
Produktnyheter våren 2025
Våren är här och det firar vi med nya, smarta lösningar som gör ditt företagsliv lite enklare. Vi lanserar äntligen Betala senare – tjänsten som hjälper dig att ta kontroll över kassaflödet. Bland produktnyheterna hittar vi även en förbättrad avstämning av bokföringen, uppdateringar i ditt sätt att ta betalt och nya smarta insikter som styr ditt företag i rätt riktning.
Ta kontroll över kassaflödet med Betala senare
Dags att fylla på lagret eller starta ett nytt projekt? Har du inkomster påväg in, men en faktura som måste betalas nu? Låt oss presentera Betala senare – tjänsten som ger dig möjlighet att senarelägga dina betalningar i upp till 120 dagar.
Vi betalar din leverantör, och du sitter kvar på pengarna som kan investeras smartare i ditt företag. Genom att kunna köpa mer och alltid betala i tid kan du få bättre pris från dina leverantörer – utan att det påverkar ditt kassaflöde. Du slipper dessutom lägga tid på administration eller tidskrävande låneansökningar.
Att betala senare med Fortnox är enkelt – oavsett bransch eller storlek på ditt företag. Vi sköter allt från kredit till bokföring – och du godkänner betalningen direkt i betalningsflödet!
Full koll på avvikelser i bokföringen med Kontoavstämning
Nu lanserar vi Kontoavstämning, en efterlängtad funktion som hjälper till att jämföra företagets bokföring med bank- eller skattekontots transaktioner. Det innebär att det blir lättare för dig som redovisningskonsult eller ekonomiansvarig att hitta eventuella avvikelser i bokföringen.
Kontoavstämning är integrerad i vyn Transaktioner och fokuserar enbart på det som avviker. Det som är korrekt har vi redan tagit hand om. Vi sparar dessutom ned avstämningar och rapporter, så att du enkelt kan gå tillbaka och kontrollera tidigare perioder. Mindre manuellt arbete för dig – med större kontroll.
Smartare insikter i ditt företag
Nu kan du få tillgång till ännu mer värdefull data genom våra förbättrade Insikter. Nytt för i år är att du kan lägga in företagets årsmål och enkelt följa upp dem genom automatiska uppdateringar. Det ger dig full kontroll över hur verksamheten ligger till i mätvärden som vinst och omsättning.
En annan nyhet är att det blir möjligt att se hur stor del av företagets intäkter som kommer från återkommande kunder. Det gör det enklare att förstå och följa upp din stabila kundbas, och snabbt upptäcka eventuella förändringar.
Och vi stannar inte där. Nu får du full koll på företagets momsskuld. Vi gör det möjligt att se när och hur mycket moms du ska betala till Skatteverket, samt hur det påverkar din likviditet. Dessutom är likviditetsprognosen uppgraderad för att ge en bättre överblick över kommande betalningar.
Insikter finns tillgängligt för dig som har en bokföring- eller läslicens.
Nyheter för dig som redovisningskonsult

Full översyn av dina kommande aktiviteter som redovisningskonsult. Det blir nu verklighet för dig som arbetar i Digital byrå. Vi lanserar Redovisningsuppdrag, en tjänst som hjälper dig att prioritera rätt uppgifter vid varje tidpunkt.
Tack vare en automatiserad process omvandlas uppdragsavtalet, som beskriver samarbetet med din kund, till ett redovisningsuppdrag. Redovisningsuppdraget består av aktiviteter som tydligt visar vad som ska göras och när. Dessutom får du hjälp att hålla koll på viktiga deadlines – både mot dina kunder och myndigheter.

Nu blir det möjligt för dig som redovisningskonsult att på ett enkelt sätt presentera en sammanställning av den slutgiltiga skatten för dina kunder. Med en flexibel tabell kan du presentera en övergripande bild av sammanställningen – med möjlighet att gå in på detaljnivå. Tillsammans med inkomstdeklarationen och följebrevet får du nu ett komplett paket att lämna över med årets arbete och resultat av kundens skatt.
Förbättringar i ditt sätt att ta betalt

Nu gör vi det möjligt att fakturera med rutavdrag via Återkommande fakturering. Fakturan skapas som vanligt, med ett extra steg där vi tydligt visar vilken information som du behöver fylla i.
En annan efterlängtad nyhet är att det blir möjligt att ändra dina perioder och fakturadatum på dina återkommande fakturor som redan är aktiva. Det gör dig mer flexibel om du vill byta ut ett datum på en faktura, eller fakturera kvartalsvis istället för månadsvis.

