• Alltid fri support
  • 30 dagars öppet köp
  • Säkert i molnet

Faktureringsfunktioner

Publicerad den 15 februari 2012
Kategori produktsidorna

Kundreskontra

I Fortnox Fakturering ser du överskådligt och tydligt statusen för varje kundfaktura, dvs vilka fakturor som är till fullo betalda, vilka som är obetalda och förfallna, vilka som är obetalda men inte förfallna osv.
När du registrerar en kundfaktura hämtar du kund- och artikeluppgifter från registren. Med ett enkelt klick skapar du en faktura som du kan översända via e-post, som e-faktura eller via "vanlig" post till kunden. När kunden betalar kan du lika enkelt registrera fakturan som del- eller slutbetald.
Om du förutom Fortnox Fakturering också använder Fortnox Bokföring blir programmen automatiskt integrerade. Det innebär att dina kundfakturor och dina kunders inbetalningar automatiskt bokförs när du registrerar dem i faktureringsprogrammet.

 

Kontantfakturor

Om kunden betalar direkt, kontant eller med kort, kan man nu skriva ut en kontantfaktura istället för en vanlig faktura (som ju egentligen används när en kund betalar i efterskott). Fakturan bokas inte upp som någon fordran utan går direkt in på kassa- eller checkräkningskontot via en enda bokföringspost. Om kundens namn och adress registreras på kontantfakturan så kan man använda detta istället för ett certifierat kassaregister.

 

Avtalshantering

Avtalsfakturering är en funktion för dig som vill fakturera dina kunder återkommande på en viss bestämd tidpunkt. Exempelvis kan det vara hyror eller abonnemang av olika slag. Fortnox avtalsfakturering är uppbyggd så att du direkt kan skapa avtal eller, om du önskar, bygga upp mallar som du kan använda som underlag till dina avtalsfakturor. Avtalsmallar kan vara användbart om dina avtalsfakturor är relativt lika vid många tillfällen. Du sparar då mycket tid på att artiklar mm redan finns lagrade i mallen. När det är dags att fakturera bestämmer du t.o.m vilket datum avtalsfakturorna ska skapas.

 

Fakturor via e-post

Du väljer vilket sätt som du vill skicka fakturorna till dina kunder på. Till exempel kan du med automatik skicka fakturor som en bifogad pdf via e-post.

 

Utskriftstjänst

Via utskriftstjänsten får du hjälp med att skicka dina kundfakturor som pappersfakturor. Då ingår utskrift, kuvertering och utskick till kund via B-post. Priset är 7,90 kr/faktura. Läs mer om Fortnox utskriftstjänst

 

Husarbete, ROT-/RUT-hantering

Om du utför ROT-arbeten (reparation, underhåll eller tillbyggnad) eller RUT-tjänster (hushållsarbete som städning, enklare trädgårdsarbete, barnpassning etc) kan dina kunder få avdrag med 50% av arbetskostnaden upp till 50 000 kr per person och år. 

Aktivera funktionen Husarbete i Fortnox och sedan kan du enkelt skapa fakturor med avdrag för ROT- / RUT-arbete. Vi håller reda på personnummer, fastighetsbeteckning, vad kunden ska betala och hur mycket Skatteverket ska stå för!  


E-faktura, OCR

Elektroniska fakturor innebär att dina kundfakturor distribueras elektroniskt från Fortnox Fakturering via EDI direkt in i mottagarens affärssystem – oavsett om din fakturamottagare använder Fortnox eller något helt annat program. Du betalar endast 3,50 kr/skickad faktura.
Genom att använda dig av Fortnox e-faktura underlättar du både för dig själv och för dina kunder. Du själv kan ägna mer tid åt din kärnverksamhet, och slipper lägga tid på att sköta utskrifter och göra utskick. Med elektroniska fakturor slipper kunden hålla reda på papper, och får istället sina fakturor direkt in i sitt affärssystem. Fakturahanteringen blir dessutom mer kostnadseffektiv och snabbhanterlig. Ytterligare fördelar är att det är säkert och miljövänligt. 


 

Påminnelsefunktion

Om inte dina kunder betalar sina fakturor på förfallodagen kan du vi Fortnox skickar påminnelser. Du kan skriva ut påminnelserna på ett tradionellt sätt och skicka dem via post. Eller så skickar du påminnelser via e-post som en bifogad pdf. Du kan också anlita Fortnox utskrifttjänst så ombesörjer Fortnox utskrift, frankering och kuvertering av påminnelserna.

Räntefakturering

Om dina kunder betalat fakturorna för sent kan du skicka räntefakturor i Fortnox. Har du flera fakturor från samma kund skapas det en räntefaktura där respektive faktura visas som en artikelrad.

 

Inbetalningar    

I Fortnox Fakturering kan du registrera inbetalning av en kundfaktura på olika sätt: en enstaka inbetalning direkt på fakturan eller registrering av flera inbetalningar till olika kunder på en gång.

 

Bankgiro via fil

Det mest effektiva sättet att registrera en inbetalning är att erhålla en fil från din internetbank med inbetalningar. Filen läser du in i Fortnox där du matchar inbetalningar med automatik mot OCR-nummer på fakturan samt belopp. Tjänsten som heter Bankgiro Inbetalning beställs via din bank.