informationsbox-win-win.pngWin Win har vuxit till 32 medarbetare och har tre kontor i Stockholm. På kundlistanfinns allt från enmansföretag till bolag med uppemot 200 anställda. De minsta kunderna omsätter runt miljonen och de största hundratals miljoner. Win Wins kontor ligger i Globenområdet och Upplands Väsby, och det är i hög grad Stockholms näringsliv som format kundstocken.

– Vi jobbar mycket med ”scale-up-företag” som har tydliga tillväxtambitioner. Kunderna finns i en mängd olika branscher, framför allt inom tjänstesektorn, berättar Martin Grimlund som är ansvarig för marknad och affärsutveckling på Win Win.
 

Att vara selektiv ger fördelar i längden

Martin Grimlund lyfter fram synergierna som uppstår när man jobbar med en viss typ av företag. Branschkunskap ger förutsättningar för att göra ett bättre jobb. Det är många gånger bättre att tacka nej till kunder där man inte har sin spets, menar han. Förmågan att vara selektiv och tacka nej till en del uppdrag ger fördelar i längden, tack vare att kundstocken då kommer att bestå av företag som värderar just det som man är bäst på.

I september 2020 utsågs Win Win till årets framtidsbyrå på FAR:s årsstämma. Bakom utmärkelsen ligger enligt motiveringen ett strukturerat arbetssätt, innovativt ledarskap och delat ansvar med hållbarhet i fokus.

Win win redovisning
 

Teambaserat arbetssätt

Det är flera faktorer som varit Win Wins nycklar till framgång. Det viktigaste har kanske varit ett teambaserat arbetssätt.

– Vi är övertygade om att en familjär stämning är avgörande för arbetsgemenskap, trivsel och resultat. Medarbetare som trivs och har kul tillsammans gör ett bättre jobb.

På våra kontor försöker vi äta frukost gemensamt varje dag. Tid för att sitta ner och prata om allt från gårdagens fotboll till kantarellställen i Värmdöskogen är oerhört viktigt för att bygga ett lag som trivs ihop och levererar. Någon gång om året reser vi också iväg på konferens för att prata utveckling och umgås.

De tre kontoren har Win Win delat in i team med olika inriktning: löneadministration, redovisning och internationella kunder. Vid mindre enheter samlas kompetenser, beslutsvägarna blir kortare och gemenskap och delaktighet ökar.
 

Var öppen för ny teknik

Ett tydligt delegerat kundansvar är ett led i samma strategi. Ett annat område som haft stor betydelse för Win Win har varit förmågan att ta till sig ny teknik och att arbeta molnbaserat.

– Att ligga i absolut framkant när det gäller ny teknik är mycket viktigt för oss. Fortnox har varit huvudprogram i flera år nu. Inte minst underlättar ett öppet API enormt för integrationer med andra miljöer som e-handel, rapportsystem och olika branschspecifika program, säger Martin.

Win Win har även varit med och utvecklat RPA-lösningar. Med det menas olika verktyg för att robotisera och få bort vissa monotona arbetsuppgifter. En hel del moment kan skötas automatiskt och kräver egentligen ingen manuell granskning eller bearbetning, vilket frigör värdefull konsulttid.

Win-Win_MGL0001_20-11-11.jpg
 

Kvalitativ rekrytering

Win Win växer och har ambitionen att fortsätta växa. Nu ser man också ett ökat inflöde av kunder från andra håll i landet. Det verkar som Covid-året har gjort företag mer bekväma med digitala lösningar och insikten att man inte längre behöver ha sin redovisningsbyrå i närområdet ökar.

Med fler kunder ökar också behovet av rekrytering. Martin Grimlund ansvarar för HR-frågorna och menar att det är av största vikt att ta emot praktikanter och att knyta nära band med yrkeshögskolor. Men det handlar också om att ta väl hand om praktikanter och nya medarbetare.

– Vi försöker rekrytera långsiktigt. Hittar man rätt person är det bättre att anställa i väntan på kunder än att rekrytera akut när affären väl kommer. Det är också viktigt att de seniora medarbetarna verkligen sätter av tid till att lära ut och vara bollplank åt de nya. Detta, i kombination med att tidigt ge förtroende och utmaningar. Vi växer med utmaningar. Det gäller både oss som människor och våra företag, säger Martin.


 

Win Win ger sina bästa tips!

I tider som förändras måste företagen göra detsamma. Win Wins väg till framgång har gått via just förändringsbenägenhet och ett innovativt entreprenörskap. Vi bad Win Win dela med sig av de faktorer som gjort byrån framgångsrik och utsedd till Årets Framtidsbyrå 2020.

  1. Använd program och applikationer som är anpassade för din verksamhet. Utnyttjar du maximalt med integrationer mellan programmen når du högre effektivitet och smidigare administration.
  2. Anpassa era processer och arbetssätt efter tekniken – ny teknik gör inte underverk i sig. Digitala verktyg är till för att användas fullt ut.
  3. Fundera på vad du tycker är roligast med att driva företag – och ägna dig mer åt det. Ta hjälp av andra för moment och arbetsuppgifter som du inte längtar efter. Vill du inte lägga tid på exempelvis internadministration så anställ en administratör.
  4. Tänk på att de bästa arbetsgrupperna ryms runt ett fikabord, skapa mindre team med delegerat ansvar.
  5. Ta reda på hur du kan hjälpa andra företagare – och ägna en stund åt detta varje vecka. Det kommer att göra dig uppskattad i ditt nätverk och bidra till nya affärsmöjligheter. Delta aktivt i näringslivsträffar och umgås med andra företagare på ditt kontorshotell eller i närområdet.

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips!


Genom att skicka in din e-post godkänner du användandet av dina personuppgifter enligt Fortnox Integritetsmeddelande.

Fortnox Företagsguide

Funderar du på att starta företag eller vill du ta ditt företag till nästa nivå?

Fortnox företagsguide

Kom igång med Fortnox

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?

Välj ditt paket
4.2 5 5

Vad tyckte du om den här sidan?

Relaterade artiklar

Fortnox + Agoy = komplett erbjudande till Sveriges...

Integrationer frigör redovisningsbyråns tid

Så jobbar du rätt i Digital byrå (guide)

“Jag jobbar inte med siffror längre. Jag jobbar me...

Coronapandemins påverkan på branschen

Våga vara säljande!