Oscar Nyman, vd, Eric Carlqvist, ekonomiansvarig, och Emelie Andersson, försäljningsansvarig. Där har ni trion som bildar CAN Marketing, UF-företaget från Linköping som tog hem en trippel i SM i Ung Företagsamhet 2020 – Årets tjänst, Årets innovation samt Årets UF-företag.

Vi tar det från början.

Katedralskolan i Linköping, hösten 2017. Läraren i företagsekonomi pratar om UF-terminen, om vikten av en idé man brinner för. Ett UF-företag som skapade en tjänst för reklam på pizzakartonger lyfts som exempel.

Det är omöjligt att veta vad orden kom att betyda för var och en av eleverna. Men för åtminstone tre av dem föddes en tanke – samma tanke som tre år senare lett till tre priser i SM, en biljett till EM och en otålig väntan i omvandlingen till AB.

– Vi hade sett reklamen på pizzakartongerna, och den idén satte igång något hos oss. Vi började tänka: Vad mer kan man sätta reklam på? Elskåp och lyktstolpar fanns i tanken, innan vi kläckte papperskorgarna.
 

Ny kanal för marknadsföring i hållbarhetens tecken

Premissen är lika enkel som innovativ: Papperskorgar är nästan uteslutande fula och slitna; inte något som precis drar blickar till sig. Men om papperskorgarna renoveras borde fler lägga märke till dem och använda dem – och det är bra för miljön. Det borde kommunerna gilla. Och om det samtidigt går att sälja in papperskorgarna som en marknadsföringskanal till företag – det har ingen hittills gjort – går det att finansiera renoveringen. Företagen betalar månadsvis, och de korgar som inte täcks av företagsreklam kan kommunen fritt använda för sina budskap. Frågor på det?

CAN började med att kontakta Linköpings kommun, redan ett år innan själva UF-året började. Efter några turer gav samhällsbyggnadsnämnden tillstånd för ett pilotprojekt, som senare kom att omfatta ett tillstånd för hela kommunen. 140 stycken papperskorgar var i hamn – och arbetet med att hitta företag som ville annonsera drog igång.
 

“Vill att de ska köpa vår idé”

De började med att ringa och knacka dörr, och fick hjälp av två reklambyråer att förmedla annonsplatserna. Trion säger att många företag insåg att CAN:s tjänst var bra, både för företagen och miljön, men att det var svårt att få med dem i början.

Att vara en helt ny aktör som kommer med en helt ny idé, visade sig kräva tålamod.

– Det är viktigt att inte ge upp. Vi sa till oss själva att vi skulle se långsiktigt på varje nej – det är som det är nu, men det kommer att lätta senare. Och i takt med att vi får fler kunder, som dessutom är nöjda, skaffar vi oss referenser. Det går lättare då.

Ibland har de känt att de inte har blivit tagna på allvar – “vi trodde inte att ni skulle göra det på riktigt” – för att de är ett UF-företag. I takt med att de blivit mer erfarna har den känslan minskat, och nu har de till och med slutat nämna att de är ett UF-företag.

Å andra sidan har de också upplevt det omvända.

– Det har funnits företag som vill stötta oss enbart för att vi är ett UF-företag. Det är så klart kul men vi har känt att det inte är hållbart i längden; vi vill att de ska köpa vår idé och inte stötta oss av sympati.
 

Söker hållbara lösningar

I inledningen skötte Emelie, Eric och Oscar renoveringen av papperskorgarna själva: De hämtade dem, tog dem till tryckeriet för att fästa dekaler, och sen tillbaka ut igen för att montera upp dem. Det tog helt enkelt för lång tid – tid de hellre ville lägga på bland annat försäljning. Därför hyrde de in tjänsten från två andra UF-företag på Katedralskolan som skötte den kedjan. En färggrann papperskorg

De två UF-företagen avvecklades dock när terminen var slut – och plötsligt stod CAN utan “underleverantörer”.

– Nu jobbar vi på att få tryckeriet att montera dekalerna på plats, direkt på papperskorgarna. Då minskar vi transporterna och vi kan lägga mer tid på att utveckla företaget. Det är en mer hållbar lösning, säger Eric.

Och hållbarhet är något som Emelie, Eric och Oscar ofta återkommer till. De globala målen finns uppsatta på 17 av papperskorgarna i Linköping, ett mål för varje korg, med tips på hur vi kan bli mer hållbara i vår vardag. Hållbarhet och samhällsnytta kommer alltid att genomsyra affärsmodellen, säger de – där kommer de inte att kompromissa.

– För oss hänger hållbarheten ihop med vårt erbjudande: Företag som köper reklam kopplas till renoveringen och hållbarhetstanken. Det går inte att skilja de delarna åt. Hela idén går ut på att öka medvetenheten kring de globala målen och få människor att slänga mer skräp.

Linköping är avbockat. CAN har nyligen påbörjat ett projekt med Norrköpings kommun som än så länge resulterat i 30 papperskorgar med kommunala budskap. Och expansionen pågår på flera fronter.

