Partners|Driva Företag|Kundberättelser

Publicerad: 16 juni 2023|Senast uppdaterad: 22 april 2024

Automatisering har varit nyckeln till att snabbt kunna växa för Sensorem

Med rätt betallösningar och integrationer som fungerar smärtfritt har Johan, en av Sensorems grundare, automatiserat stora delar av sitt arbete. Med allt samlat under ett tak finns det tid över till att växa så att fler kan känna till deras trygghetslarm som fungerar överallt och ökar friheten för användaren.

Sensorem grundades av Johan Danielsson och Bobo Delemark 2019. Idag utvecklar och säljer företaget trygghetslarm till seniorer, och har drygt 5 000 kunder samt pågående pilotprojekt med 10 kommuner runt om i Sverige. Sensorem har använt Fortnox sedan två år tillbaka när de först lanserade sin tjänst och fokuserar på att automatisera så mycket som möjligt i deras arbete.

Betallösningar och integrationer som fungerar smärtfritt

I samband med att Sensorem skulle lansera sin tjänst började Johan söka efter ett smidigt affärssystem som hade alla funktioner de kunde tänkas behöva när de väl började få in kunder. 

– När jag letade efter en aktör som kunde matcha våra behov handlade det egentligen inte om bokföringen, utan jag skulle säga att det var baksidan av det hela och bara måste fungera. Mitt stora fokus låg istället på att hitta en aktör som var anpassad för återkommande betalningar. Våra kunder betalar månadsvis för tjänsten vilket ställer lite andra krav än vad en e-handel med vanlig check-out har. Fortnox visade sig ha det jag sökte, till och med mer. Nu kan vi använda oss av både fakturabetalning och autogiro. Dessutom har Fortnox även gjort det möjligt för oss att integrera med andra aktörer för att göra hela betalningsflödet smidigare, berättar Johan.

Tillsammans med Fortnox support fixade Johan en lösning för deras e-handel, så att allt kopplades samman i Fortnox. Sensorem har nu deras e-handelsplattform WooCommerce integrerad med Fortnox, samt en integration från Stripe för att kortbetalningar ska synka med bokföringen. 

– Hela modellen som vi satt upp tillsammans med Fortnox bygger på att vi ska kunna ha återkommande betalningar på ett smidigt sätt samtidigt som bokföringen sker automatiskt, det fungerar smärtfritt, säger Johan.

“Kan lägga mer tid på försäljning och att växa”

Sensorem har idag fem anställda men har planer på att fortsätta växa. För att Johan skulle få tid över till att öka försäljningen valde han att koppla på Fortnox Fakturaservice.

– Innan vi kopplade på Fakturaservice gick mycket av min tid till att skriva både fakturor och påminnelser manuellt. Nu skickas istället alla fakturor och påminnelser via Fakturaservice vilket har gjort mitt arbete mindre tidskrävande samtidigt som jag känner att jag har bättre koll på vad som händer. Tiden jag sparar in på att inte skapa fakturor manuellt lägger jag nu istället på försäljning och att växa, säger Johan.

Många transaktioner kräver ett smidigt system

Med hjälp av Fortnox program och smarta integrationer kan Sensorem automatisera stora delar av sitt arbete. Johan berättar att oavsett storlek på e-handel så har man många transaktioner, och det i sin tur kräver ett smidigt system som kan integrera med olika aktörer.

– Fortnox har gjort det möjligt för oss att hålla allt under ett och samma tak. Jag ser en trygg framtid i att fortsätta jobba med Fortnox, det har fungerat från att vi startade till där vi är idag. För oss har automatiseringen varit nyckeln till att snabbt kunna växa som företag, avslutar Johan.