Många byråer har kommit långt med sin digitalisering, både i den löpande redovisningen och bokslutsarbetet. Men vi ser fortfarande att många ligger kvar i gamla arbetssätt och funderar på hur de ska digitalisera. Det är inte hållbart! Att tacka nej till digitaliseringen är helt enkelt inte möjligt för den som vill överleva med sin verksamhet.

Branschen behöver erbjuda kunderna framtiden istället för historien. Men för att lyckas med det behöver man, som byrå, ändra arbetssätt, nyttja tekniken och dessutom tänka över vilka medarbetare man anställer. Byråer som kan kombinera automatiserade tekniska lösningar med kvalificerad rådgivning kommer att ha ett stort försprång. Det kommer också bli mer naturligt att kunderna hanterar allt fler delar själva i takt med att funktioner blir enklare och mer användarvänliga. Det kunderna behöver då är i första hand kvalificerad rådgivning, en partner att vända sig till för att diskutera strategiska beslut och framtids­ investeringar, inte någon som gör det manuella arbetet.

 

Planera din digitalisering

Det som är kärnan i den löpande redovisningen är kundreskontran, leverantörsreskontran, kvitto­ och lönehanteringen. Att arbeta fram standardiserade arbetsprocesser så att man på en byrå kan dela upp arbetsmomenten, istället för att en konsult hanterar allt, kan göra stor skillnad. Det minskar dessutom sårbarheten när man har personal som slutar, har semester eller blir sjuka.

För att kunna erbjuda kunderna en realtids­ uppdaterad bokföring är det viktigt att man har ett system som har bra kopplingar till för­ och eftersystem och till banker och myndigheter. På så sätt slipper man dubbelregistrering och information flödar i realtid mellan de olika systemlösningarna. Då kan byrån också erbjuda sina kunder anpassade och automatiserade lösningar.

Som företagare vill jag kunna få information som hjälper mig i vardagen: “Vad kommer att hända de närmaste månaderna? Kan jag göra något smartare för att förbättra likviditeten?” Att som företagare kunna få sin basinformation från tekniska lösningar kommer inte att ersätta det fysiska mötet. Det är där konsulten kan göra skillnad.

 

/Anna Olandersson, Business Owner, Fortnox

 

 

Annas 3 tips för en smidig övergång till att bli papperslös

1. Bestäm dig: Det är aldrig för sent med att flytta kunderna över till ett molnbaserat system.

2. Gör en plan: Hur kan ni digitalisera den löpande redovisningen för era kunder, dvs. leverantsreskontran, kundreskontran, löneprocesserna och kvittohanteringen?

3. Se digitaliseringen som ett hjälpmedel: och ett verktyg för att bygga långsiktiga goda relationer med era kunder.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips!

Fortnox Företagsguide

Funderar du på att starta företag eller vill du ta ditt företag till nästa nivå?

Fortnox företagsguide

Kom igång med Fortnox

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?

Välj ditt paket

Relaterade artiklar

Integrationer frigör redovisningsbyråns tid

Emelie håller kunden i handen

Så fungerar e-faktura (och så kommer du igång)

Våga vara säljande!