Vad är Sortiment?

Ett sortiment är ett utbud av varor.

Ett sortiment är en verksamhets eller ett företags utbud av varor tjänster. Ett sortiment bör bestå av en bra balans av produkter som motsvarar butikens/verksamhetens storlek och kundgruppens behov.

Olika typer av sortiment

När man pratar om sortiment pratar man ofta om brett, smalt, djupt och grunt sortiment. Ett brett sortiment innebär att en butik har många olika varugrupper. Ett exempel är stora matbutiker, som ICA eller Coop som har allt från mat till kläder och inredning. Ett smalt sortiment innebär att en verksamhet har ett begränsat antal varor och färre varugrupper. Ofta har nischade butiker ett smalt sortiment, alltså få varugrupper men ändå ett bra utbud inom den valda produktgruppen.

  • Ett djupt sortiment innebär att en butik erbjuder många alternativ fast inom samma varugrupp. Ett exempel är en färgbutik som endast erbjuder en varugrupp – färg. Dock har butiken ett djupt sortiment, alltså många olika sorters färger samt andra tillbehör som penslar och rollers.

  • Ett grunt sortiment innebär att en verksamhet endast erbjuder några få produkter inom en varugrupp. Ett bra exempel är stormarknader som erbjuder ett väldigt brett sortiment, men ett grunt sådant. De erbjuder mängder av varugrupper, allt från teknik och mat till kläder, smink och rengöringsprodukter. Men inom varje varugrupp finns bara ett basutbud, exempelvis endast ett par olika typer av balsam. En frisör däremot erbjuder ett smalt men djupt sortiment, exempelvis endast balsam och schampon, men av många olika märken.

Vilket sortiment passar din verksamhet?

Kanske går du i tankarna kring att starta eget företag? Vill du sälja produkter? I så fall är det bra att fundera lite över ovanstående sortimenttyper. Det finns för- och nackdelar för alla sortiment och olika sortiment fungerar bra för olika varugrupper.