Om Fortnox

Vår historia

När man flyger får man inte glömma hur svårt det var att lyfta

Fortnox startade i småländska Växjö 2001 med en idé så innovativ att marknaden tog år på sig att komma ikapp. Bokföring på internet var helt enkelt nästintill otänkbart då. Men Fortnox grundare Jan Älmeby var besjälad av sin vision. Han hade försökt lyfta idén i andra sammanhang, och fått nej av redan etablerade verksamheter. Men han gav sig inte. “Bokföring på nätet kommer att bli nästa grej” menade Jan – och startade därmed Fortnox.

De första åren var riktigt tuffa. Produkten var svår att förklara. Kunder och pengar saknades. Men pionjärerna gav sig inte. Jan drog på turné varje vecka för att få fram pengar, den första utvecklaren slet för att knäcka koden till ett internetbaserat program och medarbetarna jobbade för att skapa relationer med redovisningsbyråer och småföretagare.

När man så fick kontakt med några redovisningskonsulter var de till en början ganska ganska ljumt intresserade. Man lyckades ändå få dem tillräckligt nyfikna för att komma till Växjö och testa programmet och hjälpa till med inspel på vad som kunde bli bättre. De blev den första referensgruppen – och därmed startade också den långa och djupgående relationen Fortnox har med redovisningsbyrå-branschen. Mycket har ändrats sedan dess, men inte detta; att inte bara lyssna på kunden, utan också agera på det man får höra.

De första kunderna – en tuff utmaning

När koden var knäckt, första programmet byggt och förbättrat, saknades egentligen bara en sak; kunder. Det var tufft att försöka förklara fördelarna med bokföring på internet för stressade frisörer, butiksinnehavare, hantverkare och andra småföretagare. Vid den här tiden, i mitten av 00-talet, var det inte helt givet för de anställda på Fortnox att få ut lön varje månad… De anställda vände sig ut och in för att hitta sälj-ingångar. En av de mindre bärkraftiga ideérna var att förpacka programvaran i ett DVD-fodral som var tomt så när som på en lapp med en kod i. Den idén flög uppenbarligen inte.

Men i de få kunder som ändå kunde övertalas att testa produkten fick man en ovärderlig bas. Eftersom de var så få ringde företagets säljare då och då till dem lite på måfå, för att höra hur det gick och, handen på hjärtat, också för att få lite bekräftelse. På det sättet byggde de relation – och så uppstod ett nätverk av ambassadörer.

Här lades också en annan grund i det som skulle forma Fortnox företagskultur; modet i att våga sticka ut, visa humor och hjärta och låta företagets profil präglas av enkelhet, glädje och omtanke i en ganska konservativ bransch.

Trendbrotten – när det äntligen började lyfta

Den första vändningen kom när bolaget börsintroducerades 2007 – inte i stor skala, men ett trendbrott icke desto mindre. Investerarna bidrog med nya pengar och verksamheten fick lite mer luft i lungorna för att kunna växa.

Inte förrän 2010 släppte det dock rejält – i och med internetbankens intåg i gemene mans hem. Om man kunde använda internetbank för sina bankärenden, så kunde man också använda bokföring på nätet. Det blev första året som bolaget kunde visa svarta siffror. Sedan dess har resan varit stadigt uppåtgående med nya program, fler och fler kunder, förvärv, rekryteringar och nya affärsområden. Idag är bokföring på nätet en vardagsprodukt som inte väcker någon större uppmärksamhet.

Däremot har tekniken har blivit allt viktigare; värdekedjorna som kan skapas med hjälp av den är den nya framtiden. Runt den ekonomiska administrationen cirklar branschspecifika lösningar, som e-handel och ordersystem. Allt detta omges dessutom av samhällsviktiga aktörer som ser värdet av digitala kedjor, som banker och Skatteverket.

Från nöjd till Wow – den nya resan vi vill ta våra kunder med på

Samtidigt präglas det dagliga arbetet på Fortnox av insikten att för kunden är inte bokföringsprogram den stora mittpunkten i tanken. För kunden är alltid deras egen verksamhet och deras familj och fritid den stora mittpunkten. Det Fortnox levererar är bara möjliggöraren. Men det är egentligen inte så litet. Om något upplevs som krångligt, tar mycket tid och blir ett hinder för att kunna fokusera på annat – då blir den positiva upplevelsen av något som löser det smidigt desto större. Och om man dessutom upplever att man får bättre kontroll och styrning över sin verksamhet – då kan rentav det tråkiga förvandlas till något roligt.

När kunden är nöjd har vi gått halva vägen. När kunden faktiskt känner Wow! – först då är vi nöjda. Undan för undan bygger vi bort manuella steg och underlättar företagens vardag. Med mer och mer automatisering. För fler och fler och smarta lösningar. Och vi stannar inte vid att ha skapat den smartaste lösningen – vi vet att den smartaste lösningen kommer att bana väg för en ännu smartare.

För vår resa tar inte slut. Den är bara påbörjad. Nästa del av historien skriver vi nu.

Hitta mer innehåll som kan intressera dig