Starta Företag|Driva Företag

Publicerad: 28 juni 2022|Senast uppdaterad: 5 juli 2022

Så startar du en e-handel

En kvinna som startar en e-handel via datorn
Två av tre personer handlar på internet under en genomsnittlig månad. Om ditt företag finns på nätet och har en e-handel, kan du fånga kunder som annars inte hade hittat din fysiska butik. En e-handel kan förbättra ditt företags resultat bland annat genom ökad försäljning och bättre kundservice. Vi ger dig några smarta tips att läsa igenom innan du startar igång din e-handel.

Nå kunder när som på dygnet

Sverige är ett av de länder som är mest uppkopplade i Europa, till och med i hela världen. Enligt en undersökning av IIS  (Internetstiftelsen i Sverige) från 2018, låg internetanvändandet på 94 procent. I stort sätt alla mellan 12 och 65 års ålder använde internet, 100 procent av 16-25 åringarna och 98 procent av 56-65 åringarna. I en annan studie av IIS , uppgav två av tre svenskar att de handlar på nätet en genomsnittlig månad. Några av anledningarna till att konsumenterna i undersökningen handlade på just nätet var utbudet, priset och bekvämligheten.

Har du, eller ska du starta ett företag som säljer produkter eller tjänster? Då kan det vara en fördel att starta en e-handel, med tanke på alla potentiella kunder du kan få. Genom att ditt företag finns på internet blir det enklare att visa upp ditt företag, och effektivare att sälja dina tjänster eller produkter. En e-handel kan öka ditt företags resultat genom ökad försäljningen online. Det kan även förbättra och förenkla kundservicen, kundordrar och andra processer. Med en e-handel kan du nå ut till många fler personer runt om i världen, när som på dygnet, och konkurrera enklare med större företag.

Vi har listat några saker som är bra att tänka på innan du starta igång din e-handel:

Kom igång med en affärsplan

Precis som när du startar företag behöver du göra en affärsplan när du ska starta upp din e-handel. I en affärsplan är det bra om du får med en tydlig huvudstrategi, dina konkurrensfördelar, vilket sortiment som ska finnas, frakt, betalningslösning, och hur budgeten ska se ut. Du bör även skriva ner hur bygget kring din e-handeln ska se ut, om du ska bygga den själv, hyra in någon, eller köpa en paketlösning.

Hitta ett domännamn och webbhotell

Om du inte redan har en existerande webbplats idag som du ska utveckla till en e-handel, behöver du ett domännamn. Ett domännamn är det namn som din webbplats ska heta, exempelvis Fortnox.se. Du kan välja mellan olika toppdomäner, exempelvis .se, .com, .org. Tänk på att namnet du väljer ska vara samma eller väldigt likt ditt företagsnamn, då blir det lättare att hitta dig och associera webbshoppen med ditt företag. Om du inte utgår från företagsnamnet bör domännamnet innehålla ett eller flera viktiga sökord för din e-handel. Du kan exempelvis använda Google Trends eller Google Ads Sökordsplanerare, för att få bättre koll på sökord som dina kunder kan tänkas söka på.

Du ska även välja ett webbhotell, en plats på en server där din e-handel ska ligga. För detta betalar du en avgift för platsen, och de ansvarar för drift och säkerhet. Kolla upp ett webbhotell som kan passa dig, vissa kostar, vissa inte. Oftast brukar det vara tillräckligt att placera webbshoppen på ett webbhotell, men om du ska ha en mer omfattande e-handel som kräver väldigt mycket utrymme, kan du behöva kolla efter en egen server.

Bygg e-handeln

För att dina kunder ska stanna på din webbshop bör den bland annat vara enkel, snabb och ha ett bra innehåll. Om du är kunnig inom programmering och webbdesign kan du bygga din e-handel själv, men vi rekommenderar att du tar hjälp av en programmerare och webbdesigner, exempelvis på en webbyrå. Programmerare och webbdesigners är specialister på att bygga och designa webbplatser och e-handlar, och kan hjälpa dig att förstärka ditt företags budskap. Ett annat bra alternativ är att ta hjälp av ett företag som erbjuder färdiga e-handelssytem, som du antingen kan hyra eller köpa.

