Driva Företag|19 March 2018

Därför behöver småföretagare ett CRM-system

Bild som symboliserar en kundrelation
I ett mindre företag är det oftast få personer som har ansvar för alla delar av verksamheten, och kundvård och nykundsbearbetning prioriteras ofta bort till förmån för annat. Kan ett CRM-system vara räddningen? Fredrik Höglin, säljchef på Upsales, berättar om varför småföretagare bör arbeta långsiktigt med kundvård, och hur ett CRM-system kan underlätta.

Vad är CRM?

CRM (customer relationship management) går ut på att arbeta med kundrelationerna på ett aktivt och värdeskapande sätt – vilket enklast görs i ett CRM-system. I ett CRM-system får du en samlad kundbild som ger bättre koll på historik och kontaktpersoner, men också bättre koll på kommande affärer. Ett CRM skapar också mer struktur och möjlighet att planera framtida leveranser av tjänster och produkter.
 

Minskar risken för missnöjda kunder

Har du ett CRM-system minskar dessutom risken att saker faller mellan stolarna med bortglömda, missnöjda kunder och missade affärsmöjligheter som följd.

– Ett strukturerat, engagerat och långsiktigt arbete med både befintliga och framtida kunder är nyckeln till framgång, säger Fredrik Höglin.

Mindre bolag har ofta en väldigt liten marknadsföringsbudget och nöjda kunder som rekommenderar och talar väl om dig är helt enkelt A och O. Ett säljstöd kan då verka som en välorganiserad kom-ihåg lista, för att öka chanserna till bästa möjliga kundvård, säger Fredrik.

– Att du dessutom tydligt ser hur affärer byggs upp över tid, är en ytterligare fördel.
 

Kombinera med ekonomisystem

När ett CRM kombineras med ett ekonomisystem får du en optimal kombination. CRM-systemet är vägvisaren för hur framtida intäkter och affärer byggs upp, vilket ekonomisystemet i slutändan hanterar. Fortnox har möjlighet att integrera med Upsales, vilket medför att vi kan erbjuda ett sömlöst samarbete mellan ekonomi- och CRM-system som rimmar med en småföretagares behov.

Läs mer om integrationen mellan Upsales CRM och Fortnox här.