
Produktnyheter höst 2025
Nu är hösten här, en tid för nystart och tillväxt. Med den kommer vi med nya produktnyheter som hjälper ditt företag framåt. Bland nyheterna hittar du vårt nya, mer kompletta erbjudande för Byåpartner. Vi lanserar även möjligheten att senarelägga skattebetalningar i upp till 120 dagar – direkt i Fortnox. Dessutom tar vi automatisk bokföring till nästa nivå, tack vare stöd för flera motkonton i regelverk.
Nytt innehåll i Byråpartner
Nu rullar vi äntligen ut vårt nya, mer kompletta Byråpartner erbjudande! Med nya funktioner är vi glada att kunna hjälpa dig att stärka er rådgivande roll och utveckla byråns affär. Förändringen innebär att du kan arbeta smartare och mer effektivt med din byrås egen verksamhet och alla dina kunder – på ett och samma ställe.
I den nya paketeringen ingår nu verktyg som Kundkännedom (KYC) och Ärendehantering, samt funktioner för den löpande kundleveransen som Bokslut & Skatt, Rapport & Analys, kostnadsfria avstämningar och Klientfakturering. Dessutom har vi lagt till massor av smart funktionalitet för byråns egen verksamhet.
Som en del av det nya erbjudandet för Byråpartner släpper vi även flera förbättrade funktioner i Bokslut & Skatt, Rapport & Analys och Digital byrå.

Nu kan du ta den automatiska bokföringen till nästa nivå! Vi gör det möjligt att använda flera motkonton i samma regelverk. Tidigare kunde en transaktion bara bokföras mot ett enskilt konto, men nu kan du automatiskt fördela beloppet i procent mellan olika konton.
Med den här uppdateringen blir det enklare att automatisera transaktioner som kräver flera konteringsrader. Gör du exempelvis en utbetalning med moms, kan du skapa ett regelverk som automatiskt delar upp summan - en del på ett kostnadskonto och en del på ett momskonto. På så sätt slipper du den manuella hanteringen och sparar värdefull tid.
Senarelägg betalning av skatt
Nu kan du optimera ditt företags likviditet på ett helt nytt sätt. Som företagare har du möjlighet att senarelägga din betalning av skatt i upp till 120 dagar – direkt i Fortnox.
Detta ger dig inte bara en extra trygghet i din relation med Skatteverket, utan också en unik möjlighet att stärka ditt kassaflöde. Istället för att en stor, återkommande utgift hindrar dig från att ta nästa steg, får du nu större flexibilitet att investera i ditt företag.

Rapport & Analys får nu en realtidskoppling till Fortnox Bokföring, vilket innebär att all bokföringsdata uppdateras automatiskt utan manuell handpåläggning. Detta sparar tid och garanterar att dina rapporter och analyser alltid är baserade på de senaste siffrorna. Dessutom ingår uppdaterade mallar för rapporter och dashboards, vilket gör det ännu enklare att komma igång!
Nyheter för ett smidigare bokslut

Bokslut & Skatt utökar sitt stöd med fler bolagsformer, och inkluderar nu även Ideell förening och Stiftelse. För dessa organisationer förenklar programmet hanteringen av ändamålsbeskrivningen i årsredovisningen, där du redogör för organisationens syfte och hur det har främjats under året.
Nyheten gör Bokslut & Skatt tillgängligt för fler, och du som är redovisningskonsult kan nu hantera en bredare kundbas i en och samma plattform. Förutom Ideell förening och Stiftelse finns sedan tidigare stöd för Aktiebolag, Enskild firma, Ekonomisk förening, Handelsbolag och Kommanditbolag.

Genom den nya funktionen för digital inlämning kan du nu skicka in inkomstdeklaration 2, 3 och 4, tillsammans med flera bilagor, direkt till Skatteverket. Detta skapar ett smidigare arbetsflöde då du slipper manuellt arbete och kan hantera hela processen på ett och samma ställe, med möjlighet att göra kompletterande inlämningar vid behov.
Nyheter för dig som redovisningskonsult

Nu blir arbetet både enklare och säkrare med Kundkännedom i Digital byrå. Genom att automatiskt hämta in nödvändig information effektiviseras stora delar av arbetet med kunddata. Dina klienter kan dessutom smidigt legitimera sig med BankID för en snabbare onboarding, och du får full kontroll då systemet automatiskt gör kontroller mot sanktions- och PEP-listor.

Samarbetet med dina klienter blir nu ännu smidigare! Vi har utvecklat en ny funktion där du enkelt kan dela viktiga dokument direkt i Fortnox. Den nya funktionen ger både dig och din klient tillgång till alla dokument, vilket gör att allt finns samlat och lättillgängligt på ett och samma ställe – även efter att ett uppdrag har avslutats.

