Bokföra Återbetalning från leverantör
En återbetalning från en leverantör ska bokföras som inköpet, fast spegelvänt. Debet och kredit byter alltså plats och återbetalningen ska bokföras samma dag som pengarna kommer in på kontot.
Ibland händer det att man har köpt en vara eller tjänst som man inte är nöjd med och vill reklamera. Ofta försöker leverantören först åtgärda felet genom att skicka en ny vara, reparera den eller utföra tjänsten på nytt, men skulle inte det vara möjligt kan det behöva göras en återbetalning. Då skapar man en så kallad kreditfaktura där antingen hela eller delar av beloppet återbetalas. En kreditfaktura innebär helt enkelt att man kvittar ut den tidigare fakturan för att återbetala ett visst belopp.
För leverantören som ska skapa kreditfakturan är det viktigt att veta vad som ska annulleras och inte samt vilka konteringar som ska göras. En kreditfaktura blir en så kallad minusfaktura där ett minusbelopp tar ut den ursprungliga summan. Det skapas därmed en negativ intäkt och en negativ försäljning hos leverantören. Krediteringen blir en debitering av intäkterna, vilket görs i kontoklass 3, och detsamma gäller för momsen.
Exempel på bokföring av återbetalning från leverantör
Ett företag har betalat en leverantörsfaktura för 20 000 kronor. Det ursprungliga verifikatet för betalningen av inköpet såg ut så här:
Konto | Debet | Kredit |
---|---|---|
1930 – Bankkonto | 20 000 kr | |
2640 – Ingående moms | 4 000 kr | |
4010 – Inköp material och varor | 16 000 kr |
På grund av ett fel med de levererade varorna betalas halva beloppet – 10 000 kronor – tillbaka till dig. Det nya verifikatet med återbetalningen ser då ut så här:
Konto | Debet | Kredit |
---|---|---|
1930 – Bankkonto | 10 000 kr | |
2640 – Ingående moms | 2 000 kr | |
4010 – Inköp material och varor | 8 000 kr |
Om hela beloppet hade återbetalats hade beloppen i det nya verifikatet varit detsamma som i det ursprungliga verifikatet.
Observera att bokföringstipsen i det här avsnittet enbart är ett förslag, och det kan finnas fler sätt att hantera bokföringen av posten på. Är du osäker bör du alltid kolla upp med en sakkunnig, exempelvis en redovisningskonsult.