Så växlar ni upp inom finansiell rådgivning – 6 tips

Finansiering är en naturlig del av företagslivet. Alla företag behöver någon gång hjälp med finansiering. För redovisningskonsulter är det både en viktig insikt och en möjlighet att stärka er byrås position på marknaden. Här får ni 6 tips på hur ni kan växla upp inom finansiell rådgivning.

Vi på Fortnox har gjort en undersökning bland 1 200 företag och 400 redovisningsbyråer om finansiella tjänster och rådgivning. Den visar på en tydlig skillnad mellan byråer och företag när det gäller kunskapen om finansieringsfrågor och olika lösningar. Medan ni som byråer oftast har god kunskap, är det bland företagen en större andel som enbart har grundläggande eller begränsad förståelse. Man kan också se en koppling mellan kunskap och inställning till olika finansiella tjänster – där tveksamheten är större bland de som kan minst.

Vår undersökning visar att det finns ett motstånd bland många företag att ta in extern finansiering. Runt 40 procent av de som har varit i behov av finansiering har avstått från att ansöka för att undvika skuldsättning. I stället har de använt eget kapital, tagit privatlån eller lånat av vänner och familj. Enkäten visar även att det som företagen värdesätter högst av en finansieringspartner är personlig kontakt och service, samt snabba utbetalningar, transparens, schyssta villkor och priser.

Du kan göra skillnad

Som redovisningskonsult är du företagarens viktigaste bollplank. Det innebär att ni kan göra stor skillnad genom att våga utmana de myter som finns kring finansiering – att det signalerar att det går dåligt för ett företag och är något man bara pratar om när det börjar bli akut. Det handlar om att lyfta fördelarna med att ha finansieringstjänster som är kopplade till bokföringen. För det är i realtid ni har all information som krävs för att fatta välgrundade beslut för kundernas företag.

En annan fördel med att ha det integrerat i bokföringen är att det går snabbt och är enkelt och smidigt. Men det handlar även om att ni är den där personliga kontakten som företagen efterfrågar, oavsett vilka drivkrafter och behov av finansiering de har:

  • När de behöver stärka kassaflödet för att kunna betala ut löner, köpa in material eller investera – då är det till er de ska komma för att få tips om hur de till exempel kan sälja sina fakturor för att snabbt frigöra kapital.

  • Om det är dags för nya medarbetare eller att framtidssäkra verksamheten med den senaste tekniken – då ska ni ha koll på vilka företagslån som passar bäst, är mest förmånliga och dessutom tillgängliga för era kunder.

  • När det behövs bygga upp ett lager eller en e-handel redan innan marknadsföringen och försäljningen har kommit igång – ja, då ska ni kunna upplysa om att det finns lösningar som innebär att de kan senarelägga sina betalningar.

Så hur går ni då tillväga för att bli den där ”go to-personen” för era kunder som de faktiskt vill ha? Här är våra 6 tips.

1. Ligg steget före

Vänta inte tills kunderna känner sig redo att prata finansiering. Börja redan nu och var tydlig med att finansiering är en naturlig del av alla företags vardag. Ställ frågor som ”Hur ser det ut nu?” och ”Vad händer framåt?” och gör finansiering till en del av den löpande planen.

2. Utmana myten

Finansiering är inte synonymt med akuta åtgärder som ska rädda ett företag i kris. Det är olika sätt att frigöra växtkraft i alla sorters bolag. En nystartad glasskiosk som behöver köpa in all glass redan innan sommaren eller ett åkeri som snabbt behöver köpa in nya fordon för att kunna ta sig an nästa stora affär.

3. Du är experten

Som redovisningskonsult har ni ett kunskapsövertag som gör att ni enklare och snabbare kan förstå de olika lösningarnas villkor och prissättningar. Era kunder har också stort förtroende för det ni säger och rekommenderar. Avsätt tid för att läsa på och använd er expertis till att lotsa kunderna till det bästa upplägget.

4. Tänk flexibilitet

Alla företag är unika och det är också deras behov av finansiering. Det skiljer sig ofta åt var i företagslivet ett företag befinner sig. Är det ett nystartat bolag eller ett familjeföretag som ska generationsväxla? Det är viktigt att hela tiden tänka att de lösningar ni tipsar era kunder om ska vara flexibla och skalbara.

5. Koppling till bokföringen win-win

Marknaden för finansiella tjänster är enorm och växer. Genom att välja lösningar som är kopplade till kundens ekonomisystem får ni tillgång till realtidsdata och kan fatta välgrundade beslut om vilken lösning som passar bäst. Era kunder kan växa snabbare och jobba mer effektivt. Att ha allt för företagets ekonomi på samma ställe sparar också tid och minskar risken för fel.

6. Finansiell rådgivning som del av byråaffären

Redovisningsbyråer som guidar sina kunder i djungeln av finansieringslösningar och bygger deras affärer starkare med hjälp av olika tjänster gör inte bara stor skillnad för Sveriges företagare. Med sin finansiella kompetens stärker de också byråns erbjudande och egen affär.


Fortnox erbjuder en rad olika finansiella tjänster, som företagslån och möjligheten att Betala senare. Läs mer om om vad vi kan erbjuda för finansiering >

Dela den här artikeln