Nu underlättar vi för dig som har behovet att skicka offerter, ordrar eller fakturor via ett särskilt företagsnamn. Du kan enkelt lägga till det direkt i programmet och själv välja vilka dokument det särskilda företagsnamnet ska presenteras på. Dessutom har du möjlighet att lägga till kontaktuppgifter, postadress samt ett alternativt bankkonto och logotyp, till skillnad från det som är registrerat för huvudföretaget.
Nyheter i din lönehantering

Från och med 2025 ska arbetsgivare rapportera om den ersättning som redovisas i arbetsgivardeklarationen har påverkats av frånvaro som ger rätt till föräldrapenning eller tillfällig föräldrapenning. För dig som använder Fortnox Lön kommer detta ske per automatik, i samband med rapporteringen av AGI. Du registrerar frånvaro per anställd i Kalendern. Sedan sköter systemet resten med rapportering till Skatteverket – utan extra dubbelarbete för dig.

Från och med den 1 januari 2025 utvidgas Växa-stödet, vilket betyder att arbetsgivaravgiften blir lägre för de som har upp till två anställda. Lönen rapporterar du på en utav två olika nivåer, beroende på när personen anställdes och vilka regler denne omfattas av. Du som arbetar i Fortnox Lön får fullt stöd att hantera Växa-stödet och dess olika nivåer.
Fler nyheter inom lön
Nu kan de anställda se saldon för arbetstidsförkortning och arbetstidskonto samt flexsaldo i Min anställning i Fortnox App.
Anställda har möjlighet att registrera sin närvaro som en sammanhängande period i Fortnox App.
Fler höjdpunkter i vårens lansering

Manuella överföringar till ditt företagskort är nu ett minne blott. Med vår nya funktion överförs pengar till ditt kortkonto så fort saldot har sjunkit under den gräns som du själv väljer. På så vis säkerställer du att det alltid finns pengar på ditt Företagskort – helt automatiskt.

I den nya vyn Inkomna brev och underlag blir det enklare att hantera underlag som hamnat fel, som ska raderas eller som du vill byta namn på. Vi introducerar dessutom en papperskorg för borttagna underlag, som du enkelt kan återskapa vid behov. Du som är konsult kan arbeta i vyn även om din kund inte har aktiverat digital post i företagsbrevlådan. Den nya vyn finns tillgänglig för dig som har en bokföringslicens.

Nu kan dina ständigt återkommande fakturor skickas direkt ut på attest – utan manuell handpåläggning. Funktionen aktiveras per leverantör, vilket gör det enkelt att styra vilka fakturor som ska gå direkt till attest och vilka som fortfarande ska granskas manuellt. För ännu mer ökad kontroll gör vi det möjligt att ange beloppsgränser, så att fakturor över ett visst belopp kan hanteras extra noggrant.

Vår Avstämning blir nu ännu mer effektiv. Med utökade avstämningsspecifikationer får du som användare en skjuts mot automatiserad avstämning och en smidigare process för att skapa bokslutsdokumentation. Vi erbjuder mallar för olika kategorier, vilket underlättar utformningen av specifikationer. Dessutom slipper du repetitivt arbete genom vår automatiserade överföring av specifikationer mellan perioder.
Med vår senaste uppdatering kan du snabbt och smidigt se vilka dokument som du själv redan har laddat upp – direkt i appen.
Nu kan du själv bestämma hur stor Välj bild-modalen ska vara när du kopplar bildunderlag till fakturor, kvitton eller verifikationer.
Nu har mängden viktiga värden, texter och inställningar som kopieras till nästa års årsredovisning och årsstämmoprotokoll ökat betydande.
Tack vare förbättrade rapporter blir det nu ännu enklare att följa upp planerade och utförda avskrivningar av anläggningstillgångar.
Nu blir det möjligt att inne i programmet se en förhandsgranskning av hur en såld faktura ser ut mot slutkund – innan fakturan har sålts.
Vi gör det möjligt att se inne i programmet hur du ska gå tillväga om du har fått en inbetalning från slutkund på en såld faktura.
Med den nya uppdateringen hjälper vi dig att hålla koll på när en faktura förfaller, genom tydligare information och pushnotiser i appen.
När ett köp nekas får du som använder företagskortet en notis direkt i mobilen med orsaken.
Vill du se tidigare nyheter?

Hantera alla företagets utbetalningar på ett ställe
Digital hantering av koncernårsredovisning
Smidigare hantering av kvittoattest

Årsavslut i Fortnox nu även för företagare
Rapport & Analys i ny version för redovisningsbyråer
Smarta insikter hjälper dig att hålla verksamheten på kurs

Attest av köp med företagskortet
Använd företagskortet i Google Pay
Skicka in årsredovisning digitalt i Bokslut & Skatt