Digital byrå blir nu ännu mer kraftfull med vår nya, inbyggda ärendehantering. Som konsult kan du smidigt skapa ärenden för att till exempelvis efterfråga information till bokslutet eller dela dokument med dina klienter. Klienten hittar allt i sin inkorg, och ni kan enkelt föra en dialog med full historik och behörighetsstyrning.
Fler höjdpunkter i höstens lansering

Nu kan du enklare se över dina offerter och ordrar när du är på språng! Offert- och orderlistan blir tillgänglig i mobilen, vilket gör att du flexibelt kan följa upp dina underlag direkt i appen.
Du kan se alla dina skapade offerter och ordrar och utifrån dessa skapa nya fakturor och ordrar. Det gör det enklare att hantera flödet för dina befintliga affärer, var du än befinner dig. Nya offerter och ordrar skapas fortsatt på webben, men du kan följa upp och hantera dina befintliga direkt i din telefon!

Vi har gett startsidan ett lyft med två nya, personliga sektioner för insikter och nyckeltal. Det gör att det blir enklare att följa ditt företags utveckling och därefter fatta smartare beslut.
I den nya sektionen "Insikter" får du de tre viktigaste insikterna från ditt företags data, samlade på ett ställe. Dessutom kan du själv välja vilka nyckeltal du vill följa i sektionen "Hur det går", för en mer anpassad överblick. Du väljer själv om du vill aktivera den nya designen för att få en mer personlig och anpassad upplevelse.
Insikter ingår för alla med en licens för Bokföring, Läs och Bokföring Attest & Läs.

Du som arbetsgivare har möjlighet att erbjuda dina anställda att få sina lönebesked direkt i Kivra, utöver den befintliga tjänsten via Fortnox app och webb.
Funktionen är tillgänglig i Fortnox Lön och Enkel lön, och du har möjlighet att anpassa tjänsten per anställd. Lönebeskeden kommer även i fortsättningen vara tillgängliga i Fortnox för de som inte har Kivra. För dig som företagare innebär det en flexibel lösning som underlättar löneprocessen.

Vill du automatisera hela ditt fakturaflöde? Genom att aktivera Fakturaservice i funktionen för Återkommande fakturor automatiseras hela processen. Dina fakturor skapas, bokförs och skickas ut helt på egen hand. Skulle en betalning utebli, kan vi dessutom hjälpa dig med indrivningen.

Vi möjliggör fler sätt att bokföra leverantörsfakturor snabbt och enkelt i appen, var du än befinner dig. Med den nya funktionen kan du manuellt registrera en leverantörsfaktura direkt i appen, även om du inte använder automatisk fakturatolkning.
Du skannar eller laddar upp en bild på fakturan, fyller i uppgifter som leverantör och belopp, och sedan blir fakturan registrerad och bokförd på en gång. Detta sparar tid och förenklar din vardag, eftersom du inte längre behöver ta fram datorn för att sköta bokföringen!
Fler nyheter
Nu kan du som redovisningskonsult enkelt kopiera inställningar för kortköp mellan olika klienter.
Genom att inkludera momskoden HFS i kontrollen för momsavvikelser blir systemet mer exakt och minskar falska varningar.
Löneadministratörer kan nu ändra kostnadsställe och projekt tillfälligt direkt på lönebeskedet.
Nu kan du ändra semesterinställningar på lönearter, vilket innebär att beräkningarna kan anpassas efter företagets regelverk.
Det nya stödet för kalenderdagsavdrag gör det möjligt att anpassa avdrag för längre frånvaro efter kollektivavtal.
Nu kan du som använder Fortnox Företagskort hantera dina inköp och kvitton både i appen och på webben.
Ett nytt, integrerat gränssnitt för Bokslut & Skatt har lanserats för att skapa ett mer enhetligt och effektivt arbetsflöde.
Byråer kan spara och stjärnmarkera återkommande bilagor i uppdragsavtalen, vilket automatiskt bifogar dem i framtida avtal.
Vill du se tidigare nyheter?

Bilda ett aktiebolag från grunden
Fullt stöd för alla bolagsformen i Bokslut & Skatt
Smarta nyheter för kvitto- och utläggshantering

Ta kontroll över kassaflödet med Betala senare
Full koll på avvikelser i bokföringen
Smartare insikter i ditt företag

Hantera alla företagets utbetalningar på ett ställe
Digital hantering av koncernårsredovisning
Smidigare hantering av kvittoattest

