Täckningsbidrag & täckningsgrad – vad är det och hur räknas det ut?
Last updated: 11 november 2025
Räkna ut täckningsbidrag och täckningsgrad
Så här fungerar kalkylatorn
Med vår kalkylator kan du enkelt räkna ut ditt täckningsbidrag (TB) och täckningsgrad (TG). Fyll i försäljningsintäkten (försäljningspriset) och den rörliga kostnaden per styck för den produkt du vill räkna på – sen sköter vi uträkningen åt dig. I kalkylatorn används det beräkningssätt som är vanligast vid resultatplanering.
Vad är täckningsbidrag (TB)?
Täckningsbidrag (TB), contribution margin ratio på engelska, är ett nyckeltal som visar hur en viss produkt bidrar till att täcka de kostnader som är gemensamma för alla produkter som ett företag producerar. De produkter som har högst täckningsbidrag är också de som – i regel – ger störst vinst.
När används täckningsbidrag?
Täckningsbidrag används vanligen som underlag när ett företag ska fatta beslut om vilka produkter som ska produceras, utifrån vad som är mest lönsamt för företaget. Täckningsbidraget visar hur mycket en produkt bidrar till att betala gemensamma kostnader.
Vid resultatplanering räknas täckningsbidraget vanligen ut som skillnaden mellan försäljningsintäkten och de rörliga kostnaderna per styck.
I en bidragskalkyl utgör täckningsbidraget skillnaden mellan produktens särintäkt och särkostnad. Särintäkter respektive särkostnader är intäkter och kostnader som inte skulle ha uppstått om produkten inte hade producerats.
Vad är totalt täckningsbidrag (TTB)?
Totalt täckningsbidrag (TTB) syftar till en grupp av produkter, till exempel företagets samtliga produkter.
När används totalt täckningsbidrag?
Totalt täckningsbidrag används för att ta reda på hur en viss produkt (ett täckningsbidrag) bidrar till att täcka företagets samkostnader. Samkostnader är, till skillnad från särkostnader, kostnader som är oberoende av vilka produkter som produceras, till exempel hyra av lokaler.
Vad är täckningsgrad (TG)?
När täckningsbidrag, contribution margin percentage på engelska, beräknas är det vanligt att även beräkna täckningsgrad (TG), som anges i procent. Täckningsgraden anger den procentuella delen av produktens försäljningspris som avser täckningsbidrag.
När används täckningsgrad?
Täckningsgrad kan användas för hela företaget, eller för att jämföra de olika täckningsbidragen. I och med att täckningsgraden ger en procentsats, blir det enklare att jämföra hur olika produkter bidrar till att täcka kostnaderna.
Formel för täckningsbidrag och täckningsgrad
Täckningsbidraget (TB) för en produkt kan räknas ut på följande två sätt:
Täckningsbidrag = Försäljningsintäkt – Rörlig kostnad(vanligast vid resultatplanering)Täckningsbidrag = Särintäkt – Särkostnad(vanligast vid bidragskalkyler)
Det totala täckningsbidraget (TTB) kan räknas ut på följande två sätt:
Totalt täckningsbidrag = Täckningsbidrag x FörsäljningsvolymTotalt täckningsbidrag = Totala särintäkter – Totala särkostnader
Täckningsgraden (TG) räknas ut på följande sätt:
Täckningsgrad i % = Täckningsbidraget / Försäljningspris x 100
Exempel
En av dina produkter har ett försäljningspris (ut till kund) på 300 kronor/styck. Den rörliga kostnaden per produkt är 225 kronor/styck. Du har under föregående år sålt totalt 2 000 sådana produkter.
Täckningsbidrag = 300 – 225 = 75 kronor (vad du tjänar per produkt)
Totalt täckningsbidrag = 75 x 2000 = 150 000 kronor
Täckningsgrad = 75 / 300 x 100 = 25 procent
Relaterade ekonomiska begrepp och översättningar
Försäljningsintäkt (Sales Revenue): en inkomst för ett utfört arbete eller när produkter som en faktura avser har kommit fram till mottagaren.
Särkostnad (Differential Cost): de kostnader som en specifik produkt, order eller ett projekt orsakar. Ett exempel på särkostnad kan vara en råvara eller ett verktyg som endast används för att tillverka en ny produkt.
Särintäkt (Differential Revenue): intäkter som en viss handling skapar. Ett exempel på särintäkt kan vara försäljningspriset som en kund är villig att betala för en specialorder.
Samkostnad (Common Cost): gemensamma kostnader för flera produkter, kostnaderna är oberoende av vilka produkter som produceras. Ett exempel på samkostnad kan vara hyra av lokaler.
Bruttovinstmarginal (Gross Profit Margin): är ett mått i procent som anger hur mycket bruttovinst ett företag genererar från sina intäkter.
Det finns många krångliga ord att hålla koll på. I vår ekonomiska ordlista hittar du över 700 ekonomiska ord >
Automatisk uträkning med Fortnox
När du fakturerar med Fortnox kan du ange inpris på dina artiklar – då räknar programmet automatiskt ut hur stort täckningsbidrag, och vilken täckningsgrad, varje artikel har.


