Välj ut rätt kanaler

Välj ut vilka sociala medier du ska fokusera på. Linkedin, Facebook, Instagram, Twitter, Youtube eller Snapchat? Vilka sociala medier ska du välja att fokusera på och varför? Alla kanaler är inte rätt för alla företag och varumärken. Ställ dig frågan var din målgrupp befinner sig och var du lättast kommunicerar med dem.

Vad finns idag och vad behöver vi ta fram?

Vad finns det för material, innehåll och bilder tillgängligt idag och vad behöver du och ditt företag ta fram för fortsatt uppdatering i sociala medier.

Hur mycket tid har ni?

Hur mycket tid du och ditt företag har att lägga på sociala medier avgör hur ni ska utforma er strategi och eventuell arbetsfördelning.

Gör en innehållsstrategi för respektive kanal

Kanalerna fungerar på olika sätt och har olika syften. Se till att ta fram en innehållsstrategi för respektive kanal så du kan hålla koll på vad du ska kommunicera och varför. Välj innehåll anpassat efter målgruppen som du når i respektive kanal.

Vad behöver du mäta?

För att följa upp om strategin verkligen fungerar är det viktigt att ha tydlig statistik som man följer upp. Välj ut vad du behöver mäta för att se om din strategi fungerar. Många företag väljer exempelvis att mäta konverteringar, trafik och engagemang. 

Tänk utanför boxen

Människor matas dagligen med innehåll i sociala medier. Fundera över vad som gör ditt innehåll unikt från mängden. Tänk utanför boxen i skapandet och ta fram innehåll som är nytänkande för just din målgrupp.

Hanna Göthberg, Social Media Manager Fortnox.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips!

Fortnox Företagsguide

Funderar du på att starta företag eller vill du ta ditt företag till nästa nivå?

Fortnox företagsguide

Kom igång med Fortnox

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?

Välj ditt paket

Relaterade artiklar

9 tips som kan få småföretag att växa

Glassigt sommarjobb ledigt? Tänk på det här!

Tips inför det nya löneåret 2020

Marknadsföring du bör satsa på 2019