Bokföra Förbrukningsmaterial

Förbrukningsmaterial kan bokföras på konto 5460 Förbrukningsmaterial.

Läs mer om förbrukningsmaterial

Förbrukningsmaterial är sådana inköp som ska förbrukas inom kort tid i verksamheten eller som har en kort ekonomisk livslängd (0-1 år). Inköp av material till ett "obetydligt värde" – i sammanhanget lägre än ett halv prisbasbelopp – räknas också som förbrukningsmaterial. Exempel på förbrukningsmaterial är papper, pennor, lim, glödlampor, trasor, rengöringsmedel och sopsäckar.

Ett nära besläktat begrepp är förbrukningsinventarier. En förbrukningsinventarie har längre livslängd än förbrukningsmaterial, nämligen mellan ett och tre år. Exempel på förbrukningsinventarier är datorer, mobiltelefoner, dammsugare, bokhyllor och stolar. 

Hur bokföra förbrukningsmaterial?

Observera att bokföringstipsen i detta avsnitt enbart är en rekommendation, och det kan finnas fler sätt att hantera bokföringen av posten på. Är du osäker bör du alltid kolla upp med en sakkunnig, exempelvis en redovisningskonsult.

Exempel bokföring av förbrukningsmaterial

Ett aktiebolag köper papper till kopieringsmaskinen på kontoret för 300 kr. Kostnaden kan bokföras på konto 5460 Förbrukningsmaterial och motkonto 1930 Bankkonto. Moms på papper är 25 %.

Hela kostnaden tas upp i bokföringen direkt, och kan se ut så här:

KontoDebetKredit
1930 – Bankkonto300 kr
5460 – Förbrukningsmaterial240 kr
2641 – Debiterad ingående moms60 kr


Kom igång med Fortnox
Allt för ditt företag – på ett ställe

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?
Här är paketen som gör det enklare att driva företag.

Nyfiken på mer?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Ta del av nyheter, kunskap och inspiration.

By contacting Fortnox, your personal information will be processed in accordance with Fortnox's Privacy Notice

Fortnox Företagsguide
En kunskapsbank om företagande

För inspiration och kunskap till dig som står inför att starta nytt, eller vill ta ditt bolag till nästa nivå. Vi guidar dig genom företagets olika faser och utmaningar.