Sharon Lavie är sparekonom på Lendo och Schibstedt, men varit verksam som privatekonomisk rådgivare i nästan 20 år. Såväl inom bankvärlden som expert på radion, teve och i olika medier. Här får du hennes bästa tips på hur du skapar mest värde för dina kunder.

För de flesta är klivet att bli egen företagare stort. Företagare drivs av en passion som de gärna vill dela med världen. Fokus ligger på att erbjuda tjänster eller produkter som saknas på marknaden och vässa erbjudandet, hitta kunder och nå ut.

Att vara bra på ekonomi är sällan den mest utmärkande egenskapen och inte heller den som får företagare att satsa.

De flesta nya företagare har inte särskilt stor kunskap om vare sig regelverk eller ekonomisk planering. Du som byråkonsult blir i många fall den enda kunskapskällan och det närmaste en mentor många av dem har.

Så hjälper du dina kunder att får bättre koll på affärerna

1. Planera och Organisera

Hjälp dem att göra en kvartals- och årsplan med viktiga datum och påminnelser. Det kan vara datum när underlag ska tas fram eller inbetalningar till Skatteverket ska göras, och som kräver extra likviditet. Många regler beror på bolagsform och planen kan behöva revideras när företaget utvecklas. Överblick och framförhållning gör det enklare att fatta bra beslut!

2. Prioritera

Vad är viktigast att få ur händerna den närmaste veckan eller månaden? Vi tycker alla att det finns uppgifter som är mindre roliga men ändå behöver göras. Genom att göra en priolista som uppdateras och kan checkas av så missas inget viktigt. För en byrå kan det även vara ett bra tillfälle att lyfta vad ni kan hjälpa till med om kunden inte hinner med eller kan genomföra dem själv.

3. Identifiera tidstjuvar

Det är vanligt att man som ny företagare inte riktigt har koll på prissättning och värdet av tid. Du kan stötta genom att gemensamt gå igenom hur kunden bör beräkna påslag på varor eller beräkna ett rimligt arvode för sina tjänster. På så sätt lär sig kunden att själv identifiera tidstjuvar och tacka nej till uppdrag som inte är lönsamma. Istället kan de fokusera på aktiviteter som bidrar till företaget!

4. Implementera nya beteenden

Att ha rutiner som funkar är nödvändigt när allt måste vara korrekt. Hur funkar dina kunder? Är det en person som föredrar att skicka in dokument och kvitton i realtid, godkänna fakturor direkt eller sköta sociala medier på språng? Eller blir det bättre ordning om hen har en dedikerad tid för administration varje vecka? Kartlägg vardagsaktiviteterna och strukturera det som kunden behöver agera på, det som ska delegeras/sändas vidare till er, det som ska sparas eller arkiveras så att det inte tar upp onödigt utrymme och tankeverksamhet. Hjälp kunden att hitta det bästa arbetssättet!

5. Diskutera finansieringsalternativ

Tyvärr har många småföretagare fortfarande svårt att få finansiering och ofta är det långa ledtider. Av vana kanske företagaren vänder sig till samma bank där man har sina privata affärer och missar det växande utbudet av digitala aktörer som vågar ta en större risk och har snabbare handläggningstider. Avgifter och räntor kan vara svåra att göra sig en bild av, så hjälp kunderna att se vad olika finansieringslösningar får för konsekvenser.

6. Kortsiktig och långsiktigt kapital

Hjälp kunderna att välja rätt lösning för att få in kapital. Behövs pengar snabbt kan factoring hjälpa till att få loss likvider. Är behovet mer långsiktigt kanske ett lån passar bättre. Har du möjlighet att diskutera fördelar och nackdelar med olika kapitallösningar, kan du hjälpa till att fatta beslut som passar i hens situation.

7. Ordning och reda

Välskött ekonomi är A och O för att företagare ska få en bra helhetsbild av företaget och kunna ta rätt beslut för verksamheten. Uppmuntra därför till ordning och reda och regelbundna avstämningar. Det administrativa arbetet kan kännas överväldigande för en ny företagare, men med rätt system och hjälpmedel kan arbetet förenklas och ge tid till kärnverksamheten istället.
 

Läs om Sharon Lavie här

Är du Fortnoxkund och redo att bli digital? Grattis! Boka en Digital PT redan idag. Du kommer inte att ångra dig. Boka Digital PT nu!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips!


Genom att skicka in din e-post godkänner du användandet av dina personuppgifter enligt Fortnox Integritetsmeddelande.

Fortnox Företagsguide

Funderar du på att starta företag eller vill du ta ditt företag till nästa nivå?

Fortnox företagsguide

Kom igång med Fortnox

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?

Välj ditt paket

Vad tyckte du om den här sidan?

Relaterade artiklar

Fortnox + Agoy = komplett erbjudande till Sveriges...

Integrationer frigör redovisningsbyråns tid

Så jobbar du rätt i Digital byrå (guide)

“Jag jobbar inte med siffror längre. Jag jobbar me...

Coronapandemins påverkan på branschen

Våga vara säljande!