• Fri support
  • 30 dagars öppet köp
  • Säkert i molnet

Profilera dig

När företaget är registrerat så är det viktigt du profilerar dig rätt ut mot marknaden och dina kunder. Att profilera ett företag är en viktig del i uppbyggnaden av varumärket då varje person som möter ditt företag ska få ett bra helhetsintryck.

 

Grafisk profil

För att ge ett bra helhetsintryck av ditt företag så skapar du en grafisk profil som följer en röd tråd. Företagets värderingar bör genomsyra grafiken som i sin tur har ett genomgående tema. Den grafiska profilen följs i allt publikt som företaget publicerar t.ex. grafik på hemsidan eller i årsredovisningen. En grafisk profil som speglar företagets värderingar och ger ett organiserat helhetsintryck är också ett bra konkurrensverktyg.

 

En grafisk profil bör innehålla:

–         Logotyp i olika versioner. (vektor-filer, färg/svartvitt)
–         Signaturfärger.
–         Textsnitt.
–         Visitkortdesign
–         Eventuell fakturamall, brevmall, mail-fot.

 

En webbsida

Idag söker många kunder upp företag och varor på internet innan de köper något. De söker efter omdömen, priser och information om företaget. Därför är det viktigt att ditt företag finns på internet. Vill du ha en enkel sida som du kan skapa och administrera själv så finns det flera olika hemsidor som erbjuder den tjänsten gratis. Vill du istället ha en skräddarsydd webbsida är kostnaderna högre men det kan också vara skönt att avsäga sig ansvaret till någon annan. För en skräddarsydd hemsida vänder du dig till ett företag, en konsult eller en annan kontakt som tillhandahåller denna tjänst.

Om du bestämmer dig för att publicera en hemsida så är det också viktigt att du håller allt material ständigt uppdaterat. Hittar kunderna fel information så kan det leda till problem och konflikter. Förutom att hålla kunderna uppdaterade genom hemsidan så kan du skicka ut pressreleaser så att media och konkurrenter håller koll på nyheter i ditt företag.

 

I grunden bör din webbsida innehålla:

–         Produkter, tjänster, priser etc.
–         Information om företaget samt kontaktuppgifter.
–         Köpsställen och öppettider.
–         Referenser och samarbeten.

 

Nätverka

För att kunder, konkurrenter och media ska få en bild av dig och ditt företag så nätverkar du. Att nätverka är en av de stora framgångsfaktorerna för företagare då många får referenser genom sitt nätverk och därmed når många bra kunder. För att nätverka framgångsrikt så måste du även underhålla de kontakter du har och inte vara rädd att be om och att ge igen tjänster.

 

Visitkort

För att effektivisera ditt nätverkande så bör du införskaffa visitkort till företaget. På internet finns det många olika mallar att ladda ner men du kan även skapa din egen design. Det gör du lätt i program som Word, Photoshop eller Indesign. Standardmåtten för visitkort i Sverige är 90 x 55 mm men det skiljer sig från land till land och är inte obligatoriska mått att följa.

 

Ditt visitkort bör innehålla:

–         Ditt namn och din yrkestitel.
–         Kontaktuppgifter till dig och företaget.
–         Webbsida.
–         Eventuella sociala medier.