När företag har tagit fram en produkt och ska sälja den vidare behöver de lokalisera sin målgrupp för att effektivt kunna marknadsföra och sälja produkten i fråga. Ett företag kan exempelvis ha skapat världens bästa luftkonditionering, men kommer förmodligen inte sälja särskilt bra på Antarktis. Det är här marknadssegment kommer in i bilden. Marknadssegment är en sorts marknadsstrategi som går ut på att identifiera olika kundgrupper och hitta rätt för just sin produkt och sitt varumärke.
Marknadssegment handlar alltså om att dela in en stor grupp människor i mindre undergrupper. Man kan dela in människor utifrån ålder och geografiskt område, men här finns utrymme för kreativitet och segment kan skapas utifrån exempelvis sökbeteende på nätet, konsumentvanor och intressen. För att ta reda på information om olika målgrupper kan företag använda sig av en extern part som gör en marknadsundersökningen åt dem, alternativt om de gör undersökningen själva. Utan god vetskap om marknaden kan det nämligen vara svårt att veta vilken målgrupp som man bör sikta sig in på.
Det finns flera olika typer av marknadssegment, bland annat demografisk, geografisk, psykografisk och beteendemässig sådan.
Som företagare har du en del att hålla reda på. Vi har sammanställt en guide om att driva företag och samlat de vanligaste frågorna som du kan stöta på i din vardag.