Bestäm frakt och betalsätt

Du måste även kunna ta betalt av dina kunder. Genom att erbjuda flera olika betallösningar erbjuder du också bra service till dina kunder. Några av det sätt som dina kunder kan betala på kan vara postförskott, faktura, kortbetalning, förskottsfaktura eller sms-betalning. Du kan också behöva en betalväxel, som är som en mellanhand mellan dig och kunden och gör att du kan erbjuda fler betallösningar, exempelvis Klarna, Payex och Payson. Du bör även bestämma om du ska ha frakt eller inte på din e-handel. Om du bestämmer dig för gratis frakt kan du lägga till detta på produktens grundpris istället, det kostar nämligen ganska mycket att skicka paket. Ett bra sätt att köra fraktfritt på, är att kunden får det när den handlat för en viss summa. Detta kan göra att kunden handlar mer än vad den tänkt, för att nå gränsen för fraktfritt. I samband med kundens köp bör den även få information om leveransvillkor och förväntad leverans. Du bör därför skicka med det tillsammans med ett tack för beställningen.

Förutom information kring frakt, leverans och betalning bör du informera kunden på din e-handel om processen när de handlar, från ett köp till en eventuell reklamation. Glöm heller inte att informera om cookies, för att din e-handel ska vara laglig ur en GDPR-synpunkt.

Underhåll och dra in trafik

Till sist får du inte glömma att underhålla och utveckla din e-handel under resans gång. Du kan inte släppa taget om den när den är lanserad och klar. Något du kan göra är att se till att dra in trafik till din e-handel. Du måste visa att du finns genom marknadsföring, något som kan kosta både pengar och tid. Börja med att skapa en marknadsföringsplan, så du vet vilka kanaler du ska marknadsföra i, vilka dina mottagare är, hur ofta du ska uppdatera, och vilket budskap du ska förmedla. Har du pengar i budgeten för marknadsföring, kan du skapa annonser via Google Ads, betala för annonser på sociala medier eller köpa annonsutrymme i traditionella medier, exempelvis i tv. Ett annat alternativ för att synas är marknadsplatser, som är e-handelsplatser med produkter från olika leverantörer, exempelvis CDON och Fyndiq. Marknadsplatser kan vara ett bra komplement till din egen e-handel.

Om du inte har så mycket pengar till marknadsföring finns det bra alternativ för det. Du kan skapa bra innehåll på dina sociala kanaler och på din webbshop, som sedan kan hittas av sökmotorer. Genom att jobba med din e-handels sökord kan du rankas högre bland sökmotorer, exempelvis Google, därför bör du sökordsoptimera regelbundet. Google Ads Sökordsplanerare kan visa dig gratis, vilka sökord som dina potentiella kunder söker på. Skriv ner vilka dina viktigaste sökord är och rangordna dem, och se till att de finns med på din e-handel.

Fortnox går att koppla ihop med flertal system och program. Tillsammans med våra certifierade partners kan vi erbjuda anpassade lösningar för dig som jobbar inom eller vill starta e-handel . Även när det gäller betalningslösningar och kassasystem  erbjuder Fortnox flertal integrationslösningar.

Kom igång med Fortnox
Allt för ditt företag – på ett ställe

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?
Här är paketen som gör det enklare att driva företag.

Nyfiken på mer?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Ta del av nyheter, kunskap och inspiration.

Genom att kontakta Fortnox kommer dina personuppgifter behandlas enligt Fortnox Integritetsmeddelande

Fortnox Företagsguide
En kunskapsbank om företagande

För inspiration och kunskap till dig som står inför att starta nytt, eller vill ta ditt bolag till nästa nivå. Vi guidar dig genom företagets olika faser och utmaningar.