Sen i starten – stark i spurten

BDO var knappast först på digitaliseringståget. Men det finns fördelar med att inte gå i bräschen.

– Man behöver inte göra om samma misstag som andra, säger Åsa Pedersen på BDO.

Enligt Åsa Pedersen har BDO hunnit mycket på de fyra år som digitaliseringen pågått.

– Det är en rolig resa även om det naturligt också inneburit mycket jobb. Jag tycker att vi hunnit väldigt mycket på den här korta tiden.

Åsa Pedersen, stationerad på BDO:s kontor i Kalmar, gick över från Grant Thornton för knappt fem år sedan. Då hade hon jobbat med digitaliseringslösningar i flera år. På BDO fick hon bland annat huvudansvaret för byråns portallösning.

– BDO var en traditionell revisionsbyrå men när revisionsplikten avskaffades fick redovisning en starkare roll, som på många andra byråer. BDO insåg att man var tvungen att komma vidare i utvecklingen och skaffade sig ett nytt fokus, säger Åsa Pedersen om vad som fick byrån att köra mer digitalt.

 

En egen portal

En av de viktigaste åtgärderna som skett under resan är att portalen, som finns där för att förenkla vardagen för kunderna, stöpts om i grunden. Från början använde sig BDO av en licensbaserad portallösning. Men den gick inte att styra i den riktningen som företaget önskade. För drygt ett år sedan byggde BDO sin egen portal, vilket ger större frihet. BDO inriktar sig framförallt på små- och medelstora företag och flertalet av företagen återfinns inom IT, hälso- och sjukvård, bygg- eller fastighetsbranschen.

 

Nära relationer

Varför väljer kunderna BDO? Enligt Åsa Pedersen är det vinnande konceptet att bygga nära relationer. Kunderna förknippar BDO med service, ett trevligt bemötande och professionalism. Ett kvitto på framgången är att byrån vunnit Svenskt kvalitetsindex (SKI) tävling fem år i rad när det gäller nöjda kunder inom revisions – branschen.

– Vi är på tårna och försöker vara proaktiva. Vi sätter oss in i vad kunden vill ha och försöker vara lyhörda. Jag tror det är lätt hänt att man tappar den nära kontakten med kunden i digitaliseringstiderna, säger Åsa Pedersen.

 

Nära samarbeten

Huvudleverantör när det gäller webbaserade verktyg för BDO är Fortnox. Skälen är flera. Fortnox har en flora av användarvänliga moduler, företaget är starkt på marknaden och priset är fördelaktigt.

– Fortnox är ett företag som ligger i framkant vad gäller utveckling av nya lösningar. De är oerhört servicemedvetna och duktiga på att leverera utbildningar. Det finns mycket hjälp och information på deras webb och vid behov så kommer deras personal ut till kunden och utbildar direkt på plats. Jag uppskattar vårt nära samarbete. Hon säger att kommunikationen med Fortnox kontaktperson sker i princip varje vecka.

– Ofta flera gånger i veckan. Hon är fantastisk. Enligt henne är det både högt och lågt i samtalen. Ibland är det småfrågor från konsulterna, det kan också vara strategier och utveckling. Samtalen går åt båda hållen.

– Vi blir snabbt informerade om saker som är på gång.

 

Läs mer om Fortnox Byråpartner!

 

Fakta om BDO

• Står för belgiska grundarnas namn Binder, Dijker och Otte.

• Världens femte största rådgivnings- och revisionsbyrå.

• Kontor på 24 orter i Sverige, ungefär 650 anställda.

• Har funnits i Sverige sedan år 1948.

• Stöttar 19 000 kundföretag.

• Har haft Fortnox som huvudleverantör i 4 år.

Följ oss för fler nyheter och tips

Vill du kontakta oss?

Har du frågor om våra program eller någon annan fundering? Vi har samlat alla kontaktuppgifter på en sida.

Kontakta oss     0470 - 78 50 00
Några av våra Partners
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och ta del av unika erbjudanden, information om vad som är på gång och få tips som förenklar ditt företagande.
© 2017 FORTNOX AB