– Vi förhandlar med Lidingö, Nacka, Mjölby och Motala. Målet är att expandera till alla kommuner i Sverige, sen till hela Skandinavien, och sen vidare ut i Europa. Men det är viktigt att vi behåller vår koppling till hållbarhet.
 

Redo att dra igång på riktigt

När vi ringer upp är det bara några dagar kvar till studenten – men något sista “sommarlov” är det inte tal om. När Eric svarar i telefonen finns för ett ögonblick ett stråk av besvikelse i rösten: De väntar samtal från banken.

– Vi ska omvandla företaget till AB och hoppas att det blir klart innan semestern, så vi hoppades att det var banken som ringde. Det har varit vår tanke, från i princip starten, att vi ska omvandla till AB. Och vi har sett potentialen. När vi har klarat omsättningsmål och vunnit UF-priserna har vi blivit ännu mer motiverade. Vi är taggade på att börja på riktigt nu.

Spontant säger de att moms blir den största skillnaden när de blir AB, och att de kan ägna mer tid åt företaget på arbetstid. Hittills har de främst drivit företaget på kvällar och helger.

Och någon oro för att driva företaget vidare “på riktigt” finns inte.

– Det låter kanske motsägelsefullt men det har varit lättare än vad vi trodde, helt ärligt. UF-konceptet gör det så klart enklare att starta. I början var det en främmande värld att driva företag, men att sitta i möten med kommuner och företag blir även det en vardag till slut.
 

Ville ha ett program som gjorde företagandet enkelt

Som UF-företag fick de välja mellan olika ekonomiprogram. Efter att Fortnox besökt Katedralskolan och visat programmen för eleverna, föll deras val på Fortnox. Det baserades på en känsla – som visade sig vara rätt.

– Fortnox är lätt att använda och vi valde det just för att vi upplevde det som enklare att förstå än andra program. Ekonomiprogram var ju nytt för oss, och vi ville ha ett program som gjorde det så enkelt som möjligt för oss att driva vårt företag. Faktureringen i Fortnox har hjälpt oss mycket eftersom det är väldigt smidigt och enkelt att skicka fakturor. Det är samma sak där: vi hade ju aldrig fakturerat förut.

De har också haft nytta av möjligheten att plocka ut rapporter och statistik, anpassat efter olika perioder.

– Det är roligt att man kan se statistik, till exempel omsättning och likviditet, och se hur företaget mår. Vi är jättenöjda med Fortnox och planerar att fortsätta med det, så vi kommer nog att behöva skaffa fler program i takt med att verksamheten växer.
 

“Expandera så långt vi kan”

Drivkraften är att förändra världen, och vi kommer in på förebilder. Eller snarare avsaknaden av förebilder. Eric och Oscar funderar och kommer fram till att nej, några direkta förebilder har de inte – varken personer eller företag.

– Vi tar mer inspiration av idéer och händelser, snarare än av specifika personer eller företag, säger Emelie.

De erkänner att vinsterna i tre olika kategorier i SM i Ung Företagsamhet var lite förvånande. Känslan var att de hade en bra chans att vinna något av prisen, och de hoppades mest på priset som Årets företag.

– Vi har blivit kontaktade av många efter SM och vi har blivit mer välkända. Vårt varumärke har blivit starkare, säger Eric.

Nu laddar de för EM i Ung Företagsamhet i slutet av juli, som i år hålls digitalt. SM var anpassat efter EM-kriterierna, så de känner sig förberedda på vad som väntar. Men filmer och rapporter ska trots allt skickas in, och de ska försöka hinna studera sina konkurrenter. Men efter att ha pratat med dem i nästan en timme, förvånar inte svaret på vad den viktigaste förberedelsen är.

– Vi ska expandera så långt vi kan fram till juli. Det är fullt fokus på jobbet.
 

Tro på idén och jobba stenhårt

Innan vi lägger på pratar vi om att våga satsa, om vad de tror är viktigt för att våga ta det där sista steget och starta ett företag – vad deras tips till andra är, helt enkelt.

– Att våga ringa det där första samtalet och inte bara fundera på det. Så länge man tror på idén och jobbar stenhårt, kommer det alltid att gå. Och vi tänker att man kan bara göra det, ge allt och jobba stenhårt, när man har en idé man tror på, säger Emelie och Oscar.

Eric funderar, och fyller sedan i:

– Hjärta och hjärna.

Läs mer om hur Fortnox gör det enklare att driva UF-företag.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips!


Genom att skicka in din e-post godkänner du användandet av dina personuppgifter enligt Fortnox Integritetsmeddelande.

Fortnox Företagsguide

Funderar du på att starta företag eller vill du ta ditt företag till nästa nivå?

Fortnox företagsguide

Kom igång med Fortnox

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?

Välj ditt paket

5 1 5

Vad tyckte du om den här sidan?

Relaterade artiklar

Den digitala småföretagaren på åkern

GET RAW utmanar sötsakerna på fikabordet

Coronapandemins påverkan på branschen

Matz kopplade ihop Boxnet Kassasystem med Fortnox

Ted fick smak på företagandet genom UF

Kopplingen dubblade omsättningen