Våra bästa tips för en lyckad inventering

För många företagare innebär årskiftet att det är dags att inventera. Förutom att få en överblick över artiklarna i ditt lager och det faktum att inventeringen måste göras enligt lag, är den mycket viktig för att få ett så korrekt värde som möjligt i ditt bokslut. För att du ska lyckas med din inventering har vi sammanställt en lista på våra bästa tips! Vi har valt att dela upp listan i inventeringsarbetets tre faser. Vad är viktigt att tänka på före, under och efter inventeringen?

Före:

  • Säkerställ in- ut leveranser ur lagret – Vilka varor är på väg in i lagret och vilka är på väg ut? Det är endast inleveranser som tillhör räkenskapsåret som ska räknas. Bokför de sista utleveranserna från lagret innan inventeringen och placera dem gärna på annan plats, väl uppmärkta.
  • Inventeringsinstruktion – Är ni flera personer som ska hjälpa till med inventeringen? Gör en tydlig instruktion till berörda. Tänk på att det kan finnas lagervaror på fler ställen än på lagret exempelvis i arbetsfordon eller liknande.
  • Sortera och skriv ut inventeringslistor – Avsätt lite tid till att sortera listan på bästa sätt beroende på hur ditt lager är uppbyggt exempelvis i lagerplatsordning, innan du skriver ut den. Kan du redan här se något avvikande sparar du tid under själva inventeringsfasen.

Under:

  • Utse en ansvarig – Utse en ansvarig person för varje område som ska räknas och då gärna någon som kan lagret eller verksamheten. Se till att det tydligt framgår i inventeringslistan vem som har räknat vad och när!
  • Markera färdigräknat – Markera de artiklar, hyllor och fack som är räknade. På så sätt får du en tydlig överblick.
  • Växla räknande med inmatning i systemet – Byt av varandra mellan att räkna och mata in i antal i ekonomisystemet. Du får en snabb uppfattning om något inte stämmer eller är onormalt.

Efter:

  • Sammanställ inventeringen – När inventeringen är klar är det dags att sammanställa den per inventeringsdatum, i ditt ekonomisystem.
  • Kontrollera värderingen – Gå igenom utfallet och se över prissättningen och utvärdera. Verkar det rimligt?
  • Skriv ut lagervärdeslista/lagerintyg – Inför revisionen är det bra att förbereda ett lagerintyg. Intyget skrivs under av lageransvarig för att verifiera att allt har gått rätt till, att alla artiklar har räknats och att lagersaldot är korrekt. Lagerintyg hittar du exempelvis i vår samarbetspartner Wolters Kluwers bokslutsprogram. Läs mer om Capego här
  • Färdigställ inventeringen –  När alla ovan steg är gjorda är det bara en sak kvar innan du är klar och det är att bokföra lagerförändringen.

 

Med inventeringsfunktionen i Fortnox Lager kan du skriva ut inventeringsunderlag för alla artiklar, ett visst lager, en viss lagerhylla, eller bara göra stickprov på vissa artiklar. Resultatet för du in i inventeringsfunktionen och får därefter automatiska justeringar av både lagersaldo, lagervärde, samt bokföring. Läs mer om Fortnox Lager här

Följ oss för fler nyheter och tips

Vill du kontakta oss?

Har du frågor om våra program eller någon annan fundering? Vi har samlat alla kontaktuppgifter på en sida.

Kontakta oss     0470 - 78 50 00
Några av våra Partners
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och ta del av unika erbjudanden, information om vad som är på gång och få tips som förenklar ditt företagande.
© 2017 FORTNOX AB