Från Blocket-annons till framgångsbyrå – Libredos resa med Fortnox

När pandemin slog till 2020 bestämde sig Gevorg Simonyan för att skapa sitt eget jobb istället för att vänta på att någon skulle anställa. Med en färsk ekonomiexamen i bagaget och ett årslöfte om att få in en fot i branschen, la han ut en annons för sitt nystartade företag på Blocket. Två kunder nappade – och hänger kvar än idag. Det blev starten på Libredo, en digital redovisningsbyrå som idag har 40 kunder och ett växande team.

– Jag bytte strategi. Istället för att söka jobb skapade jag mitt eget. Några månader senare bestämde jag mig för att bygga en byrå på riktigt, och sedan dess har resan gått snabbt, berättar han.

En tydlig vision från start

Det som driver Libredo framåt är enkelheten och effektiviteten i att göra saker smartare än snittet. Byrån arbetar efter ett eget koncept, med ett ekosystem av mjukvaror, tydliga bestämmelser och gemensamma rutiner för både medarbetare och kunder.

– Vi har runt 150 riktlinjer som styr hur vi arbetar. Allt från hur vi laddar upp underlag till hur vi kommunicerar med kunder. Det gör att vi kan jobba enhetligt, digitalt och framförallt tryggt.

Målet är att bokföringen inte bara ska vara något som “måste göras”, utan bli en motor för tillväxt.

Passion för entreprenörskap och nära relationer

Automation håller på att förändra redovisningsbranschen i grunden. För Libredo är det en chans att sätta fokus där värdet verkligen ligger – i rådgivningen och de nära kundrelationerna.

– Det tekniska arbetet automatiseras allt mer. Vårt jobb är att hjälpa kunderna förstå siffrorna och använda dem för att växa. Det är där vi gör skillnad, säger Gevorg.

För honom är passionen för entreprenörskap tydlig. Han brinner för relationen med kunden och att skapa verklig effekt. När ett företag börjar jobba med Libredo ska det märkas direkt – i smidigare flöden, tryggare processer och mer tid att lägga på att utveckla affären.

Varför Fortnox?

När Libredo skulle byta plattform föll valet naturligt på Fortnox.

– Vi delar samma filosofi. Vi vill centralisera och automatisera, ha allt samlat på ett ställe. Fortnox är modernt, stabilt och tryggt. Dessutom efterfrågar många av våra kunder Fortnox själva. Det har blivit lite av en självklarhet i entreprenörssammanhang. Från bankkoppling och fakturahantering till avstämningar och Fortnox Företagskort – hela flödet blir enklare när allt är samlat, säger han.

En smidigare vardag

Ett exempel är tjänsten Avstämningar, som nu ingår kostnadsfritt för byråer som använder Fortnox.

– Vi gör månadsbokslut för alla våra kunder och lägger mycket resurser på att stämma av siffrorna. Avstämningar är avgörande för vårt arbetssätt. Jag hade betalat för det separat om det inte ingick, så viktigt är det.

Sedan byrån gick över till Fortnox har vardagen blivit märkbart enklare.

– Programmet är snabbare, modernare och mer användarvänligt än det vi hade tidigare. Det märks i allt från uppladdning till uppdateringar.

Blicken framåt

Även om Libredo växer snabbt är ambitionen tydlig: att fortsätta automatisera, utveckla rådgivningen och skapa värde för kunderna.

– Vår vision ligger långt fram. Fortnox är en partner på resan – och vi ser fram emot att växa tillsammans.

Dela den här artikeln