Publicerad: 24 april 2023|Senast uppdaterad: 26 april 2023

Allt om marknadsföring

Hur fungerar marknadsföring och varför är det viktigt? Marknadsföring är en stor del av företagets framgång. Med en effektiv marknadsplan och strategi ökar både försäljningen och chanserna att nå ut till rätt målgrupp. Ta del av våra marknadsföringstips och de viktigaste reglerna för marknadsföring.

Varför är marknadsföring viktigt?

Behöver alla företag marknadsföra sig? Oavsett vilken typ av bransch du är inom så är marknadsföring viktigt för att du ska synas på marknaden. Om du vill att ditt företag ska växa behöver du ha en effektiv marknadsföring.

Hur du väljer att marknadsföra ditt företag är en stor del för hur det fortsätter att växa. Det är ett effektivt sätt att visa vilka produkter och tjänster företaget erbjuder men ökar även möjligheten till nya kunder, starka relationer och att upprätthålla ett gott rykte. Syns dina produkter och tjänster på fler ställen är även chansen att potentiella kunder har kvar ditt företag i tankarna för framtida köp.

Hur marknadsför man sitt företag?

Det finns många olika metoder att använda sig av för att nå ut till sina kunder. För att marknadsföringen ska träffa rätt person behövs en strategi och en tydlig plan. Se över erbjudandet, målgruppen, din budget och målet för att hitta hur du ska marknadsföra företaget. 

För att få svar på hur du ska marknadsföra en produkt eller tjänst kan du börja med att undersöka följande:

  • Erbjudandet, vad är det för produkt?

  • Kunden, vem är målgruppen och var finns rätt kund?

  • Budget, vad har du för budget att röra dig med?

  • Målet, är det mer än försäljning? Till exempel bygga på relationen till kunden.

Marknadsstrategi och marknadsplan

För att lyckas med marknadsföring behöver du till en början identifiera vad som ska marknadsföras för att sedan gå in på hur det ska göras. En marknadsstrategi ger bland annat svar på vad som erbjuds och vilka konkurrenter som finns. Det ger en bra grund till när det är dags att skapa en marknadsplan, som bland annat beskriver hur du ska marknadsföra och nå ut till rätt målgrupp.

Så gör du en marknadsplan – guide

Marknadsföring B2B och B2C

Marknadsföringsstrategin kan skilja sig beroende på målgrupp. Marknadsföring B2B, även kallat Business to Business-marknadsföring, handlar om att bygga personliga relationer som kan ge effekt under en längre tid. Detta beror på att köpprocessen inom B2B ofta involverar flera personer och blir mer komplex, till skillnad från Business to Consumer. Marknadsstrategin för B2C behöver vara flexibel och anpassningsbar för att lyckas bra. Samtidigt som du bygger relationer till kunderna så är syftet också att skapa varumärkesmedvetenhet, skapa efterfrågan och öka försäljningen av produkter. 

Läs mer om skillnaden mellan B2B och B2C

Olika typer av marknadsföring

Det finns olika typer av marknadsföring, en del mer effektiva än andra. Men det beror helt på din målgrupp och budget. Att kombinera flera typer av marknadsföring brukar ofta ge bättre resultat än att bara fokusera på ett sätt. Våga testa dig fram och utvärdera hur det har gått, på så sätt ser du vad som fungerar bra och mindre bra för ditt företag.

Massmarknadsföring

När du använder dig av massmarknadsföring riktar du dig till så många som möjligt. Denna strategi kan vara effektiv när du vill öka medvetenheten om ditt varumärke eller en specifik produkt. Det kan däremot vara svårt att öka försäljningen, då den är mer generell och inte utifrån målgruppens behov. Exempel på massmarknadsföring är reklam i TV, radio eller tidning, massutskick av direktreklam samt annonser på offentliga platser.

Målinriktad marknadsföring

Målinriktad marknadsföring är motsatsen till massmarknadsföring, här är erbjudandet riktat till en specifik målgrupp. Kommunikationen är mer relevant och har större chans att träffa en person som är intresserad av erbjudandet. Du kan bland annat rikta marknadsföringen efter geografiskt område, ålder, kön eller intressen.

Digital marknadsföring

Digital marknadsföring är all typ av marknadsföring av produkter som är digital. När du marknadsför via digitala kanaler har du möjlighet att rikta dina erbjudanden, mäta effekten av marknadsföringen samt nå ut till fler personer. Ett tips för att få så bra effekt som möjligt är att kombinera olika kanaler.

Exempel på digital marknadsföring

Google Adwords, även kallat Google Ads. På plattformen kan du annonsera via de webbplatser som är en del av Googles annonsering. Annonserna kan ha olika format och riktas mot specifika målgrupper. Det är ett effektivt sätt att öka synligheten på och ger dig även möjlighet att mäta hur det går för annonsen.

Content marketing, syftet är att öka förtroendet och bygga på varumärket genom att skapa innehåll som är värdefullt, relevant och lockar mottagaren. Denna typ av marknadsföring tar tid och kräver engagemang, men kan ge väldigt bra resultat i längden. 

