Om inte kan du testa att formulera dig på ett annat sätt. Om du vågar kan du också be kunderna om feedback innan du avslutar ett möte, då vet du vad som gick bra eller dåligt.

Hur tar man ett nej på bästa sätt? 

– Om personen som du pratar med inte har ett behov av det du säljer och uttrycker det till dig, varför ska du då fortsätta? Du ska först och främst respektera detta, för det är inte säkert att du förlorat kunden helt, om ett år kanske du får ett ja. Ligger du på för mycket kanske kunden blir irriterad och återkommer aldrig. Tacka istället för samtalet som ni haft och fråga om det är något annat du kan hjälpa till med. Du kan också fråga om du kan få återkomma senare. Har du varit schyst hela vägen och får ett nej, får du helt enkelt acceptera det och gå vidare. Alla kan inte köpa allt. Om du får nej konstant, kan du testa att skruva på ditt erbjudande och göra något annorlunda. Fundera på om du fokuserar på rätt kundgrupp eller liknande. Du kan också fråga gamla kunder varför de köpte av dig, för då vet du vad du gjorde bra, avslutar Mattias.

 

 

Mattias från säljpodden på en profilbild

Mattias Hillestrand, säljkonsult och grundare av Säljpodden

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips!

Fortnox Företagsguide

Funderar du på att starta företag eller vill du ta ditt företag till nästa nivå?

Fortnox företagsguide

Kom igång med Fortnox

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?

Välj ditt paket

5 1 5

Vad tyckte du om den här sidan?

Relaterade artiklar

Tips inför det nya löneåret 2020

9 tips som kan få småföretag att växa

Glassigt sommarjobb ledigt? Tänk på det här!

Marknadsföring du bör satsa på 2019

Nya lagar och regler 2020

Tänk på det här när du väljer bokföringsprogram (c...