Starta Företag|Driva Företag

Publicerad: 15 september 2021|Senast uppdaterad: 15 maj 2023

Så gör du snabbt en enkel och tydlig marknadsplan

En kvinna som sitter med en dator i soffa
En marknadsplan är en viktig del av företagets affärsplan. Den bör göras grundligt för att du ska få en bra helhetsbild och tydlig plan över marknadsföringen och dess mål. Gör du planen kommer det bli mycket enklare att marknadsföra och följa upp resultaten. Vi visar hur du skriver en tydlig och enkel marknadsplan som du kan använda i ditt företag.

Vad är en marknadsplan?

En marknadsplan, även kallat marknadsföringsplan, är en del av affärsplanen . Den ska vara som en karta över företagets marknadsföring under kommande tid, den ska alltså säga hur du ska marknadsföra din produkt eller tjänst. Vi kommer därför förklara varför det är så bra att göra planen och hur du gör en marknadsplan steg för steg.

Varför bör du göra en marknadsplan?

  • Det ger dig en helhetsbild över marknadsföringen, dagsläget och vart du vill komma.

  • Risken att missa något viktigt minskar med en tydlig marknadsplan. Du kan titta tillbaka på planen och påminnas om aktiviteter.

  • En marknadsföringsplan gör att du mer troligt prioriterar rätt.

  • Det gör dig mer insatt och ger dig bättre förståelse för marknadsföringen och vad som behövs göras och inte göras.

  • Det blir lättare att komma på nya idéer när du sätter dig ner och planerar.

  • En marknadsplan fungerar som ett bra underlag för uppföljning av marknadsföringsinsatserna.

Marknadsplan mall

Det kan kännas lockande att använda sig av en marknadsplan mall när du väl ska sätta igång med planeringsprocessen. Med hjälp av en mall kan du enkelt och snabbt forma din marknadsplan men den kan även begränsa din kreativitet. Det finns många olika sätt att skapa en marknadsplan på och du behöver egentligen inte en mall för att få till en bra struktur. En marknadsplan behöver inte vara perfekt för att vara effektiv, utan det handlar om att du ska ha en god grund för hur ditt företag ska marknadsföras. En färdig mall för din marknadsplan är inte nödvändigt för att skapa en framgångsrik marknadsplan. Lägg istället din tid på att göra en djupare analys av din målgrupp och dina konkurrenter. Det ger dig förståelse för dina kunder och hjälper dig att skapa en effektiv strategi. Behöver du mer kunskap om vad en marknadsplan bör innehålla kan du ta hjälp av vår guide nedan som går igenom alla steg i planeringsprocessen. Guiden kan vara användbar för att säkerställa att du får med alla delar som en marknadsplan bör innehålla. Kom ihåg att hålla din marknadsplan flexibel och anpassningsbar för att kunna möta dina kunders behov.

Så gör du en marknadsplan

  1. Nuläget

    Börja med att beskriva ditt företag samt produkt eller tjänst. Skriv ner vad som är unikt och vilka fördelar som finns. I nulägesanalysen kan du gärna använda dig av SWOT-analysen (strengths, weaknesses, opportunities, threats). Det innebär att du tar fram styrkor, svagheter, möjligheter och hot med det som du erbjuder. Detta kan ge dig en bättre bild av ditt företag, produkt eller tjänst och vad ni behöver göra framåt. Få också med lite kring ditt företags identitet. Vilken bild vill du ge av företaget? Företagets identitet kan vara avgörande för hur kunder ser på företaget. Det kan exempelvis vara att du är kunnig och pålitlig. Eller att företaget har ett brett sortiment eller oslagbar service.

    Fundera på vad ditt största fokus är med det du säljer. Är det kvalitet? Rabatterade priser? Tillgänglighet? Ta reda på vad dina kunder vill ha, då blir det lättare att jobba vidare med marknadsplanen och den strategi du ska använda dig av.

    Du bör också ta reda på information om dina konkurrenter, exempelvis om deras produkter och dess fördelar och nackdelar. Har du gjort denna undersökning innan blir det lättare att förstå vilka skillnader och fördelar som finns mellan dig och dem. Utifrån detta ska du kunna visa hur din produkt eller tjänst kan skapa ett bättre värde. Varför ska de välja just dig?