Sociala medier är lättillgängliga och kostnadseffektiva sätt att få uppmärksamhet på. I sociala medier kan du publicera gratis inlägg – organiska inlägg, men även betala för att lägga upp annonser. Så når du din målgrupp på sociala medier

E-postmarknadsföring, att skicka nyhetsbrev är ett populärt sätt för att bygga och behålla relationen med befintliga och potentiella kunder. Det finns flera faktorer som spelar in för att lyckas med din e-postmarknadsföring. Våga testa olika sorters innehåll och var noggrann med att ämnesraden lockar till läsning.

Gratis marknadsföring

Det finns även en hel del gratis marknadsföring du kan göra för ditt företag. Givetvis behöver du lägga lite tid på det, men kan vara till hjälp när du är nyföretagande och inte har en så stor budget för din marknadsföring. 7 tips på hur du kan marknadsföra ditt företag gratis.

Hemsida för företag

Internetnärvaro är en viktig del av den digitala marknadsföringen, dels för att kunna visa upp verksamheten och produkterna, och dels handlar det om att vara tillgänglig. Saknar du en hemsida riskerar du att kunderna vänder sig till en konkurrent.

Ett första steg för digital marknadsföring är att skapa en hemsida. Hemsidan ökar synligheten och ger dig som företagare kontroll över hur du representeras på internet. När en kund söker en viss tjänst så är Google ofta det första hjälpmedlet. Har du en hemsida som är användarvänlig och enkelt beskriver dina tjänster och produkter så ökar kundernas förtroende.

Få din hemsida att synas på Google

SEO, eller sökordsoptimering, handlar om att hamna högt upp i rankningen vid organiska sökningar. Målet med SEO är att synas så högt upp som möjligt i sökresultatet hos Google vid googlingar relevanta för ditt företag. För att hamna högt upp ska man skriva texter som innehåller de ord kunderna Googlar på, då Google vill ge sina användare en så relevant upplevelse som möjligt. Mobilanpassade hemsidor med SSL-certifikat premieras av Google.

SEM, eller Search Engine Marketing, handlar om att annonsera på ord som kunderna söker på. Googles tjänst för annonsering heter Google Adwords. Att jobba med SEO är mer långsiktigt, då du konkurrerar med andra hemsidor om organiska sökningar. När du jobbar med SEM betalar du för att synas på de googlade orden.

Google My Business, här kan du hantera din företagsprofil på Google. Se till att informationen om ditt företag är uppdaterad. Fyll i öppettider, kontaktuppgifter och kartplacering så att ditt företag kan listas på Google Maps. Genom att ange korrekt information i Google My Business ökar du din synlighet när en potentiell kund söker efter produkter och tjänster inom ditt område. 

Förutom att potentiella kunder lättare kan hitta ditt företag så kan befintliga kunder lämna recensioner som i sin tur ökar förtroendet för ditt företag. Google My Business är ett effektivt sätt för gratis marknadsföring som hjälper din organiska rankning på Google.

Mät effekten av din marknadsföring

Alla marknadsföringsinsatser och aktiviteter som görs grundar sig i företagets mål. För att få reda på om till exempel en annons går bra eller om något ska ändras behöver du analysera och utvärdera hur det har gått.

En viktig del av arbetet är att följa upp alla marknadsinsatser som görs för att sedan kunna utvärdera och förbättra marknadsstrategin. Att mäta effekten av marknadsföringen ger främst en förståelse för vad som har gått bra och vad som har gått mindre bra. Genom att jämföra hur det har gått för olika innehåll får du bland annat fram vad som har varit kostnadseffektivt och hur du ska fortsätta framåt. Det finns olika tekniker och verktyg att använda sig av för att mäta effekten av dina marknadsföringsinsatser, till exempel Google Analytics.

Marknadsföringslagen

Att vara tydlig i sin marknadsföring är ett bra sätt för att kunderna ska kunna bygga förtroende för företaget, men det är också viktigt i ett juridiskt perspektiv. Marknadsföringslagen hjälper dig att förstå vad du får och inte får göra gällande marknadsföring av en produkt eller tjänst. Dold eller vilseledande marknadsföring är till exempel inte tillåtet. 

Marknadsföringslagen handlar generellt om att skydda konsumentens intresse när ett företag marknadsför sin produkt. Man kan sammanfatta det med att vid marknadsföring av en produkt ska det tydligt framgå att det är marknadsföring. Marknadsföringslagen hjälper till att hindra bland annat vilseledande och aggressiv marknadsföring.

Läs mer om marknadsföringslagen

Kom igång med Fortnox
Allt för ditt företag – på ett ställe

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?
Här är paketen som gör det enklare att driva företag.

Nyfiken på mer?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Ta del av nyheter, kunskap och inspiration.

Genom att kontakta Fortnox kommer dina personuppgifter behandlas enligt Fortnox Integritetsmeddelande

Fortnox Företagsguide
En kunskapsbank om företagande

För inspiration och kunskap till dig som står inför att starta nytt, eller vill ta ditt bolag till nästa nivå. Vi guidar dig genom företagets olika faser och utmaningar.