Publicerad: 5 september 2025

Fler kunder, enklare upplevelse – lös de vanligaste frågorna

För dig som vill ha fler kunder och vill ge kunderna en smidig upplevelse – nu kan du ta del av de två vanligaste frågorna som kunderna ställer till supporten och fundera över lösningar. Du som integratör har stora möjligheter att göra skillnad och förbättra upplevelsen.

På första plats kommer frågan:
Efter att jag aktiverat en integration får jag ett felmeddelande om behörighet. Vad gör jag nu?

Den näst vanligaste frågan är:
Vilken integration ska jag ha?

Vi guidar dig gärna i hur du på bästa sätt tar bort dessa onödiga hinder för din framgång. Och vi börjar med frågan om behörigheter.

Steg ett är att du som integratör väljer endast de behörigheter som krävs för integrationens funktioner. Att välja några extra behörigheter kan kännas strategiskt smart, men det resulterar ofta i onödiga licenskrav på kunden. Nästa viktiga steg är att tydligt informera om vilka Fortnox licenser som kunden behöver för att använda integrationen. Om licenskraven är otydliga, så riskerar du både kundbortfall och negativ påverkan på varumärket. Lösningen är tydlighet som skapar förståelse hos kunden. Har du publicerat integrationen, eller funderar på att publicera, så rekommenderar vi att du lägger till information på integrationens sida i Fortnox. Du kan exempelvis formulera dig så här “Integrationen behöver tillgång till ditt Fortnox och det innebär att du behöver ha licens för: Bokföring, Fakturering, Företagsinformation och Kund.

Och så har vi då den brännande frågan "Vilken integration ska jag ha?"
Har du en publicerad integration, eller funderar på att publicera? Börja då med att kontrollera så att integrationen har taggar. Syftet med taggar är att beskriva integrationens funktioner och hjälpa nya kunder att hitta integrationen. Alla publicerade integrationer ska använda taggar. Du hittar inställningar för taggar i Utvecklarportalen. Välj att redigera din integration och gå sedan till fliken Integration. När du valt taggar kommer de visas på integrationens sida i Fortnox och integrationen visas i sökresultat när kunder sökt på taggarna.

Något som också påverkar kundernas urvalsprocess är beskrivningen av din integration. När du beskriver nyttan med integrationen, se till att svara på följande frågor:

  • Vilket problem löser integrationen för kunden?

  • Vem tjänar mest på att använda integrationen? Ju mer specifik du kan vara, desto bättre är det. Berätta gärna vilken bransch, segment och/eller storlek på företag som har mest att vinna.

  • Använd gärna ett flödesschema för att visa flödet mellan integrationen och Fortnox, du kan exempelvis illustrera med pilar vilken slags data som överförs i vilken riktning.

  • Kombinera med skärmdumpar och filmklipp som visar gränssnittet och beskriver funktioner

När du har dessa delar på plats blir din integration synligare – och du får kontakt med din kundgrupp.

Lycka till!