1. Finns det ett behov av butiken?

    Börja med att fundera på om butiken uppfyller ett behov? Även om du själv gillar din idé och de saker du tänkt sälja, så måste du fundera på om andra känner samma sak. Kommer du sälja sådant som folk verkligen vill betala för? Det räcker tyvärr inte med att du är intresserad av det du säljer.

  2. Hitta rätt läge

    Välj inte det första bästa läget för din butik, välj en plats med omsorg. Fundera på om rätt kunder kommer gå förbi, eller om de är villiga att ta sig dit. Dessutom bör du fundera på om din butik kommer passa ihop med andra butiker runt omkring. Det kanske finns större kända butiker i närheten som kan hjälpa till att locka. Samtidigt som vissa butiker kan konkurrera ut din.

  3. Inred rätt

    När du valt ett perfekt läge för din butik är det dags att inreda lokalen, något som kan spela större roll än vad man kanske tror. Hur det ska se ut beror på vilken typ av butik du ska starta, och vilka som är dina kunder. Du måste skapa en säljande och inbjudande butik som fångar dina kunder och inte skrämmer iväg dem. Det är viktigt att att det är fräscht och bra luft i lokalen. Det ska också vara enkelt att röra sig runt i butiken, det kan exempelvis komma in kunder med rullstol eller barnvagn. Se också till att inreda så kunderna enkelt kan få en tydlig överblick över butiken, och vad som erbjuds. Man blir inte direkt sugen på att köpa om det ser ut som ett stökigt lager.

  4. Ta reda på om tillstånd behövs

    Det kan vara så att du behöver olika tillstånd för din butik, beroende på vad du ska sälja. Vilka som utfärdar tillstånd är olika, det kan vara på regional, lokal eller rikstäckande nivå. Lokala och regionala myndigheter är exempelvis kommuner och länsstyrelse. Rikstäckande kan exempelvis vara Livsmedelsverket eller Läkemedelsverket.

  5. Ta betalt

    Du måste såklart kunna ta betalt när dina kunder har hittat sina varor. Det finns flera olika sätt att ta betalt på när du driver butik, exempelvis Swish eller ta emot betalkort. Om du erbjuder flera olika sätt för kunderna att betala på finns det chans att du kan sälja till fler. Se till att hitta en lösning som passar just dig och din verksamhet. Du kan dessutom spara tid genom att koppla ihop kassan till din bokföring. Läs mer om butiken Soda Nation som kopplade ihop sin kassa med Fortnox bokföringsprogram.

  6. Missa inte marknadsföringen

    Kunderna kommer oftast inte av sig själva när du öppnat butiken. Du måste jobba en del med marknadsföring innan och självklart även när butiken öppnat. Det finns flera olika sätt att marknadsföra på, både gratis och genom att betala. Du kan exempelvis lägga upp annonser på Facebook och Instagram, eller sprida öppningen i någon tidning. Fundera ut vad som passar just din målgrupp, försök att nå dem där de är.

  7. Se till att ha stenkoll på ekonomin

    Det är viktigt för alla företagare att ha väldigt bra koll på ekonomin, man har exempelvis en skyldighet att bokföra. Fortnox erbjuder en skräddarsydd ekonomilösning för just butiker, allt från att bokföra smidigt och enkelt, till att fakturera på ett kick. Läs mer om ekonomilösningen för butik här

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips!


Genom att skicka in din e-post godkänner du användandet av dina personuppgifter enligt Fortnox Integritetsmeddelande.

Fortnox Företagsguide

Funderar du på att starta företag eller vill du ta ditt företag till nästa nivå?

Fortnox företagsguide

Kom igång med Fortnox

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?

Välj ditt paket

Vad tyckte du om den här sidan?

Relaterade artiklar

Tips inför det nya löneåret 2020

Allt du behöver veta om semester och semesterplane...

9 tips som kan få småföretag att växa

Nya lagar och regler 2020

Anställa sommarjobbare? Tänk på det här!

Marknadsföring du bör satsa på 2019