Svart låda lockar fram nytt tänk

Alla som jobbar på Trimero är under 30 år. Med en svart låda som hjälp försöker de att vara mer än en traditionell redovisningsbyrå.

De tre grundarna var gymnasieekonomer när de fick jobb på PwC för sex år sedan. Men livet på storbyrån var inte helt tillfredsställande – det kändes som om att det fanns ett avstånd till kunden. Samtidigt som de hoppade på universitetsstudier sjösatte de sitt eget företag.

– I början var vi tvungna att legitimera oss med referenser. Kunden blev lite orolig eftersom vi var så unga. Men efter första året var det inget problem längre. Alla våra kunder kommer på rekommendationer. Nu tycker man snarare att vi är hungriga och att vi vill utvecklas med kunden, säger Joakim Lindh, VD på Trimero.

Idag, två år efter att de slutade på PwC och började jobba heltid med sitt företag, har bolaget hunnit bli tio personer.

Alla på företaget, inklusive grundartrion, är under 30 år. Trimero vänder sig mot små och medelstora företag. De vill komma ifrån klassisk bokföring och redovisning och mer bli en kontaktförmedlare och managementkonsult.

 

Behovsanalys

På Trimero pratar de om en svart låda när det gäller kundtänket. När de träffar kunder är de måna om att ta reda på vad de är i behov av – och vad de kan bidra med. Det är ett av Trimeros sätt för att sticka ut.

– Svarta lådan är ett tankesätt vi har med oss varje dag, varje gång vi träffar en kund. Den finns inte rent fysiskt utan mer i våra huvuden. Företagen är intresserade av att få in nya kunder och att få leverera. Då kan vi bidra och bli en mötesplats för dem, säger Joakim.

 

Ställer frågor

När Trimero fick nya lokaler på Södermalm i december bjöd de in på visning och nätverksmingel. Kunderna fick skriva upp vad de hette, sina kontaktuppgifter, vad de erbjöd och vad de var i behov av på en stor whiteboard.

– Vi vill visa att vi är intresserade av våra kunders verksamhet. Vi ger dem nya affärsmöjligheter och hjälper dem att lösa problem. De kan byta tjänster med varandra och vi kan inleda samarbeten.

Han ger några exempel.

– Vi hade någon som behövde renovera sin villa privat, en annan som behövde en advokat till ett avtal. Det var flera som behövde bra företagsförsäkringar.

Deras filosofi med den svarta lådan och Trimero som en mötesplats ser han som ett sätt att hålla de anställda konsulterna på tårna. De blir lyhörda och skapar ett genuint intresse av kundens verksamhet.

– Vi tror att fler redovisningsbyråer går mot detta. Det är inte företagen som kan knappa in bokföringssiffror snabbast som överlever i framtiden. Han tror också att den svarta lådan är en viktig del i deras förmåga att hitta nya konsulter som vill jobba på Trimero.

– Vi är en redovisningsbyrå men vi försöker ligga lite före. Vi utgår från att vårt tänk attraherar nya medarbetare, säger Joakim. Trimero har använt Fortnox sedan starten och framhåller att framförallt kopplingen till iZettle är populär bland kunderna.

 

FAKTA OM TRIMERO

• Trimero Accounting AB grundades år 2013 av de tre medarbetarna; Joakim Lindh, Anton Ullenius och Marcus Alestam.

• Trion arbetade på PwC och startade företaget som ett sidoprojekt parallellt med civilekonomutbildningarna.

• Från år 2015 jobbar trion heltid med Trimero.

• I dag är de 10 anställda och kontoret finns nära Mariatorget på Södermalm i Stockholm.

 

Läs mer här om Fortnox Digital byrå för redovisningsbyråer!

Följ oss för fler nyheter och tips

Vill du kontakta oss?

Har du frågor om våra program eller någon annan fundering? Vi har samlat alla kontaktuppgifter på en sida.

Kontakta oss     0470 - 78 50 00
Några av våra Partners
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och ta del av unika erbjudanden, information om vad som är på gång och få tips som förenklar ditt företagande.
© 2017 FORTNOX AB