  2. Syfte och mål

    Börja med att fundera på vad ditt syfte egentligen är med marknadsföringen, då kommer resten av marknadsplanen bli så mycket enklare att skriva. Vill du kanske få mer kunder som köper av dig? Vill du att redan existerande kunder ska bli mer lojala och kanske köpa ännu mer? Eller vill du bara skapa uppmärksamhet och bli igenkänd för något?

  3. Målgruppen

    Utifrån syfte och mål bör du veta vilka personer du vill nå. Är det kanske nya kunder? Eller redan existerande kunder? Beskriv din målgrupp i detalj. Skriv ner i din marknadsplan vart de bor, hur gamla de är och vilket kön de har. Men även mer ingående kring deras livsstil, vad de jobbar med, om de är moderna eller omoderna, deras köpbeteende, och om de är sociala eller osociala. Detta är bara några exempel på saker som kan beskriva målgruppen, såklart finns det ytterligare frågor du kan ställa dig kring dessa personer.

  4. Aktiviteter

    När du vet mer om mål, målgrupp och konkurrenter så ska du göra planen mer konkret för att nå målet. Vilka kanaler ska du nå målgruppen med? Vilka budskap och innehåll behöver du skapa för att nå dem på bästa sätt? Nu menar vi inte att du ska planera varje inlägg på exempelvis Facebook för ett halvår, gör planen lite mer övergripande. Skriv ner kanalvalet och typen av innehåll, snarare än exakta texter. Du kan exempelvis skriva att du behöver annonsera i branschtidningar och att du ska vara mer tydlig med fördelarna med din produkt. Vilken typ av media att sprida din marknadsföring i, kommer du fram till nu när du lärt känna din målgrupp bättre. Kanske kommer det fungera bäst med nyhetsbrev eller sociala medier. Tänk ”vart befinner sig mina kunder?” Då kanske du kommer fram till ”Jo, de unga gymnasietjejer som jag vill nå finns på Instagram, kanske främst genom Instagram Stories och Influencers”. Där har du ditt svar på vilken kanal du ska välja. Är du nyfiken på hur du skapar en strategi för sociala medier? Läs marknadsföring på sociala medier – så når du din målgrupp.

  5. Tidsplan och budget

    När du har dina aktiviteter planerade bör du sätta datum, så att allt faktiskt blir av. När ska saker göras? Hur ofta? Sätt även en budget för att få koll på vad du kan göra. Gör en realistisk plan med realistiska tider, annars kanske det inte blir av alls. Om du har möjligheten är det bra att avsätta så mycket du kan i budgeten för marknadsföringen, för att kunna satsa helhjärtat och verkligen testa saker. Med för liten budget kanske du inte får fram ett rättvist resultat. Men lägg heller inte för mycket pengar. Det ska vara rimligt i förhållandet till värdet av det du vill få ut av allt.

  6. Utvärdering

    Något som många lätt glömmer är att följa upp planen. Du måste ta reda på om din marknadsföring gett resultat. Därför är det viktigt att du mäter och följer upp hur det gått. Kolla på din marknadsplan och jämför och se om det gick som du tänkt. Gjorde det inte det? Då kanske du behöver justera något i planen. Bestäm därför hur ofta du ska mäta och följa upp, och skriv ner det i planen. Se också till att ha konkreta och mätbara mål i din plan så det blir enklare att följa upp.

Att skriva en marknadsplan är bara en liten del av företagandet. Vill du veta mer om hur det är att driva företag? Då borde du spana in vår företagsguide!


Kom igång med Fortnox
Allt för ditt företag – på ett ställe

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?
Här är paketen som gör det enklare att driva företag.

Nyfiken på mer?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Ta del av nyheter, kunskap och inspiration.

Genom att kontakta Fortnox kommer dina personuppgifter behandlas enligt Fortnox Integritetsmeddelande

Fortnox Företagsguide
En kunskapsbank om företagande

För inspiration och kunskap till dig som står inför att starta nytt, eller vill ta ditt bolag till nästa nivå. Vi guidar dig genom företagets olika faser och utmaningar.