371
2019-09-19T11:25:36+02:00 2019-07-08T07:55:07+02:00 Digitalisering Fortnox Fortnox Fortnox
Fortnox
Fortnox 2019 sv

Våga vara säljande!

Bild som illustrerar blogginlägg

Digitalisering | 8 juli, 2019

Anna Svensson, säljare på Aspia, är en av dem som driver digitaliseringen framför sig. På Anna sitter säljarrocken inte det minsta obekvämt när hon träffar sina kunder. Det märks att hon brinner för att möta människor och för att göra deras företag effektivare med hjälp av smarta ekonomilösningar.

Anna jobbar som säljare på Aspia. Det är ett företag som ständigt utvecklat sitt erbjudande och ligger i framkant med marknadens mest moderna lösningar inom digitala tjänster för redovisning, lönehantering, affärsrådgivning och skatterådgivning. Aspia har cirka 1 500 medarbetare i Sverige och är en fullservicebyrå för små och stora företag.

– Jag är ofta ute på kundmöten och träffar bolag i precis alla branscher. Fortnox är såklart en viktig medspelare för oss på olika sätt. Det märker jag hos många av de företag jag träffar, säger Anna.

Alla företag kan frigöra tid genom att välja moderna administrativa system. Anna berättar att 50–100 leverantörsfakturor per månad betyder många timmars arbete som kan frigöras med automatiska processer. Tid som företaget, ekonomichefen, controllern eller vem det än är kan ägna åt mer värdeskapande merförsäljning, utveckling eller sådant som borde göras men sällan hinns med.

 

Ta på dig säljarrocken och möt kunden

I dag är de flesta företag öppna för digitala lösningar. Swish och BankID har tydliggjort nyttan av digitalisering för många och rädslan för processen i sig är inte så stor som för några år sedan.

– De flesta är intresserade och låter mig gärna komma på besök. Jag är självklart tydlig med att jag vill sälja. Säljhatten har jag på mig från allra första telefonsamtalet, men vägen till en affär är ofta lång och ibland lite krokig. Det måste den få vara.

Det Anna sysslar med är relationsmarknadsföring. Sådan kan man teoretisera och göra hur komplicerad som helst, men man kan också, precis som Anna gör, koka ner det till vad det egentligen handlar om. Att kunna lyssna, prata, fråga och bygga förtroende genom att vara positiv och intresserad. Helt enkelt att låta människa möta människa.

– Jag är alltid nyfiken och vill lära mig om de olika företagen jag besöker. På första mötet försöker jag ställa många öppna frågor och ta reda på hur de jobbar, vad man har i dag och vad vi skulle kunna bidra med. Ofta leder det till ett nytt möte där jag tar med mig någon av våra specialister som kan svara på specifika frågor i varje enskilt fall. Själva affären får gärna ta tid. Det gäller att bygga förtroenden och långsiktiga samarbeten.

Många redovisningsbyråer berättar om kunder som skulle vinna mycket på att automatisera sin administration och många byråer skulle samtidigt frigöra betydande resurser i sin egen verksamhet. Tid och kompetens som istället kan växlas in i mer kvalificerad rådgivning, uppföljning och företagsutveckling. Enligt Anna handlar det främst om att våga ta på sig säljarrocken och möta kunden.

 

Annas bästa säljtips:

Att vara säljare är inte samma sak som att vara säljande. Ett lyssnade öra och ett uppriktigt intresse räcker ofta längre än vilka säljutbildningar som helst.

1. Försäljning är inget dramatiskt, var dig själv.

2. Boka tid hos din kund. Var avslappnad och trevlig.

3. Ta reda på hur kunden jobbar idag.

4. Låt kunden berätta. Lyssna, ställ frågor och följdfrågor. Var nyfiken, spela inte nyfiken.

5. Berätta vad kunden skulle vinna med dina förslag. Inte om lösningar som han eller hon inte behöver.

6. Var tydlig med att du vill sälja redan från första stund.

7. Inse att försäljning kan vara långsamma processer. Ibland flera månader.

8. Var uppmärksam på din kund. Förutom ditt erbjudande är det relationen och förtroendet er emellan som du säljer på.

 

Anna Svensson, säljare på Aspia

Följ oss för fler nyheter och tips
Är du intresserad av Fortnox?
Läs mer om hur Fortnox behandlar personlig information här.

Läs vidare

Digitalisering | 04 feb, 2019

Obligatorisk e-faktura till offentlig sektor

Levererar du till offentlig sektor? Då är det ett krav att du skickar elektroniska fakturor från och...

Digitalisering | 22 jan, 2019

Marknadsföring du bör satsa på 2019

Det blir allt viktigare för företag att jobba med digital marknadsföring, för att synas och sticka u...

Digitalisering | 06 maj, 2019

Integrationer frigör redovisningsbyråns tid

De redovisningsbyråer som inte följer med på den digitala resan utan fortsätter ”stansa” kommer få d...